Viral Friday 26/2019: anti-McDonald’s, Apple’s Airpods en Stranger Things volgens Shutterstock

28 juni 2019, 13:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste video’s van afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van Squarespace, The Humane League, Shutterstock en Apple.

Squarespace: Maybe Not Forever

82.379 views

Misschien heb je nog nooit gehoord van Squarespace, ik in ieder geval niet. Squarespace is een Amerikaans softwarebedrijf, waar je makkelijk je eigen website kunt bouwen. De campagne van Squarespace is opvallend en kijkt lekker weg: het lijkt wel een reality-soap. Tim en Katie zijn de hoofdpersonen van de campagne en zijn hun bruiloft aan het plannen. Ze bouwen een platform waarop gasten van de bruiloft alle informatie kunnen vinden. Terwijl ze bezig zijn met hun website komt Tim erachter dat Katie ook al een website heeft met haar ex. Als kijker ben je natuurlijk benieuwd hoe dit afloopt. Slim! De website van Tim en Katie bestaat overigens ook in het echt.

The Humane League: McDonald’s: The party’s over

4.428 views

In deze commercial geeft The Humane League een overduidelijke boodschap aan en over McDonald’s. De boodschap, waarin de kijker wordt aangespoord een petitie te tekenen voor kippenrechten, wordt pas aan het einde van het filmpje duidelijk. Je ziet de ravage na een soort Project X-feest en hoort boze berichten die op een voicemail zijn ingesproken.

Nu ik weet waar het over gaat, heb ik de video nog een keer bekeken. Daardoor vallen een stuk meer details op, zoals alle frietjes, veren en kippen in de scènes. Daarnaast eindigt het laatste shot in een kantoor met het naambordje van Steve Westerbrook, de CEO van McDonald’s. Op het bureau staat een telefoon waar de berichten binnenkomen. Make them change their ways! #McGhoster

Shutterstock: Strange Things

14.076 views

De hitserie ‘Stranger Things’ verschijnt met een nieuwe seizoen op Netflix. Shutterstock bootst de trailer van de serie na met foto’s van Shutterstock. Het is erin geslaagd om de griezeligheid van de serie op kundige wijze over te nemen. De serie wordt afgewisseld met griezelige, mistige scenes met retrobeelden uit de jaren tachtig, die teruggrijpen naar het tijdperk waarin seizoen 3 van Stranger Things zich afspeelt. Uiteindelijk dient de video om de enorme diversiteit van de videocatalogus van Shutterstock te benadrukken.

Apple: AirPods Bounce

222.050 views

Apple heeft de nieuwste commercial dit keer een artistieke draai gegeven, waarbij de video in het zwart/wit is weergeven, bijgestaan door jazzy muziek. Hierin worden de nieuwe wireless Airpods geintroduceerd, waarbij flexibiliteit key is. De video laat ieders kinderdroom zien, waarbij de stad een grote trampoline is en saaie gebouwen, trappen en bushaltes veranderen in één grote speeltuin. In de commercial zien we een man die geen zin heeft om naar buiten te gaan en met moeite een glimlach op zijn gezicht tovert. Dit slaat al snel om wanneer hij zijn Airpods in doet, naar buiten gaat en ziet dat de wereld letterlijk om hem heen verandert.

Luka van Rijn
Exchange Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief