Vind ‘werk’ in een sociaal netwerk

21 augustus 2012, 06:00

Sociale netwerken behoren tot de meest belangrijke ontwikkelingen in een businessomgeving in de afgelopen jaren. Zij hebben zich ontwikkeld van een persoonlijke communicatietool voor jonge mensen tot de technologie die bedrijven gebruiken om de communicatie met hun medewerkers en klanten te transformeren van een eenrichting-monoloog naar een tweerichting-dialoog en leveren een bijdrage aan de democratisering van de kennis wereldwijd. Echter, mag elk platform zich een sociaal netwerk noemen? En, hoe sociaal zijn de netwerkers zelf?

Dit artikel is geschreven door een Digital Power-collega van Bertwin Menninga.

Netwerken 1.0

De traditionele manier van netwerken beheersen wij al te goed: wij gaan graag naar diverse borrels, seminars, recepties en netwerkbijeenkomsten in de hoop om tijdens een glas wijn iemand te spreken te krijgen, jezelf in het meest gunstige licht neer te zetten en zo veel mogelijk mensen te verleiden om contactgegevens uit te wisselen. Vaak weten wij niet wie wij daar treffen, laat staat waar het gesprek over zal gaan. Als we aan het eind van de dag voldaan het bed in kruipen, zijn wij vaak overtuigd dat de bijeenkomst, inclusief de tijd die wij op de heen- en terugweg in de file hebben gestaan, het waard was en hebben hoop dat de gevoerde gesprekken zullen resulteren in vervolgcontact en mogelijk een opdracht.

Mocht er iemand geweest zijn die het gelukt is om de ROI van deze traditionele manier van netwerken te berekenen, dan zal deze waarschijnlijk het rendement van je spaarrekening niet halen. Ik ben de laatste die zal beweren dat wij een grote rode streep door de netwerkbijeenkomsten moeten zetten, het ‘socializen’ tijdens een offline event is zeer vermakelijk.

Echter, wij moeten ook kunnen accepteren dat de traditionele manier van netwerken minder effectief is dan wij graag willen geloven en dat wij ons de kans moeten geven het daarom op een andere, digitale manier te leren.

Netwerken is niet het uitdelen van de visitekaartjes, maar het delen van de kennis

In 2005 hebben Tom Davenport, Rob Cross en Sue Cantrell een onderzoek gedaan naar de kenniswerkers in 4 organisaties. De meest succesvolle medewerkers waren disproportioneel betere netwerkers dan hun collega’s. Zij hadden een veel groter netwerk, werden veel vaker door de mensen om zich heen geraadpleegd en waren veel actiever in het uitwisselen van waardevolle informatie. Zij waren heel bewust bezig met het cultiveren van hun netwerken, en niet door te proberen zo veel mogelijk visitekaartjes tijdens netwerkbijeenkomsten uit te delen of door zo veel mogelijk contacten in LinkedIn toe te voegen. Zij waren consistent bezig met het verspreiden van de informatie en het delen van de kennis waar hun netwerk iets mee kon.

Je zou nu jezelf kunnen afvragen: is het veel makkelijker om te netwerken als je eenmaal succesvol bent of helpt het netwerken juist om succesvol te worden?

Business-netwerk versus sociaal netwerk

LinkedIn is bij uitstek het sociale netwerk voor professionals die zich online willen profileren, hun netwerk willen uitbreiden en managen en om in contact te blijven met bekenden die meerdere keren van baan gewisseld zijn. Ook al is LinkedIn duidelijk een businessnetwerk, het is de vraag is in hoeverre het een sociaal netwerk genoemd mag worden. Als we heel goed naar ons gebruik van LinkedIn kijken, dan komen de meesten niet verder dan contacten toevoegen (en vervolgens het visitekaartje weggooien), iemand benaderen om een gunst te vragen en zo nu en dan kijken om aan onze nieuwsgierigheid toegeven door te kijken wie een nieuwe baan heeft. Verder wordt er door de professionals zonder baan actief naar de mogelijkheden gekeken om ergens aan de slag te gaan en wordt er onder het mom van een vraag stellen een discussie in een groep gestart om zo veel mogelijk mensen naar de eigen blog c.q. website te trekken.

Op LinkedIn zit tegenwoordig bijna iedereen (dit platform heeft in Nederland de hoogste penetratie van heel Europa), maar personen die dankzij LinkedIn zakelijke partners hebben gevonden en business er uit hebben gehaald zijn in mijn omgeving op een hand te tellen.

Over de toegevoegde waarde van LinkedIn valt niet te twisten, het is een eenvoudige manier om jouw netwerk binnen handbereik te houden. Maar als wij de netwerkexperts Tom Davenport en Rob Cross moeten geloven, zijn goed functionerende sociale netwerken gebaseerd op de wederkerigheid. Voor de beste netwerkers behoren het versturen van connectieverzoeken en het onder de aandacht brengen van eigen activiteiten niet tot de kernzaken om het netwerk te laten groeien en levend te houden. Zij zijn juist voortdurend bezig om iets aan hun netwerk te bieden. De meest succesvolle netwerkers zijn bewust van het feit dat van hen ook iets verwacht wordt. Zij zijn voortdurend bezig met het verspreiden van eigen kennis en het evalueren van de informatie waar zij tegenaan lopen. En als de andere partners in hun netwerk dat ook doen, wordt er op basis van wederkerigheid waarde gecreëerd. Technologieën en platformen die dit voor professionals faciliteren mogen terecht sociale netwerken worden genoemd en daarmee zijn ze waardevolle business tools.

Netwerken als competentie

In de afgelopen jaren hebben wij in verschillende mate LinkedIn, Twitter, Facebook, SlideShare, Flickr eigen gemaakt en zijn wij aan het experimenteren geslagen met onder andere Pinterest en Quora. En aantal netwerken als Ning (de website biedt nu een andere dienst aan), FastPitchNetworking (nu Proskore), PartnerUp en Xing hebben het in Nederland (net) niet gehaald. Terwijl wij steeds vaker een gevoel van informatie-overload krijgen (wat sommigen als filterprobleem zouden omschrijven) en ons in de hoeveelheid tools die het Internet ons biedt denken te verliezen, wordt er binnenkort een nieuw sociaal business netwerk in Nederland gelanceerd: Letslunch.com. Dit platform maakt gebruik van de lunchtijd voor het vinden van nieuwe zakenpartners. (Volledige transparantie: ik ben zelf direct betrokken bij de lancering van dit nieuwe netwerk binnen Nederland.)

Maar wat het platform ook is, het kunnen netwerken is een competentie. En zoals met elke competentie loont het om de vaardigheden consistent proberen te beoefenen. Hier een paar handvatten:

  • Ga voor verbreding, niet voor verdieping. Probeer niet onnodig lang met hetzelfde groepje binnen jouw afdeling te blijven hangen. Zoek contact met de mensen in andere project teams en business units.
  • Ga voor diversiteit, niet voor de omvang. Het gaat niet om de grootte maar om de efficiency van het netwerk. Het is belangrijk om een netwerk te hebben met zo veel mogelijk disciplines er in vertegenwoordigd.
  • Kom in contact met de Key Opinion Leaders. Identificeer de ‘hubs’ zowel binnen als buiten het bedrijf: professionals die een groot en een levend netwerk hebben. Stel jouw expertise aan hun beschikbaar.
  • Verspil geen tijd aan zelf-promotie. Het is mogelijk om jezelf te verkopen zonder dat je als een verkoper klinkt. Resultaten spreken voor zich en expertise zal vroeg of laat door iedereen in de markt worden gezien.
  • Wees niet bang om te vragen, maar ook bereid om te geven. Netwerken is een transactie. Als je iets van iemand nodig hebt, aarzel niet om te vragen. Bied ook altijd jouw hulp aan iemand aan; het duurt niet lang voordat de rollen zullen worden omgedraaid.
  • Vergeet niet om iemand goed te bedanken. Of iemand nou 2 minuten of 2 uur aan jou heeft besteed, wees dankbaar voor de aandacht die voor iemand ten koste van iets anders is gegaan. ‘Dank je’ kan in een vorm van een meegezonden artikel of nuttige informatie de nodige materiele vorm krijgen.

Netwerken is een basisbehoefte. Leren netwerken is een continu proces.

De wereld verandert, maar de manier van netwerken nog niet. Met de komst van sociale media zijn de tools veranderd, maar onze afhankelijkheid van ons netwerk is onveranderd gebleven. ‘Het is niet wie je bent, maar wie je kent’, geldt nog steeds. Zonder jouw netwerk ga je stagneren. Een netwerk geeft je de kans zowel jouw organisatie als jouw carrière te laten groeien. Voor bedrijven de sleutel tot het succes in dit tijdperk is om de mensen die het ‘echte’ werk doen (producten ontwikkelen, in de fabriek werken, aan de innovaties werken of de producten verkopen), de kans te geven om een key opinion leaders te worden, zonder dat zij door de hiërarchie en regels geremd worden.

Wij kunnen gerust toegeven dat het netwerken op de sociale platformen steeds belangrijker wordt, zowel voor professionals als voor organisaties. Sociale platformen blijven evolueren en bieden iedereen de kans om sneller, efficiënter en doeltreffender te netwerken dan voorheen. Terwijl de evolutie van de online technologieën in rap tempo doorgaat, wordt het voor ons allemaal met de jaren steeds lastiger om ons er op aan te passen. Wat de volgende netwerktools die wij voorgeschoteld krijgen ook zijn, revolutie vindt niet plaats wanneer de maatschappij de nieuwe technologieën adopteert, maar wanneer de maatschappij nieuw gedrag adopteert.

Echte vooruitgang heeft de mensheid geboekt toen wij met elkaar begonnen te communiceren. En in onze zoektocht naar de ultieme vorm van netwerken zullen wij deze voor altijd blijven verbeteren.

Bertwin Menninga
Business Unit Manager Marketing Optimisation bij digital pwr

Categorie
Tags

5 Reacties

    Edwin van de Bospoort

    Fijn artikel! Eindelijk eens een rustige uiteenzetting waarom ‘wederkerigheid’ zo belangrijk is in een netwerk, en waarom Linkedin dat bijvoorbeeld dan niet heeft.

    En toch verbaas ik me dan waarom we daar dan met z’n allen zitten. (of waarom we in die andere ‘dooie’ netwerken ook aanwezig zijn). Zijn we bang om iets te missen misschien?


    21 augustus 2012 om 08:22
    Marijn Laming

    Leuk artikel inderdaad! @Edwin, ik denk dat een Linkedin profiel vooral gebruikt wordt om je als individu te profileren. Daar staat de persoon centraal i.p.v. je business. Je ziet ook in veel Linkedin groepen dat er vooral veel push-verkeer is en dat er maar relatief weinig gelezen/gereageerd wordt. (uitzonderingen daargelaten..).

    Een inmiddels al bestaand netwerk waarbij de nadruk ligt op bedrijven/organisaties en het delen van kennis (dialoog i.p.v monoloog) is http://www.Bizzo.nl Zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen.


    21 augustus 2012 om 09:43
    Harald

    Wie zijn de “wij” in dit artikel eigenlijk? Zolang dat niet duidelijk is, valt er over dit stuk niets zinnigs te zeggen. Behalve dan dat iedere eindredacteur met enig gezond verstand die even hoogdravende als nietszeggende slotalinea natuurlijk stante pede zou hebben geschrapt.


    21 augustus 2012 om 22:41
    Daphne Medik

    Goed artikel over de verschillen in effectiviteit tussen online en offline netwerken. Ter aanvulling: netwerken op bijeenkomsten levert meestal pas na langere tijd resultaat op, maar het voordeel is dat je bij deze vorm van netwerken wel duurzame relaties opbouwt. Bovendien kan het vaak effectiever.

    Netwerken via social media als LinkedIn is vaak effectiever, als tenminste de mogelijkheden daarvoor goed worden benut. Opvallend weinig marketeers kennen die mogelijkheden, en dat terwijl ze grotendeels gratis zijn! Wellicht eens een training volgen?


    3 september 2012 om 09:41
    Amanda

    Her attorney, landscape Vivian Sobers, filed a lawsuit in King’s County Supreme Court last month the attention brought by the police. We’re going to clunk around for funeral is going to be able to help family and friends to handle all funeral arrangements and colors that help to set it, do be wary of the funeral. Simply put, the Funeral Rule, each with similar but slightly conflicting content, and to excel.


    12 juni 2014 om 08:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!