Vijf originele formuliertoepassingen die gebruikers aanzetten tot actie

Formulieren invullen? Saai, lang, vervelend of... het moet nu eenmaal. Dat zou zomaar bij je op kunnen komen wanneer je denkt aan formulieren. Wij voelen als FormNerds met je mee.

9 juni 2022, 10:45 2015 x gelezen

Maar je kunt het formulier ook overstijgen, bijvoorbeeld door deze creatief toe te passen. Met een applicatie die de gebruiker inspireert, aan het denken zet of verrast. In deze blog geven we je een aantal voorbeelden van formuliertoepassingen die de interactie duidelijk bevorderen. We hopen dat deze toepassingen jou aan het denken zetten om zelf met een originele manier te komen om jouw klant kennis te laten maken met jouw aanbod.

1. Mijn verborgen impactFormulier verborgen impact

Hoeveel wereldbollen kost jouw leefstijl? Deze test is best confronterend wellicht, maar zet je ook aan het denken.

Wat maakt deze test nou goed? Kijk bijvoorbeeld eens naar het design. De test bestaat uit verschillende vragen en bovenin zie je hoe ver je bent met invullen. Ieder thema heeft haar eigen icoon (huisje, vliegtuig, eten & drinken etc.). Er is aandacht gegeven aan de beleving. Bijvoorbeeld met contrastkleuren: roze, blauw en geel. Het artwork, het lettertype. Er is een korte variant van de test wanneer je weinig tijd hebt en een preciezere wanneer je meer tijd hebt.

Bij de laatste stap krijg je een samenvatting te zien en het aantal wereldbollen dat jouw leefstijl kost. Hoewel je bijna altijd uitkomt op een hoger aantal wereldbollen dan één, is het resultaat wel confronterend en deelbaar. Heb jij meer wereldbollen dan mij? Zo jij geeft veel geld uit aan auto’s.., ik heb dat meer aan eten en drinken uitgegeven. Naast impact-bewustzijn, krijg je inzicht in je uitgavenpatroon. Wij vinden dit een een effectieve tool, jij?

2. Function of Beauty

Je haar-profiel… Ik word al in zoveel hokjes geplaatst: woke, witte boze man, gevoels-mens. Moet daar ook nog een haar-profiel bij? Natuurlijk niet, maar het is wel een leuke aandachtstrekker!

De belofte van het bedrijf Function of Beauty is dat je je schoonheidsproducten als shampoo en huidverzorging kan personaliseren. Bijvoorbeeld door iemand een shampoo cadeau te geven met een specifieke naam erop. Deze shampoo is van René staat op de verpakking. Shampoo is nu ineens persoonlijke en origineel.

Wanneer je bedrijf producten aanbiedt die je kunt personaliseren, is het natuurlijk key dat je de smaak van je klant weet. Daarom heeft dit bedrijf een quiz ontwikkelt waarbij je je haarprofiel kunt ontdekken. Je kunt veel preciezer een shampoo leveren wanneer je zelf je profiel hebt gemaakt.

Wij vinden deze test een originele formulier-toepassing. Waarom? Bijvoorbeeld vanwege de vormgeving. Je haar-type wordt simpel gevisualiseerd. Recht haar met rechte lijntjes, dun haar met dunne lijntjes, krullend in golven. Zo simpel dat iedereen het begrijpt. Vervolgens krijg je een shampoo te zien die bij je past.

Je kunt de kleur van het flesje verder personaliseren en de naam erop schrijven op de fles. Dat zie je dan meteen visueel terug. Het vinden van een shampoo dat bij je past, met gepersonaliseerde vormgeving maakt het product speciaal. Daarom vinden wij deze toepassing origineel.

3. Huisinformatie genereren op basis van je postcode

Een perfecte tool voor bijvoorbeeld een makelaar die mensen online een waardebepaling wil laten doen. Deze tool vult op basis van je postcode en huisnummer automatisch de oppervlakte, wijk en bouwjaar van het pand in. Dit zou nog veel verder kunnen doorvoeren met bijvoorbeeld het energie-label, verkochte woningen in de buurt etc.

Wellicht ga je op de stoel van de kadaster zitten, maar het is als koper of verkoper van een pand interessant om online informatie te kunnen vinden over de kenmerken. Autofill maakt het gebruikers makkelijk om met, enkel een postcode, snel informatie te verzamelen. Duidelijk drempelverlagend.

4. De babynaam-generator

Simpel en doeltreffend. Deze babynaam-generator van Het Kinderhuis kent maar vijf formuliervelden, maar is handig en spraakmakend. Zeker een mooie honingpot voor het aantrekken van website bezoekers. Waarom? Kies het geslacht, man vrouw (of x?), het aantal letters van de naam, met welke letter begint de naam? En de generator geeft je op basis van een database van 10.000 babynamen suggesties.

Wanneer er een originele naam uitkomt voor je kind, dan ben je Het Kinderhuis als kersverse ouder toch dankbaar? Daarom vinden wij dit een toffe toepassing van een formulier.

5. Persoonlijkheidstest

Op internet vind je veel persoonlijkheidstesten. Want inzicht krijgen in wat voor persoonlijkheidstype je bent, is populair. Er zijn uitgebreide (vaak betaalde) testen te vinden. Maar soms wil je tussendoor een test doen, die jou bijvoorbeeld helpt bij het opstellen van je CV. Een persoonlijkheidstest moet niet te lang of te moeilijk zijn om in te vullen. Aan de andere kant heb je ook informatie nodig om tot waardevol advies te komen.

Deze persoonlijkheidstoop van 16 personalisaties lijkt de juiste balans hierin te vinden. Je ziet bijvoorbeeld dat de uitslagen al 1.4M keer is gedeeld, dat zegt heel wat. Het invullen met keuzerondjes gaat intuïtief. De uitslagen-pagina uitgebreid, bijvoorbeeld met bekende persoonlijkheden waar jouw karakter op lijkt.

Deze test is ook weer gebaseerd op een formulier, waarbij je antwoorden krijgt op basis van de rondjes die je hebt ingevuld. Onder de motorkap van dit formulier vinden boeiende berekeningen plaats. Op basis van welke antwoorden krijg je welk antwoord? Een uitdagende puzzel, maar goed uitgevoerd hier.

Dit zijn vijf voorbeelden van webtoepassingen op basis van formulieren. Men ontdekt iets over zichzelf, raakt geïnspireerd of krijgt snel veel informatie waarbij je slechts een postcode hoeft in te vullen. Met FormNerds willen we je laten omdenken. Een formulier is niet een lange set aan velden dat vervelend is om in te vullen, maar kan ook origineel worden toegepast zodat je er als gebruiker echt wat aan hebt.

En wanneer de gebruiker er iets aan heeft of wordt verrast, dan ben je vast bereid om wat velden in te vullen voor een follow-up, download van of bestelling te plaatsen.

René Voorberg
Eigenaar, online marketingspecialist bij De Beelddenkers

René Voorberg (1983) is eigenaar van internetbureau De Beelddenkers uit Utrecht. In 2021 is René een start-up begonnen met een focus op het toegankelijk maken van formulieren: FormNerds (formnerds.nl).

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!