Vijf ondernemerslessen van Patrick Kicken

4 september 2018, 13:00

Hoe word je een succesvol podcaster met een ‘go with the flow’-levensstijl?

Hij heeft ruim twintig jaar lang radio gemaakt en zorgde voor zijn eigen visitekaartjes door, via allerlei sociale kanalen, zeer actief zijn eigen programma’s te delen. Wat kan hij de (jonge) generatie podcasters meegeven vanuit zijn ervaring van toen en nu? Vijf ondernemerslessen van social entertainer en podcaster Patrick Kicken.

Patrick Kicken begon zijn radiocarrière in 1989 bij lokale en regionale radiostations zoals Radio Veronica, CRM Radio, Falcon Radio en Royaal FM. Vanaf december 1995 tot maart 2004 was hij te horen op het landelijke popstation 3FM. In 1998 begon hij als één van de eersten in Nederland met een website met grappige filmpjes en linkjes, kicken.com.

Hobbymatig heeft Kicken zich verdiept in de advaita vedanta-filosofie uit India en voert hier gesprekken over met stand-upcomedian Paul Smit onder de noemer ‘Praten Over Bewustzijn’. Deze zijn terug te luisteren als podcast op iTunes en internet.

1. Neem feedback heel serieus

“Ga op zoek naar het ‘waarom’ van de feedback. Haal de angel eruit en wees benieuwd naar de reden dat mensen klagen. De klager die je zijn of haar verhaal laat vertellen, kan een klant worden voor het leven.”

2. Doe onderzoek

“Onderzoek wat werkt en wat niet werkt. Bij podcasts moet je het bijvoorbeeld niet de hele tijd over jezelf hebben. Daarbij moet je zorgen dat het interactief is. Hang aan elke podcast een eigen 06-nummer, zodat je via WhatsApp-groepen zorgt dat luisteraars over de uitzending gaan praten en het gaan delen. Tegenwoordig zie je bij podcasts vaak dat het alleen gaat om zenden, maar niet om ontvangen.”

3. Val op. Ga viral

“Ik heb een speciale WhatsApp-telefoon, waarmee ik met achtduizend luisteraars van mijn podcasts, op en neer kan appen. Maar ik kan ze, via verzendlijsten, ook alle achtduizend tegelijk een grappig filmpje of plaatje sturen. Daarbij zorg ik dat mijn naam, of bedrijfsnaam er altijd bijstaat. Wanneer dit goed doorgestuurd wordt, is het gratis reclame. Het heeft mijn naamsbekendheid in de afgelopen jaren enorm vergroot en het heeft mij nul euro gekost. Een goede viral moet actueel zijn en niet te lang. Het moet niet te kopiëren zijn, dus je logo moet er goed inzitten. Daarbij moet het niet te kwetsend zijn, want dat kan je merken schaden.”

4. Werk aan je zelfbeeld: ontmantel je ego

“Met non-dualiteit kijk je of je wel degene bent die je bent. Identificeer je niet teveel met de successen van je bedrijf. Dat levert je alleen maar kopzorgen op. Wees eerlijk over het samenkomen met dat ene contact of die ene opdracht: het kan ook een kwestie van toeval zijn. Stop met jezelf en anderen van alles te verwijten, want dingen gaan zoals ze gaan.”

5. Help anderen vooruit

“In de radiowereld was dit les nummer 1. Bied mensen hulp aan als ze dat nodig hebben. Ik denk dat het in de ondernemerswereld net zo werkt. Ik ga veel samenwerkingen aan met podcasters waarvan ik denk: die kan wel een zetje gebruiken. Je kunt niet alles zelf, dus leer verdelen.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!