Viagra-producent Pfizer minacht de consument

15 november 2005, 00:45

Pfizer - ViagraPfizer geschaad door erectiepillenspam, luidde het persbericht dat gisteren de wereld in werd gezonden. 55% van de Nederlandse man ontvangt wel eens spam over erectiepillen, en Pfizer vindt het hoog tijd dat deze overlast wordt gestopt. De fabrikant van de Viagra-erectiepillen start een campagne om de consument te vertellen hoe hij van dit soort mailtjes af kan komen en wijst via radiocommercials op de site www.erectieplein.nl. Daar staan tips over hoe mensen spam kunnen tegengaan.

Nobel, kun je zeggen. Een marketingstunt natuurlijk, maar nobel. Maar als je vervolgens de tips leest die Pfizer op de consument af durft te sturen, kom je tot een hele andere conclusie: Pfizer heeft totale minachting voor zijn doelgroep.

“In dit dossier kunt je alle tips vinden om spam te voorkomen” zegt Pfizer op zijn site. Het blad schreef een prijsvraag uit onder de lezers van Computer Idee en Computable waarin werd gevraagd om de “gouden tip” tegen spam. De antwoorden zijn door de pillenboer blindelings (en dan bedoel ik ook echt blindelings!) op de site gekwakt.

Leest u mee?

In plaats van symptoombestrijding bij het tegengaan van spam pleit ik voor aanpakken bij de bron. Om dit mogelijk te maken moeten bedrijven en particulieren massaal worden gestimuleerd om alleen nog e-mail berichten te accepteren die voorzien zijn van een digitale handtekening op basis van een publiek certificaat.

Op onze mail server hebben wij nu 2 jaar een “busytone” techniek, sinds dien ontvangen wij NUL spam mails. (…) BusyTone werkt als volgt, in de standaard smtp specificatie (RFC 2821 -Simple Mail Transfer Protocol) zitten “return codes” voor tijdelijke problemen bv. “mailbox busy”, de bezorger van de mail moet later nog een keer proberen de mail aftegeven.

Op basis van versleutelingstechnieken, Public Key Infrastructuur, is het al jaren mogelijk om een digitaal identiteitsbewijs uit te geven. Zo wordt deze bewezen techniek al succesvol toegepast voor webservers (https://) en de rechtsgeldige elektronische handtekening. Het toevoegen van een identiteit aan een e-mail is mogelijk door de s/mime standaard en is in de standaard mailsoftware ge?mplementeerd.

De beste manier op dit moment om spam tegen te gaan is een serie maatregelen te treffen op een mail-relay server (server tussen internet en KA-omgeving). Met deze samenhang aan maatregelen is het mogelijk om een effici?nt mail filter te bouwen met voldoende mogelijkheden om de ontwikkelingen rond spam te volgen en aanpassingen te maken wanneer nodig. Je moet hierbij denken aan (…) Gebruik van FQDN van verzender en ontvanger adres – gebruik van SPF (sender policy framework) – gebruik van DCC/Razor (database met checksums van SPAM berichten)

Een prijsvraag is leuk, maar hoe krijg je het in godesnaam voor elkaar om de consument dit soort “tips” voor te schotelen? Wat denkt Pfizer, dat iedereen met een internetaansluiting een hogere opleiding systeembeheer heeft gevolgd?

Een tekstschrijver kon er klaarblijkelijk niet van af en een expert inschakelen die op samenhangende manier bruikbare tips zou kunnen geven was blijkbaar teveel gevraagd. Pfizer wil met waterig opzetje makkelijk scoren. Dat de consument er niks aan heeft interesseert de fabrikant niet. Als het in de media maar goede sier maakt en de eigen site maar bezocht wordt.

Zelden heb ik zulke totale desinteresse voor de doelgroep gezien als bij deze campagne. Mijn broek zakt er van af, en dat nota bene op een erectiesite.

Anders Floor
Ondernemer bij Dimmle

Categorie
Tags

8 Reacties

    mangold

    Bijzonder leuke slotzin, Anders! 😉


    15 november 2005 om 05:40
    media

    Geweldig en inderdaad wat een minachting van de consument door Pfizer.


    15 november 2005 om 06:29
    Jan

    Lezen blijft lastig. Vergeet de laatste vraag maar.


    15 november 2005 om 13:27
    Anders

    Goedemorgen Jan 🙂


    15 november 2005 om 13:29
    jeroenmirck

    Niet om doorheen te komen, die tips!


    15 november 2005 om 14:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!