Viagra Anti-spam Dag
Of je nu wel of geen erectieproblemen hebt, aan spam voor Viagra-pillen ontkomt niemand. Viagra-producent Pfizer is alle ongewenste mail uit zijn naam zat en organiseert vandaag de Viagra Anti-spam Dag.
Pfizer komt tot die opmerkelijke stap omdat volgens het bedijf spam “een maatschappelijk probleem is gezien de gezondheidsrisico’s en de kosten die voor het Nederlandse bedrijfsleven aan Viagra-spam zijn verbonden”. De Anti-Spamdag moet bedrijven wijzen op de economische schade van spam door bandbreedtekosten, verloren productiviteit en een groter risico op virussen.
De helft van alle pillen die als Viagra worden aangeboden, blijkt nep. Vorige maand startte Pfizer de pati?ntencampagne “Slik niet zomaar alles” om gewone gebruikers op de gevaren van medicijnverkoop via spam te wijzen. De Viagra Anti-spam Dag is het hoogtepunt van de campagne.
Door het enorme aanbod van spam bestaat inmiddels gemiddeld vijftig procent van het zakelijk e-mailverkeer uit ongewenste reclame. De schade voor een bedrijf van 100 werknemers kan daarmee oplopen tot 65 duizend euro per jaar, meldt Frank Tel van WebLimits, dat voor Pfizer spammetingen verrichtte.
Pfizer krijgt de steun van Stichting Spamvrij.nl, dat naast de gevaren voor volksgezondheid ook benadrukt dat de nep-pillen veelal niet geleverd worden. Het medium e-mail komt door al die spam in gevaar, meent Spamvrij.nl. “Het wordt Pfizer onmogelijk gemaakt om via e-mail over Viagra te communiceren. Het bestrijden van spam is niet eenvoudig, want nog geen 1 procent blijkt uit ons land te komen”, aldus woordvoerder Zenger.
Bron: