Podcast met Pieter Zwart (Voetbal International): “Je wil geen associatie tussen A-merk en B-merk”

31 augustus 2019, 07:12

Jonge VI-hoofdredacteur spreekt zich uit over overname en toekomstplannen

Dat Voetbal International en Voetbalprimeur.nl sinds kort dezelfde eigenaar hebben, ga je als lezer niet terugzien. “We hebben niets met elkaar te maken”, zo stelt hoofdredacteur Pieter Zwart (26) in een nieuwe aflevering van De Social Podcast. “Je wilt niet dat er een associatie ontstaat tussen een A-merk en een B-merk, zoals bij VI en Voetbalprimeur.”

In de podcast geeft Zwart aan dat het goed nieuws is dat VI verkocht is aan Digital Enterprises, een digitale uitgeverij. Deze uitgeverij is ook eigenaar van Voetbalprimeur.nl en op de redactie was hier veel scepsis over.

“Als zij ons overnemen om van VI een Voetbalprimeur te maken, dan ben ik de eerste die daar een hele felle tegenstander van is”, zegt Zwart. “Toch geloof ik niet dat VI kapot gemaakt is door sites als Voetbalprimeur, dat is een mentaliteit waarbij je niet in de spiegel kijkt. De wereld verandert toch, het wordt niet meer hetzelfde. Als VI.nl gaat proberen te concurreren met Voetbalprimeur, dan vergeet je wat je als VI bent en ga je mee in een ratrace zonder toegevoegde waarde. VI wil context bieden bij nieuws en daar is een publiek voor.”

“Mensen gaan naar Voetbalprimeur om te kijken wat er speelt en komen naar VI om te kijken of het klopt”

Op termijn gaan voetbalfans niet terugzien dat VI en Voetbalprimeur dezelfde eigenaar hebben, stelt Zwart. “We hebben niets met elkaar te maken. Bij De Persgroep merk je misschien dat A-merken als AD en Q-Music elkaar kunnen versterken, maar bij ons heb je dus een A-merk en een B-merk in de portefeuille. Je wilt niet dat er een associatie ontstaat tussen een A-merk en een B-merk zoals bij VI en Voetbalprimeur. Voetbalprimeur zal dan ook geen primeurs of voorpublicaties van ons krijgen. Mensen gaan naar Voetbalprimeur om te kijken wat er speelt en komen naar VI om te kijken of het klopt.”

Beluister hier de hele podcast met Pieter Zwart (Voetbal International).

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!