Verslag Social Networking World Forum Londen (Deel 1)

Verslag Social Networking World Forum Londen (Deel 1)

{title}Deze week vond het tweedaags congres Social Networking World Forum plaats in het Olympia Conference Center in Londen, Engeland. Een congres met sprekers van social media bedrijven, social media specialisten, social networks als LinkedIn, MySpace, Xing, Ecademy, Habbo Hotel en Bebo en grote merken als BMW, CocaCola, Hyundai, British Airways, MTV. General Motors en Orange.
In een aantal blogposts zal ik verslag doen van de 2 dagen. Daarnaast zal ik de komende tijd een aantal zeer interessante cases belichten die tijdens dit congres werden gepresenteerd. In deze eerste blogpost belicht ik de presentaties van de ochtendsessie van de 1e dag.

Dag 1: Social Networking Strategieën

Deze eerste dag van het congres lag de focus op de ontwikkelingen op social networkgebied, nieuwe social networks, white label software, social networks in de marketing mix, niche networks, games en applicaties.

MySpace Keynote

{title}Managing Director van Myspace UK, Anthony Lukom, was de eerste keynote van het congres. Hij vertelde over zijn visie op social networks in een on-stage interview.
Lukom vertelt dat veel (ook bekende, grote) social networks zijn gestart zonder een business model. Hij is van mening dat hebben van een business model enorm belangrijk is en duidelijk moet zijn vanaf de start. Zo begon MySpace vanaf de start van het netwerk met contextual advertising. Hij vindt dit een betere aanpak dan de sociale netwerken die advertising pas later toevoegen. MySpace heeft bovendien altijd een actieve rol gehad in het begeleiden van merken in social media marketing. Zo is simpelweg banneren op een social network niet de manier, maar interactie met de consument en betrokkenheid van de consument bij het merk is belangrijk.
Zo heeft een bekend radiokanaal in de UK onlangs een MySpace campagne gedraaid waar leden zichzelf konden promoten als radio-dj in de vorm van een podcast. Hier kon de community vervolgens op stemmen en wekelijks kreeg de beste inzending zendtijd op het radiokanaal. Gevolg: één zeer getalenteerd persoon won iedere week en is nu regelmatig radio-dj met veel luisteraars en fans op MySpace. Dit noem ik een zeer succesvolle campagne met user generated content, brand ambassadeurs creatie!
MySpace maakt ook gebruik van monitoring van de leden. Zo kunnen merken waardevolle marktinformatie verkrijgen in de vorm van insights uit sentiment monitoring. Lukom spreekt veelal van passion centers. Subgroepen op MySpace centreren zich rondom deze passion centers, want echte communities ontstaan tenslotte rond een passie.
In de US is het al gestart, maar ook binnenkort in de UK: MySpace Music. MySpace was van oorsprong al een social network voor vrienden vooral gericht op muziek, maar MySpace benutte dit potentieel nog te weinig. Met MySpace Music verwacht Lukom een enorme waarde voor de leden toe te voegen aan het platform. Ook Sellaband-achtige functionaliteiten zullen onderdeel zijn van dit concept.
Lukom verwacht dat de toekomst van social networks ligt bij location based social networking en mobile services. Verder dienen bedrijven zich meer te focussen op het potentieel van communities: leden geven namelijk graag aanbevelingen over een merk en ze delen graag virale (branded) content met elkaar. Merken kunnen dus veel meer (gratis) content aanbieden waar ze meer consumenten mee betrekken. Het draait dus allemaal om engagement en brand ambassadeurs!

Social Network Start-ups en financieringsmodellen voor communities

Julie Meyer, CEO van Ariadne Capital, verkocht enkele jaren geleden haar eerste start-up community voor (beginnende) ondernemers voor miljoenen en investeert nu zelf actief in potentiële hyper-growth start-ups. Haar kracht ligt in het ontwikkelen van “Go-To-Market” strategieën voor deze bedrijven.
Julie deelde een aantal voor mij nieuwe, interessante cases, bedrijven waar ze in investeert . Deze netwerken hebben met elkaar gemeen dat er een win-win situatie ontstaat voor alle partijen in het bedrijfsnetwerkecosysteem. Zo kan omzetdeling binnen online social financing ecosystemen een uitstekend duurzaam business model zijn. Wanneer alle stakeholders in een social network meedelen in de toegevoegde waarde en spin-off daarvan, zorgt dat in veel gevallen voor commitment en dus duurzaamheid en ook winst.

Zo start ze op dit moment met een financing netwerk voor sportatleten. Zo krijgen talenten de kans om de financiëring te vinden die ze nodig hebben om hun potentieel volledig te kunnen benutten. Ze noemde nog geen naam..

{title}cmypitch.com is een community waar ondernemers hun pitch kunnen uploaden en elkaars pitch aanscherpen om vervolgens interessante contacten, partners en investeerders te ontmoeten.


{title}Zopa is een voor mij bekende case, een online “bank” waar mensen geld aan elkaar lenen zonder tussenpersoon. Op deze manier ontstaat er een win-win situatie voor de leningverstrekker en lener. Betere rentes en rendement voor de leden dus! Andere voorbeelden zijn: Prosper (US), Smava (Duitsland) en Boober (NL). Wilt u meer weten over de toekomst van social banking? Hier wordt aandacht aan besteed tijdens de Corporate Social Networking Conference op 14 mei in Amsterdam

{title}
bview is een platform dat dient als intermediair tussen lokale bedrijven en lokale consumenten. Hier kunnen consumenten bedrijven zoeken, raten en aanbevelen en allerlei kortingen krijgen. Lokale bedrijven stellen zich open voor dit sociale medium en kunnen zich profileren, aanbiedingen doen (die deelbaar zijn naar andere socale netwerken), zeer getarget (lokaal) adverteren en consumenten meer betrekken (luisteren). Risico voor deze bedrijven zijn de ratings. Je wilt natuurlijk niet op de lijst van slechts gerate bedrijven terechtkomen.

{title}Een ander nieuw social networking concept is Lickerish. Het idee is dat fotoshoots worden gezien als de omzetgenerator. Daar wordt de marge op de foto bepaald. Door alle stakeholders van de fotoshoot te laten meedelen in de omzet die de foto’s in de toekomst genereren, doet iedereen z’n uiterste best om de kosten zo laag mogelijk te houden en de kwaliteit zo hoog mogelijk. Zo zijn er voorbeelden bekend van beroemde modellen die met het openbaar vervoer naar de shoot komen in plaats van met de taxi of limousine om zo de kosten te drukken en haar aandeel in de omzet te vergroten.
Zo leidt omzetdeling dus tot een maximalisatie van winst in het business ecosysteem. Briljant concept dat ik zeker in de gaten zal houden!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.