Verslag en Cases Google Partner Summit in Mountain View
Ieder jaar organiseert Google een partner summit voor haar Google Analytics en Website Optimizer Authorized Consultants. Wij waren ook uitgenodigd om op de eerste dag een case te presenteren op Google’s hoofdkwartier in Mountain View. Een grote eer om dit podium betreden naast grote namen als landingpage goeroe Tim Ash en ook Dan Siroker, de analytics specialist van president Obama’s campagneteam tijdens de verkiezingsstrijd. Hieronder een verslag van de presentaties alsmede een kleine sfeerrapportage van de eerste Summit dag.
Dan Siroker
‘Ik weet bijna zeker dat Obama het analytics dashboard nooit gezien heeft’
De eerste ochtend van de summit werd geopend door Dan Siroker, leider en analytics specialist van het Obama’s New Media team ten tijde van de verkiezingen. Ondanks dat er geen echt budget was en Obama nooit een analytics dashboard heeft bekeken, haalde het team van ex-Googler geweldige online resultaten. Zo’n 500 miljoen dollar van de in totaal 650 miljoen dollar aan giften is binnengehaald via de website.
Dan Siroker deelde zijn learnings met Google Partners. Een greep uit de learnings: ‘Definieer je succes met kwantificeerbare metrics’, ‘vind het wiel niet opnieuw uit’ en ‘Question Assumptions’. Veel van deze learnings kwamen voort uit Dan’s tijd als lid van het Google Analytics team. Hij wist dan ook dat geen online uiting of design aangenomen kon worden, zonder eerst te testen met de Google Website Optimizer. De impact van testing bleek dan ook enorm waardevol te zijn. Zelfs de ‘splashpage’ werd getest met plaatjes, video’s en buttonteksten, zie hier enkele eerder gepubliceerde testvarianten:
In dit geval leverde de website optimizer test met een familie foto (ten opzichte van andere foto’s en videomateriaal) met de button tekst ‘learn more’ een 40% conversie verbetering op.
‘We willen weten wat jullie en jullie klanten vinden’
Natuurlijk is Google zelf als organisator ook ruim aan het woord. In verschillende sessies wordt de stand van zaken van de Website Optimizer en wat Google aan marketing activiteiten hiervoor ontplooid uiteengezet. In deze sessies is veel ruimte voor feedback van de partners. Google verbetert haar producten dan ook mede dankzij dit soort evenementen en luistert goed naar wat de echte gebruikers van haar producten willen.
Partner case studies
In de middag kwamen verschillende partners aan het woord. David Booth van WebShare Design deed een interessante sessie over hoe website optimizer testing gebruikt kan worden om een organisatie zo ver te krijgen dat een test tegen haar eigen huisstijl en organisatiebeleid in gaat. Tim Ash van Site Tuners richtte zich op andere tools naast de Website Optimizer die ook gebruikt kunnen worden ter optimalisatie van de conversie zoals Clicktale en Crazyegg.
Traffic4u Case: Het belang van de Google Analytics en Website Optimizer integratie
Tijdens de summit van 2008 werd al duidelijk dat het partnernetwerk een integratie tussen Google Analytics (GA) en Google Website Optimizer (GWO) belangrijk vonden. Het belang van een dergelijke integratie werd nogmaals duidelijk tijdens een A/B/n test die in samenwerking met Direct Wonen werd uitgevoerd. In deze Website Optimizer test kon het succes van een testvariant bewezen worden door het effect van testpagina’s op meerdere doelen te meten in Google Analytics. Daarnaast werd het gebruik van diverse tools tijdens een conversie optimalisatie traject uitgelegd. Tools zoals GA en GWO, maar vooral ook het nut van tools als enquêtes en gebruikerstesten werden benadrukt in deze case presentatie. Bekijk de slides van mijn presentatie hieronder:
Collega Auke Molendijk is ook aanwezig en zal op Marketingfacts een sfeerrapportage verzorgen van de overige twee (GAAC) dagen. Een gedetailleerder verslag per dag van de summit, is op ons eigen blog te lezen.
Naast Traffic4u zijn er ook andere Nederlandse partners aanwezig, en ook zij brengen verslag uit: Tribal over de toekomst van Web Analytics door Avinash Kaushik. Tribal, Netsociety en Netprofiler op Emerce met verslagen over dag 1 en dag 2. En Traffic Builders op Webanalisten ook over Avinash. Of kijk op de Google Blogsearch voor alle artikelen.