• Usability & design
    wordt gesponsord door

Verschil in kijkgedrag mannen en vrouwen

Verschil in kijkgedrag mannen en vrouwen

{title}

Uit een Eyetracking onderzoek dat al eerder door de Nielsen Norman Group werd uitgevoerd maar recentelijk nog is besproken in het Online Journalism Review blijkt dat mannen een sterke focus hebben gehad op de edele delen van honkballer George Brett. De vrouwen die naar de afbeelding keken hebben zich voornamelijk gefocust op het gezicht van de honkballer. Uit een ander Eyetracking onderzoek, waar geen beelden van zijn, bleek dat mannen zich ook bij dieren meer op de edele delen focussen.

De onderzoekers geven aan dat wanneer je afbeeldingen bij content zoekt, je moet weten wie het gaat lezen en welke relatie de afbeelding met de content heeft. Als je foto’s met mensen gebruikt, geef dan de voorkeur aan ‘echte’ mensen boven modellen.


Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Leuk, maar betekent dit dat we -wanneer we mannen willen bereiken- geslachtsdelen moeten afbeelden, of juist niet?

    geplaatst op
  • Uit dit onderzoek blijkt dat het gebruik van sexueel getinte advertenties dit een positief effect heeft op de verkopen wanneer je de man wilt bereiken. Voor vrouwen werkt dit echter averechts.

    geplaatst op
  • Nu.nl heeft ook een ltest gedaan met foto's.

    geplaatst op
  • Modellen zijn volgens mij ook echte mensen hoor.. ;)
    Volgens mij is een model ook iemand die er niet uit ziet als een strakke 18 jarige stoot (m/v).

    geplaatst op
  • @Elja
    Met 'modellen' worden echte fotomodellen bedoeld waardoor mogelijk een bepaalde ongeloofwaardigheid wordt vermeden. Niets ten nadele van de modellen natuurlijk.

    geplaatst op
  • Op zich niet verwonderlijk wanneer je bedenkt dat mannen van oudsher beducht zijn voor hun "meerdere" in reproductief opzicht. Ook leuk is dat vrouwen hier de spiermassa van de biceps beter bekijken dan mannen.


    Een andere uitleg zou kunnen zijn dat mannelijke Baseball kijkers wellicht anticiperen op de positie van de ballen door de knuppel als indicatie te gebruiken.

    geplaatst op
  • Leuke analyse RJ!

    Bizz heeft van deze (en andere postings dit weekend) een aardige samenvatting gemaakt:
    Bikini's, borsten en billen: drie tips om meer te verkopen met seks

    geplaatst op
  • Ik zit meer naar zijn knuppel te kijken.

    geplaatst op
  • Typisch mannen, er is ook een hele categorie die als ze voor je toonbank staan je ook niet aankijken, maar hun blik op je borsthoogte laten rusten, wat me soms de neiging heeft mijn armen voor mijn borst te kruisen (maar dan kan ik weer de kassa en het pinapparaat niet bedienen).
    Ik noem deze categorie klanten altijd 'borstenkijkers'

    geplaatst op
  • En dan heb je ook nog de categorie worstenkijkers; die zijn nog veel erger! ;-)

    geplaatst op
  • Ja maar dat zit achter de toonbank! (behalve dan bij de HEMA)

    geplaatst op
  • @Robert-Jan: Dit staat (tot mijn verbazing) haaks op de uitkomsten van dit onderzoek.

    Researchers hypothesized women would look at faces and men at genitals, but, surprisingly, they found men are more likely than women to first look at a woman's face before other parts of the body, and women focused longer on photographs of men performing sexual acts with women than did the males..

    geplaatst op
  • @Erik: de onderzoeksopzet is het onderzoek is wezenlijk anders in die zin dat er compromitterende beelden zijn getoond. Bovendien bleek de hormoonspiegel bij vrouwen van invloed te zijn op het kijkgedrag. Verder lijkt ook de context waarin e.e.a. is getoond van invloed te zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.