Vernieuwd Boerderij.nl betaalt boerenbloggers

27 juni 2007, 03:42

{title} Boerengolf. Boerenbridge. Boerencampings. Boeren die tegen betaling bloggen. Boeren die tegen betaling bloggen? Het moet niet gekker worden. Maar u leest het goed. Vanaf gisteren krijgen boeren die content aanleveren op de vernieuwde site van Boerderij.nl 15 euro betaald als hun stukje de homepage haalt. Hoofdredacteur Marcel Henst neemt boerenjournalistiek ‘uiterst serieus.’ User generated concent dus ook.

De site beleefde gisteren een relaunch en voldoet nu ‘aan de eisen van een moderne super community’ (aldus het persbericht van Reed Business). Zo kunnen bezoekers op alle content (foto’s, video’s en berichten) reageren. Ook kunnen ze zoeken in een ‘landbouw-zoekmachine’, zijn er praktische dossiers met vakinformatie en staat op de site nieuws over de verschillende bedrijfstakken in het boerenmetier.

Dat nieuws, dat was er eerst niet. Daarom werkt de redactie van Boerderij.nl samen met de redactie van het Agrarisch Dagblad (AgD). De headlines van de site van het AgD worden vanaf gisteren ook op de site van Boerderij.nl getoond.

Om de boel marketingtechnisch op de kaart te zetten heeft Boerderij.nl een gouden troef in handen: de stripfiguur Opa (‘Ken jij die oude en eigenwijze boer met die blauwe pet die iedere week met zijn strips achterin weekblad De Boerderij staat?’). Check hier Opa’s hyve en word lid van zijn fanclub (teller staat op 461).

Emerce had vanmorgen nog diepgravender informatie over de relaunch (Boer 2.0 beunt betaald bij als Reed-reporter)

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Annemieke de Groot

    Ik heb toch het idee dat als je de doelgroep moet betalen om content aan te leveren, de community nooit sterk zal worden. De meeste thematische communities draaien toch om passie en betrokkenheid. Boeren moeten er ‘willen’ schrijven omdat het een interessante community voor hen is.

    Het is anders dan een nieuwssite zoals skoeps.nl


    27 juni 2007 om 07:06
    media

    Annemiek, in de basis moet inderdaad passie staan. Als die er niet is dan kun je betalen wat je wil maar zal er nooit een community ontstaan. Op termijn is/kan de exposure een beloning zijn om mee te werken aan een dergelijke community. Op korte termijn is die er nog niet. De vraag is dan, hoe krijg je het aan de gang? Betalen is een optie; de vraag is wel of het de beste optie is!


    27 juni 2007 om 07:12
    Annet de Graaf

    Boerenbloggen, het bekt goed, maar als ik dan die vreselijk starre 13 in een dozijn interface zie, moet het daar allemaal in gaan gebeuren? Laat ze twitteren, de boerkes, vanaf het boer’n lan. In de ene hand een koe en de andere hand een iPhone. En betaal ze per tweet in een nieuw revenuemodel, details nader uit te werken 😉


    27 juni 2007 om 09:13
    Annemieke de Groot

    @Marco: Precies, geld bieden is een manier om snel resultaet te krijgen (content) maar je uiteindelijk doel is om een community op te richten waar boeren graag terugkomen. Dat red je niet met geld bieden. Dit betekent immers al dat de boeren er voor zichzelf niet het nut van in zien. Misschien eerst goed bereidheid en vooral behoefte inventariseren en dan goede kern verzamelen die zich er echt voor in wil zetten.

    @Annet: jouw Twitter-idee zie ik helemaal voor me 😀


    27 juni 2007 om 11:35
    mgvandenbroek

    @Annet: Als ik dit zo lees denk ik dat boerderij.nl je wel wil inhuren als extern adviseur.


    27 juni 2007 om 12:29
    Petra de Boevere

    hoeveel bloggende boeren zijn er al? Ik ken er één in Belgié, maar dat is het dan ook wel.

    Je zou je bloggers moeten recruteren uit ervaren (boeren)bloggers, die kennen het klappen van de zweep namelijk al. Als het ervaren gepassioneerde bloggers zijn met de discipline tot posten is dat betalen juist een extra stimulans.

    Maar dit werkt niet bij een potentiéle blogger denk ik, die vanuit het niets begint.


    27 juni 2007 om 12:46
    loket

    Boer zoekt blog.


    27 juni 2007 om 16:09
    linda verhoeven

    ik vind het juist heel slim en een goeie marketingstunt om die boeren kennis te laten maken met online reacties posten. beetje flauw om dat af te schieten. kijk s wat verder dan het design, ik ken de boerenmarkt niet, maar er zit heel veel informatie in deze site met trefwoorden en een zoekmachine die ook resultaten buiten de site zelf oplevert. lijkt me geen spannende markt maar als product vind ik dat ze het wel oké gedaan hebben.


    27 juni 2007 om 16:10
    mgvandenbroek

    Volgens mij is er tot nu toe nog niets afgeschoten, Linda… Ik vind juist dat mensen enorm goed aan het meedenken zijn. Vooral Peter W. 😉


    27 juni 2007 om 16:19
    loket

    @Matthijs: lol, maar ben het wel eens met bovenstaande comments. Passie en betrokkenheid zijn absolute voorwaarden voor een suc6vol blog. Een betaald boerenblogbabbeltje lijkt mij geen optie.


    27 juni 2007 om 17:45
    Petra de Boevere

    @Peter W: Het is andersom: Blog zoekt Boer:)


    27 juni 2007 om 21:52
    Annet

    Haha, blog zoekt boer is leuk! Zullen we een alternatieve boerderij.nl starten @Meisje ?

    Wat de boer nie ken, dah blogt ie nie 😉


    28 juni 2007 om 14:06
    Petra de Boevere

    @Annet: Prima, mijn opa was boer en ik blijf een plattelander (je weet toch wel dat melk en kaas van koeien komen en biet uit een fabriek?):-)


    28 juni 2007 om 14:31
    rjmvandiepen

    Ik ben redelijk goed ingevoerd in de agribusiness maar bloggende boeren zullen er nog niet veel komen. als je kijk naar de ontwikkelingen in de consumentenwereld hobbelt de agribusinees overal een paar jaar daarna achteraan. Uitzonderingen daargelaten. De toenemende schaalvergroting betekent voor agrariers een toenemende werkdruk en daarmee minder tijd te besteden aan bloggen of twitteren.

    Ongeveer 1 1/2 jaar terug heb ik eens een projectplan geschreven waarbij bloggende boeren de buitenwereld zouden kunnen laten weten waar zij zich dagelijks mee bezig houden. Het doel hiervan was/is om de burger inzicht te verschaffen in de werkzaamheden en wat al niet meer van de agrariers. Het imago van agrariers kan dan verder verbeteren. Dan wordt het duidelijk waarom we straks misschien geen koeien meer buiten zien lopen, waarom er van die zwarte bulten naast de stal liggen (kuilgras). Maar ook waarom varkens en kippen binnen zitten en waarom akkerbouwers hun gewassen bespuiten et cetera. Ik hoop van harte dat de bloggers en lezers van MF weten dat melk niet uit de fabriek komt maar van de koe 😉


    28 juni 2007 om 14:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!