Online videoconsumptie: aandeel van mobiel voor het eerst groter dan 10 procent

21 juni 2013, 04:59

Veranderingen gaan langzaam en dan ineens zijn ze een feit

“Veranderingen gaan langzaam en dan ineens zijn ze een feit”. Met die openingszin gepubliceerde Ooyala gisteren de nieuwste editie van haar onderzoeksrapport 'Global Video Index Q1/2013'. De resultaten betreffen het (online) videokijkgedrag van 200 miljoen unieke gebruikers in meer dan 130 landen.

Meer dan welke periode in de geschiedenis dan ook wordt de huidige samenleving gekenmerkt door elkaar snel opvolgende veranderingen. Ook voor de hedendaagse communicatie-industrie (telecommunicatie- en media) heeft dit vanzelfsprekend grote gevolgen.

De afbeelding van het Sint Pietersplein (in 2005 en 2012) die je hierboven ziet illustreert heel goed de impact van de technologische vooruitgang. Met dat in het achterhoofd is het toch verbazingwekkend dat veel spelers in de media- en entertainmentbranche nog steeds vasthouden aan een conventioneel businessmodel, waarbij er van wordt uit gegaan dat alle contentstromen (video en data) via één centraal punt (de provider) dienen te lopen.

De voornaamste bevindingen van het onderzoek:

Mobiel videogebruik breekt records

De mobiele videoconsumptie (zowel tablets als smartphones) is in het eerste kwartaal van dit jaar met 19 procent gegroeid en vertegenwoordigd daarmee voor het eerst meer dan 10 procent van de totale online videoconsumptie.

Live uitzendingen hebben de voorkeur boven video on demand

Uit de rapportage over het laatste kwartaal van 2012 bleek al dat live video op alle devices aanzienlijk meer wordt bekeken dan video on demand (VOD). Bijgaande illustraties laten zien dat die trend zich verder heeft doorgezet.

Het is dan ook interessant om te zien wat de introductie van Netflix dit jaar in Nederland teweeg zal brengen. Mocht de in Amerika uiterst succesvolle VOD-dienst in staat blijken om abonnees van de via TV-providers aangeboden filmdiensten, zoals Film1 en HBO, weet te lokken naar haar online omgeving dan zal de verhouding live/VOD voor ons land m.i. een duidelijk afwijkend beeld vertonen.

Kijktijd per apparaat

Het kijkgedrag verschilt aanzienlijk per apparaat, waarbij inmiddels meer dan de helft van de kijksessies op tablets en smartphones programma’s van langer dan 10 minuten betreffen.

In vergelijking met een jaar geleden is de gemiddelde kijktijd per programma op smartphones met 29 procent gegroeid. Dit is voor contentproviders een uitgelezen mogelijkheid om ook tijdens de online uitzendingen mid-rol advertenties te plaatsen om zo additionele inkomsten te genereren.

Betrokkenheid per device

De betrokkenheid van de kijker is ten opzichte van vorig jaar weinig veranderd. Voor de verschillende devices (Smart TV’s, gameconsoles, tablets, smartphones en PC/laptops) geldt wel dat circa de helft van alle kijkers het gestarte programma voor driekwart van de tijd uitzit. Hoe dit zich verhoudt tot het zapgedrag van de traditionele TV is moeilijk te zeggen, omdat die gegevens helaas niet voorhanden zijn.

Special voor APAC

Het onderzoeksrapport heeft voor het eerst ook uitgebreid aandacht voor de Asia Pacific (APAC) regio. Voor meer details kun je hier het rapport downloaden.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

3 Reacties

    Albert-Jan Tebbe

    Ooyala opent een R&D lab in Singapore, vandaar de uitgebreide aandacht voor APAC. Eind dit jaar zijn er nog meer nieuwe Analytics features te verwachten.


    21 juni 2013 om 14:09
    Gemma

    *vertegenwoordigt


    26 juni 2013 om 09:24
    joicucceginny

    http://www.icamtech.net


    6 september 2013 om 12:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!