Op het Propaganda-blog op Marketingpulse zag ik een verwijzing naar een artikel over de levenscyclus van een online-community. De auteur, Scott Burkett, laat een model zien waarin bezoekers evalueren van een ‘stranger/passant’ tot uiteindelijk een ‘evangelist’ voor de community.

De eerste groep bezoekt de community per toeval, snuffelt wat rond en als ze iets van toegevoegde waarde zien bestaat er een kans dat de community in de bookmarks komt.
De tweede groep (lurkers) komt af en toe ‘ns terug op de community en gaat wellicht eens een post plaatsen. Ook verdiepen zij zich in de handel en wandel van reeds bestaande leden en zoekt gericht naar informatie.
Een klein deel van de lurkers wordt participant en een beperkt deel van die participanten bepaalt het succes of falen van een community. De moderator van de community dient dit deel van de participanten extra te stimuleren om er evangelisten van te maken.
Burkett: “Once our evangelists started promoting the site using word-of-mouth (WOM) advertising, the community participation begins to scale up in an almost logarithmic fashion.
Een heel aardig artikel. Zeker voor webloggers die bezig zijn met een update van hun blog naar bijvoorbeeld 2.0 en zich afvragen in welke fase ze zitten ;-)