Van creatie naar innovatie

7 december 2005, 07:53

Van creatie naar innovatieGisteravond was ik te gast op het jaarlijkse Diner Pensant van InterimIC in het Rosarium te Amsterdam.

Het thema dit keer was ‘van creatie naar innovatie’. Inleiders van de discussie waren Joop Sistermans (lid Innovatie platform en voorzitter Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologie-beleid), Gerard van Ootmersum (TNO) en Marcel Bettonvil (directeur Marketing consumentenmarkt, Sony Benelux). Samen met de ca. 150 deelnemers werd er gediscussieerd over een tweetal stellingen die de sprekers presenteerden. Stellingen waarin min of meer de vraag werd gesteld waarom innovatie in Nederland niet van de grond komt. Zo zou er te veel worden gepraat en te weinig gedaan, houden ego’s van leiders innovatie tegen, is Nederland te klein voor innovatie en zouden bedrijven minder moeten samenwerken maar meer tegen elkaar moeten vechten. Dit zijn slechts enkele van de argumenten die werden genoemd. Als ik het goed heb begrepen komt de mindmap (indrukwekkend hoe snel ze deze in elkaar hadden gezet) later online te staan.

De discussie was vooral ook bedoeld als voorbereiding op het Nationale Innovatie Event dat vandaag plaats vindt in Maarssen.

Guido en Krijn, nogmaals dank voor jullie uitnodiging en heel veel succes vandaag in Maarssen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    venturo

    Innovatie komt pas van de grond als deze interoperabel en toegankelijk gemaakt wordt. Dan acceleren dergelijke processen pas. Begreep dat de VVD het Innovatieplatform wilde gaan sluiten. Te wenig output en kost een miljoentje per jaar. Tja er hoeft maar een klein projectje te slagen en niemand heeft het nog over een miljoentje. De overheid creëert onder minister Brinkhorst geen goed klimaat voor innovatie. ‘Met weemoed denk ik terug aan Hans Wijers thans bestuursvoorzitter van AKZO NOBEL en een van de weinigen die de commerciële lethargie waar dit land in verkeerd kon doorbreken. Amen…


    7 december 2005 om 09:08
    Robus

    Juist door de (Nederlandse) drang om alles te willen managen, organiseren en controllen komt innovatie niet van de grond. Organisatiecultuur, schaarste en toeval zijn mooie voedingsbodems voor innovatie. Vergeet het maar met platformen, (staf)afdelingen en werkgroepen…


    7 december 2005 om 09:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!