Valerie Frissen (SIDN Fonds): “Initiatieven die bijdragen aan een open en vrij internet zijn welkom”

28 maart 2016, 08:00

Hoogleraar Valerie Frissen is sinds een jaar CEO van het zogenaamde SIDN Fonds. Voor iedere domeinnaam die geregistreerd wordt gaat een klein bedragje naar SIDN. Dat geld wordt besteed aan het bewaken van de stabiliteit en veiligheid van het Nederlandse internet. En een deel wordt in een fonds gestort. Frissen was te gast in Top Names.

“Wij staan geloof ik op de achtste plek ter wereld qua omvang met het .nl domein, dus Nederlanders zijn heel fanatiek in domeinnamen registreren. Daardoor heeft de organisatie, buiten de activiteiten die ze toch doen, een redelijk vermogen opgebouwd. Dat geld wordt terug geïnvesteerd in het Nederlandse internet. Aanvankelijk een beetje op ad hoc basis met allemaal mooie projecten, maar inmiddels is het geprofessionaliseerd en een officieel fonds. Het is nu een aparte stichting zonder winst oogmerk.”

Het SIDN fonds keert jaarlijks twee miljoen euro uit aan verschillende projecten. Daarvoor gelden op dit moment drie doelstellingen. “De eerste doelstelling heeft te maken met alles wat bijdraagt aan het internet zoals we dat graag willen hebben: een open en vrije omgeving die toegankelijk is voor iedereen, maar die ook veilig is. Dus alle initiatieven die daaraan bijdragen zijn welkom. De tweede doelstelling heeft te maken met de vaardigheden van de internetgebruiker om zich als vrij en autonoom burger op internet te kunnen bewegen.” En nummer drie heeft betrekking op maatschappelijke vernieuwing. “Initiatieven die internet echt op een vernieuwende manier inzetten zijn die ook welkom.”

Tot nu toe zijn er twee rondes geweest. Een grote lijn distilleren uit de aanvragen is lastig, maar er valt wel wat aan te wijzen. Zo had een belangrijk deel van de aanvragen betrekking op het creëren van alternatieven voor de grotere platforms om data te delen of te chatten.

“Ik denk dat we in een fase van de ontwikkeling van het internet zitten dat het vraagstuk van wie de data eigenlijk zijn en of daar op een beetje verantwoordelijke manier mee wordt omgegaan steeds prominenter wordt. Echt urgent zelfs vind ik. Met het fonds proberen wij ook de tegenbeweging steun in de rug te bieden. Dat zijn meestal niet de plannen waar veel geld voor is. Juist die initiatieven die in zo’n beginstadium wat lastiger aan middelen kunnen komen, moeten geholpen worden.” Om zo tegenwicht te bieden aan de grote partijen als Google, Facebook en Apple.

Partijen waar veel mensen vrolijk gebruik van maken zonder de gevaren te onderkennen. Reden om een kunstproject van de stichting Setup financieel te steunen. “Zij zijn bekend geworden doordat ze foto’s van baby’s die ze van Facebook haalden op mokken hebben geprint en die zijn gaan verkopen in een webshop.”

Ik heb niet de illusie dat ik de wereld kan veranderen, maar met twee miljoen per jaar kun je in ieder geval hier en daar een duwtje in de goeie richting geven.

Net zoals hun huidige project De Nationale Verjaardagskalender, een initiatief dat mensen bewust moet maken van de gevaren van onbeschermde data. Zij zoeken de grenzen op van databases die je kunt scrapen om daar zoveel mogelijk gegeven af te halen en profieltjes van te maken van alle Nederlanders. Die krijgen dan een gepersonaliseerde verjaardagswens op hun verjaardag. Dat is echt zo’n project dat je probeert bewust te maken van hoe de werkelijkheid in elkaar zit, dus het vermogen om iets meer onder de motorkap van het internet te kijken, het investeren in dat bewustzijn, maar misschien ook in de vaardigheden van mensen om daar zelf iets mee te gaan doen. Dat maakt dat je die veranderende machtsbalans toch weer een beetje kunt herstellen. Ik heb niet de illusie dat ik de wereld kan veranderen, maar met twee miljoen per jaar kun je in ieder geval hier en daar een duwtje in de goeie richting geven.”

Waarbij wel voorop staat dat het geld alleen gaat naar projecten waarbij een concrete uitkomst kan worden verwacht. “Wij gaan geen lobbyisme ondersteunen. We ondersteunen projecten die tot concrete resultaten leiden en liefst ook een perspectief hebben op hoe je dat nadat je bij ons weg bent nog veel meer impact kan laten krijgen. Dat betekent dat we heel graag sociale ondernemers willen hebben, dus niet alleen maar de stichtingen, ngo’s, de verenigingen en dat soort partijen, maar ook ondernemers.”

“Als je me diep in mijn hart kijkt, zijn we pas echt succesvol als we een level playing field in de internetwereld creëren waarbij gewone gebruikers ook echt een positie in dat hele spel blijven spelen en niet gereduceerd worden tot een domme dataleverancier wat nu toch vaak het geval is.”

Aanvragen voor het SIDN fonds kunnen twee keer per jaar worden ingediend. De eerst volgende (harde!) deadline is 30 maart 13.00. Meer informatie over de procedure vind je hier.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!