• Mobile
    wordt gesponsord door
  • Usability & design
    wordt gesponsord door

Update ABN AMRO Mobiel Bankieren: stuur een afbeelding mee met je overboeking

Update ABN AMRO Mobiel Bankieren: stuur een afbeelding mee met je overboeking

De Nederlands banken komen regelmatig met een update voor hun mobiel bankieren apps. Normaal gesproken zou dat voor mij geen reden zijn om er een artikel over te schrijven. Echter, ABN AMRO breidt zijn Mobiel Bankieren-app voor Android-toestellen vandaag uit met een unieke feature (de update voor de iPhone-app volgt later). Vanaf gisteren kun je een overboeking persoonlijk maken, door bijvoorbeeld een afbeelding uit je gallery mee te sturen. Omdat deze update bijzonder is, doop ik mijn vingers in de virtuele inkt en vertel jullie in dit artikel graag meer over de vernieuwde app en Eurogami. Eurogami?

Overboeken wordt persoonlijker

Na installatie van de nieuwe update voor Android kan je als opdrachtgever van een overboeking een persoonlijke SMS, e-mail met eigen foto of een zogeheten Eurogami-afbeelding meesturen naar de ontvanger van de betaling. Een Eurogami is een variant op origami, een kunstig gevouwen eurobiljet. Je kan momenteel kiezen uit negen Eurogami’s. Het aantal Eurogami’s wordt waarschijnlijk nog uitgebreid, bijvoorbeeld met een Eurogami voor Vader- en Moederdag, Kerst, Valentijnsdag, et cetera.

Hoe werkt het?

Bij het invoeren van de betalingsopdracht kan je onderaan de overboeking aangeven of je de overboeking persoonlijk wilt maken. Zo ja, dan kom je na het bevestigen van de betalingsopdracht automatisch in het scherm waar je de e-mail of SMS naar de begunstigde kan opmaken. Dit gebeurt allemaal in de app, ABN AMRO rekent hiervoor geen extra kosten.

“In de praktijk zien we dat klanten vaak de behoefte hebben om de begunstigde te informeren dat er geld is overgeboekt naar zijn rekening”, legt Jessica Niewierra, directeur internet & mobiel bij ABN AMRO, uit. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan een opa die zijn kleindochter geld geeft voor haar verjaardag en dit over wil maken. Zonder melding ziet de kleindochter dit misschien niet direct op haar rekening. Opa kan haar nu bij de betaling feliciteren en direct laten weten dat ze een cadeau heeft gekregen.”

Marketingkansen

Ondernemers kunnen de persoonlijke overboeking bijvoorbeeld gebruiken als marketingtool. Stel je moet een factuur van een leverancier betalen. Dan kan je een persoonlijke overboeking sturen met bijvoorbeeld een eigengemaakte afbeelding (reclame-uiting) en daarmee laten weten dat je de rekening hebt betaald, maar tegelijkertijd reclame voor je eigen bedrijf maken.

De volgende fase in mobiel bankieren

De mobiel bankieren-apps van banken dragen doorgaans bij aan een betere customer experience en hebben ook een positieve invloed op de klanttevredenheid. Bovendien worden ze steeds geavanceerder. Even terug in de tijd.

Toen in 2007 de iPhone werd geïntroduceerd werd er door banken nog vanuit een marketingperspectief een app gelanceerd. De app had vaak weinig met bankieren te maken en men was er ook op gericht om met de introductie van de app free publicity te creëren. Immers, een app was destijds nog uniek en daarmee nieuws. Ik noem die tijd ook wel het eerste plateau in de evolutie van mobiel bankieren.

Het tweede plateau was de fase waarin banken quick & dirty mobiel bankieren-apps lanceerden. Deze waren verre van ideaal. Houtje-touwtje werden saldi en bij- en afschrijvingen uit de systemen van de bank gehaald. Er was geen integratie met bijvoorbeeld internetbankieren.

Inmiddels hebben de banken ‘nette’ apps gebouwd, die een keurige integratie kennen met de zogeheten back end systemen van de banken - het derde plateau. Het zijn bijvoorbeeld de ‘mobiel bankieren 2.0′-apps van ING en ABN AMRO.

De uitdaging voor de toekomst ligt bij het vierde plateau: how to leverage touch points? De mobiel bankierende klant heeft vaker, zij het kortstondig, contact met zijn bank. Er ligt voor banken de uitdaging om die touch points beter te benutten, door meer en op het juist moment service te bieden of op een gepaste wijze relevante aanbiedingen te doen. Ik ben benieuwd welke bank dit als eerste oppakt.

Noot: De auteur van dit artikel werkt bij Capgemini. Zowel Capgemini als de auteur zijn niet betrokken geweest bij de update van de ABN AMRO Mobiel Bankieren-app. Bovenstaand artikel is een samenvatting van een artikel dat eerder verscheen op www.finno.nl, de persoonlijke blog van de auteur.


Delen

0
1


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Hé Pascal, just to let you know: Capgemini is wel zeker betrokken bij de ontwikkeling van deze app! :) Enkele collega's (waaronder ik) zitten in of rond de scrum-teams die ze helpen ontwikkelen.

    geplaatst op
  • @ Jordann, naar nu blijkt is Capgemini inderdaad wel betrokken bij de ontwikkeling van deze app. Als ik het goed heb begrepen is het concept afkomstig van het Amsterdamse bureau Muse en is de realisatie in handen geweest van Icemobile en Capgemini. Persoonlijk heb ik geen enkele betrokkenheid gehad bij de ontwikkeling van deze app.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.