UPC begint uitrol van digitale tv

10 september 2005, 06:37

Percentage huishoudens met digitale tv (bron: UPC)

Volkskrant meldt vandaag dat UPC in Nederland begint met de uitrol van digitale tv. Het kabelbedrijf steekt 300 miljoen euro in de grootscheepse omschakeling van analoge naar interactieve digitale tv.

Zie ook het achtergrondartikel: Afstandsbediening kiest goal van de dag waaruit nogmaals duidelijk wordt welke achterstand Nederland (8% huishoudens met digitale tv) heeft ten opzichte van landen als UK (49%), VS (42%) en Canada (30%).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Nick

    Vergeef me mijn domheid: in hoeverre draagt dit bij aan de ontwikkeling van HDTV in Nederland? Heeft het ene iets met het andere te maken?

    Ik zou best wat over hebben voor HBO op HDTV in Nederland.


    10 september 2005 om 10:44
    Boudewijn Janssen

    Ik heb ook digitale TV via Essent waar ik op zich erg tevreden over ben. Alleen zijn de beschikbare tuners (Panasonic/Nokia/Sagem/Samsung) niets waard, vol met irritante bugs die maar niet gefixed (kunnen) worden (uitvallen EPG/niet meer kunnen zappen/geen teletekst etc.). Mijn Panasonic (TU-DC40RD) mist zelfs de mogelijkheid om tv kanalen in te delen zoals ik zelf wil, dus voor de muziek zenders moet ik naar nummer 150 of hoger zappen.

    Nieuw bij die UPC advertentie is dat je kunt kijken en tegelijkertijd iets anders opnemen. Bij de huidige tuners moet je per tv (en per videorecorder) een aparte tuner kopen zoals dat jaren geleden ook bij Satelliet nodig was dus dat gaat een gezin met een video in de woonkamer en tv in de woonkamer, slaapkamer, werkkamer, kinderkamer(s) al zo’n 6 maal 150 of 200 euro kosten.

    HDTV wordt er overigens nog niet mee uitgezonden, wel breedbeeld waar mogelijk zoals vorig jaar met het EK voetbal in Portugal waarbij de NOS de Nederlandse wedstrijden in breedbeeld uitzond.


    10 september 2005 om 11:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!