Unpluq wil je je verloren uren op social media teruggeven

23 maart 2021, 10:03

Interview met Jorn Rigter, medeoprichter van de app die andere app kan blokkeren

Je mobiele telefoon is naast heel handig ook vaak een tijdrovende afleiding. Nog even kijken op social media, nog even zien of je al een match hebt op Tinder. Voor je het weet ben je uren aan het klikken en turen, zonder werkelijk iets te doen. Unpluq wil daar verandering in brengen.

Met een app creëer je eenvoudig twee startschermen. Een scherm mét en zonder door jouw gekozen afleidende apps. Je start standaard op zonder. Door een speciale usb-sleutel te gebruiken krijg je ook toegang tot de afleidende apps.

Doelgroep millennials en ouders

Medeoprichter Jorn Rigter: “Dus ik kan zelf bepalen welke apps voor mij afleidend zijn en die worden geblokkeerd zodra ik de sleutel eruit haal. Dat zorgt ervoor dat ik geen afleidende telefoon heb zonder de sleutel. Zo kun je die sleutel bijvoorbeeld thuis laten op het moment dat je gaat werken.” De doelgroep waar het bedrijf zich in eerste instantie op richt zijn de millennials. Maar ook voor ouders met kinderen kan het een oplossing betekenen. De telefoon staat standaard op beperkt gebruik en pas na het afmaken van het huiswerk wordt de sleutel overgedragen.

“Je hebt default geen afleiding en je moet dus heel bewust kiezen voor afleiding”

Er zijn ook al minimalistische telefoons op de markt. “Het probleem dat wij daarmee zien is: je moet een tweede telefoon kopen en die zijn dan héél erg gelimiteerd. Je kunt feitelijk vrijwel niks mee, anders dan bellen. In onze visie is maar een heel klein aantal apps werkelijk afleidend: social-media-apps, dating-apps en misschien games. Dat zijn de apps die vooral afleiden en de rest is heel nuttig en die missen vaak in de minimalistische telefoons.” Er zijn ook softwareoplossingen op de markt, maar die zijn weer niet strikt genoeg. “Dat zorgt ervoor dat op lange termijn je gewoontes niet veranderen. Met onze oplossing gebeurt dat wel: je maakt heel bewust een keuze of je wel of niet een afleidende app gaat gebruiken Je hebt default geen afleiding en je moet dus heel bewust kiezen voor afleiding. Dat is een hele bewuste ontwerpkeuze.”

Word of mouth

Rigter vormt samen met twee medeoprichters de kern van Unpluq. Daarmee zijn software, hardware en marketing/sales getackeld. Het kernteam wordt ondersteund door zo’n acht mensen die op één of andere manier meehelpen. “Op dit moment bereiken we groei door word of mouth, maar we hebben ook veel pers-exposure gehad. We schrijven zelf blogs en zijn actief op fora. We hebben een klein beetje geadverteerd op Facebook en Instagram, maar daar hebben we eigenlijk nog geen budget voor. Dat waren tests. We proberen partnerships aan te gaan met mensen die al schrijven over dit probleem. Of met andere bedrijven. Uiteindelijk zouden we graag partnerships aangaan met grotere telecombedrijven waar het wordt weggezet samen met een mobiel. Dat kan nu nog niet omdat we dan ook een iPhone-app moeten hebben.”

“Wij hebben als doel om mensen meer tijd te geven voor dingen die ze belangrijk vinden”

Via een Kickstartercampagne is 10.000 euro opgehaald. Dat betekent onvoldoende geld om salarissen van uit te betalen. Er wordt op dit moment gezocht naar een investeerder. “We zijn in gesprek met business angels. Het is een steile leercurve, we moeten het snel oppikken. Het voelt alsof we maar één kans hebben. De tijd tikt door en we moeten alles heel snel leren. We hebben wel drie adviseurs die ook zelf een startup hebben met veel ervaring. We lezen ook veel. Daarnaast is het ook veel proberen, daar feedback op krijgen van investeerders en daarop itereren.”

Niet het eindpunt

Vast staat dat het maken van de app met sleutel als het aan Rigter ligt niet het eindpunt is. “Wij hebben als doel om mensen meer tijd te geven voor dingen die ze belangrijk vinden. Dat is echt het doel van Unpluq. Met ons eerste product besparen we gemiddeld een uur schermtijd per dag voor gebruikers. Dat is tijd die mensen kunnen besteden aan dingen die ze echt belangrijk vinden. Veel smartphonegebruik gaat vaak onbewust en mensen hebben dan achteraf spijt dat ze tijd daaraan hebben besteed in plaats van belangrijkere zaken. Die gedragsverandering bewerkstelligen kan op veel verschillende manieren met veel verschillende producten en de Unpluq-sleutel is dat de eerste van.”

Bekijk hier het hele interview met Rigter:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!