Uitgevers experimenteren met rss-lezers

Uitgevers experimenteren met rss-lezers

Emerce: Zowel het Algemeen Dagblad als Nu.nl bieden hun lezers sinds kort een eigen rss-lezer aan. De reader van Nu.nl is inmiddels al 5000 keer gedownload. Maar wat is de toegevoegde waarde ervan?


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ik zie de toegevoegde waarde op de volgende manier. In mijn rss-lezer krijg ik van sommige bronnen alleen de koppen, als een toonaangevende nieuwsbron mij via een eigen rss-lezer de kans geeft van zijn nieuws het hele artikel te lezen, dan is er een duidelijke meerwaarde.

    geplaatst op
  • Heb even gekeken naar de lezers die ze aanbieden en die bieden niet de voordelen die ik noem...

    geplaatst op
  • Ik zie dat duidelijk niet als toegevoegde waarde. De markt voor RSS-readers is dusdanig dat dit betekent dat dit soort uitgevers ook tijd en geld moeten blijven investeren om met hun rss-readers up to date te blijven met de ontwikkelingen van concurrerende rss-readers. Neem daarnaast nog de marketinginspanningen om de rss-reader op de pc te krijgen, dit naast de hoeveelheid readers die er al zijn.

    Lijkt mij niet kerncompetence van een uitgever.
    Enige meerwaarde zou branding kunnen zijn en/of exclusiviteit bieden in nieuws. Maar juist dat laatste is wat het AD en Nu.nl missen.

    geplaatst op
  • Inderdaad. Het punt is dat deze RSS-toepassingen niks meer of minder zijn dan de desktop news trackers die door verscheidene partijen al jarenlang in gebruik zijn.

    http://www.tickerbox.tk/
    http://news.bbc.co.uk/
    http://news.com.au/alerts/
    http://www.news-record.com/desktopnews/
    http://www.worldflash.com/

    Dat heeft zijn nut, maar zoals ik op Emerce reeds zei, is het een denkfout om het dan onder de noemer RSS reader te brengen terwijl je iedere handigheid van RSS er juist niet mee aanbiedt.

    geplaatst op
  • Edwin, het is inderdaad de vraag of een uitgever zich moet bezighouden met het in de markt zetten van een eigen RSS-reader. Je ziet ook geen tv- of radioprogrammamakers die tv- of radiotoestellen ontwikkelen en in de markt zetten.

    Doe je dit wel, en er zijn tal van argumenten te noemen waarom het interessant is voor een uitgever, zorg dan wel dat je geen toestel ontwikkeld waarmee alleen jou programma's zijn te bekijken. Maw, het moet een algemeen bruikbaar toestel zijn. En wil je een serieus marktaandeel dan zul je moeten komen met een toestel dat beter of goedkoper is dan de reeds bestaande toestellen. Vwb dat laatste, goedkoper dan gratis lijkt me lastig dus moet het toestel gewoon beter zijn. Groot voordeel van de uitgevers is wel dat de distributie van de toestellen al is geregeld!

    Wellicht aardig om binnenkort eens de discussie te voeren over hoe de optimale RSS-reader er uit zou moeten zien. Aardig in dit verband is de discussie op glassdog.com (via: Frank-ly).

    geplaatst op
  • Iets wat ook zeker niet over het hoofd moet worden gezien is de in mijn ogen nog zeer technocentrische benadering van het formaat en het soort readers. Alleen al het feit dat de software verschillende namen heeft (RSS Reader, news aggregator etc) draagt in mijn ogen niet bij aan een goede acceptatie bij het grote publiek.

    Ik denk verder dat zowel Nu.nl als AD de plank misslaan met het huidige produkt. Bij ad.nl kan ik alleen het nieuws van AD lezen wat ook online staat. Ik denk dat ze meer kunnen doen met de feeds dan het 1 op 1 overzetten naar een reader (denk marketing, promotie, exclusieve content). De nu.nl is duidleijk gebrand als nu.nl-produkt maar het is hier simpelweg TE moeilijk om eigen feeds toe te voegen.

    Verder vraag ik mij af welke metrics beide uitgevers meten om de investeringen later ook te verantwoorden. Of is het een probeer&leer; traject? Hier zou ik graag meer over willen weten...

    geplaatst op
  • Het is natuurlijk wel zo dat de reader van het AD is gemaakt door een welwillende lezer, die het voor nop aan het AD aanbood:

    "Maker van het programma is Peter Baars. Hij wilde zelf op een eenvoudige manier altijd snel het laatste AD-nieuws lezen. Baars maakt in zijn vrije tijd programma's. Sommige verkoopt hij, andere geeft hij weg. Dit is één van die programma's, die hij met anderen wilde delen. Wij zijn hem daar dankbaar voor." - bron: www.ad.nl

    geplaatst op
  • @Anders: mee eens, kritiek is ook niet op de maker van de RSS-reader maar op het AD. Stel je eens voor dat Beatrix alle kindertekeningen die ze op Koninginnedag ontvangt aan de muur hangt van paleis Huis de Bosch.

    geplaatst op
  • Het Algemeen Dagblad heeft haar RSS-lezer geintegreerd met een zoekbalk (in samenwerking met metazoekmachine iZito):
    http://www.ad.nl/artikelen/InternetenPC/1104130761388.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.