• E-mail
    wordt gesponsord door

Uitgelezen: E-mailmarketing in 60 minuten

Over e-mailmarketing en het bla-huh-ja-filter

Uitgelezen: E-mailmarketing in 60 minuten

Onlangs ben ik gestart met mijn nieuwe baan bij Mexx als e-mailmarketeer. Ongeveer tegelijkertijd lag het boek ‘E-mailmarketing in 60 minuten’ van Jordie van Rijn in mijn brievenbus. Ook al heb ik inmiddels al wat ervaring in e-mailmarketing, dit leek me een mooie kans om mijn e-mailmarketingkennis nog even snel op te frissen.

Over Jordie

Jordie van Rijn is e-mailmarketing consultant voor grote en kleine bedrijven. Daarnaast is hij een ware evangelist als het over e-mailmarketing gaat. Zowel op zijn website Emailmonday.com als via zijn Twitter-account geeft hij de laatste updates over e-mailmarketing. Alsof dat niet genoeg is schrijft hij ook nog eens blogs en columns over het onderwerp, onder andere op M!.

60 minuten

Dit boekje is er één uit de serie 'Digitale trends en tools in 60 minuten'. Een serie waarin verschillende soorten online marketing uitgelicht worden voor mensen met weinig tijd, maar veel ambities. De naam maakte mij in eerste instantie een beetje bang: wie beheerst e-mailmarketing tenslotte in 60 minuten?

SOLVE

Hiervan ben ik snel teruggekomen naarmate ik het boek door begon te nemen. Het boek is heel toegankelijk geschreven voor e-mailmarketeers van verschillende niveaus. Natuurlijk leer je niet het hele vak in een uur, maar Jordie heeft basiszaken afgewisseld met wat meer gecompliceerde materie. Bij dit laatste moet je bijvoorbeeld denken aan het uitzoeken van de waarde van een nieuwsbriefinschrijver die je kunt berekenen aan de hand van SOLVE. Met een rekensom die je in een paar stappen kunt doorlopen, hang je binnen no time euro’s aan een inschrijver en kun je zelf ook weer diepere conclusies trekken. Iets waar veel managers op zitten te wachten. SOLVE heeft zelfs een copyright gekregen.

Bla! Huh? Ja..

Dit geldt vast ook voor zijn ‘bla-huh-ja-filter’. Dit filter is minder complex, maar een grappige noot in het boek. Kort gezegd is het bla-huh-ja-filter een mentaal filter dat mensen hebben ontwikkeld om ze te doen afhaken van een e-mail. Het gaat om 3 soorten problemen:

  1. Te lange teksten (bla!),
  2. Onduidelijkheid (huh?),
  3. Onbetrouwbaarheid (jaja..)

In het boek kun je vinden hoe je dit kunt voorkomen. Daarnaast staan er nog veel meer tips en tricks om je e-mail een goed converterend design te geven en dit helemaal door te testen.

Ik zou geen goede blogger zijn als ik niets aan te merken had op dit boek. Als ik een kritisch puntje mag plaatsen zou dat over de laatste hoofdstukken zijn. Over e-mail & social media en over EDM’s (event driven e-mail) is weinig te lezen. Ik denk dat de 60 minuten toen toch écht voorbij waren. Wellicht een idee voor een vervolg.

Verder is dit boek een must have voor zowel bedrijven die nog in de kinderschoenen staan met hun e-mailmarketing als voor de meer ervaren e-mailmarketeers. Alle stappen die je moet nemen om op te starten staan beschreven, complexere modellen die je later nodig kunt hebben, zijn duidelijk en schematisch weergegeven en je kunt extra praktijkcases downloaden. Zeker de moeite waard.

Titel: E-mailmarketing in 60 minuten
Schrijver: Jordie van Rijn
Uitgeverij: Haystack
Prijs: €12,50
O.a. verkrijgbaar via Managementboek.nl


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.