Uitgekookte klanten plaag voor keukenbranche

11 mei 2005, 14:10

We schreven eerder al dat winkeliers klagen over klanten die ze chanteren met webprijzen. De keukenspeciaalzaak is een van de grootste slachtoffers van e-commerce, aldus een artikel in het vakblad Keuken en Badtechniek. Klanten komen naar de winkel om zich te orienteren en schaffen het gewenste product vervolgens op internet aan. Het prijsvoordeel kan daarbij tot wel 50% oplopen.

De prijsstunters zijn vaak voormalige winkeliers die bol van de frustratie met “de vijand” zijn gaan heulen, schrijft het vakblad. Gelukkig zijn er ook fabrikanten die tegen internetverkoop hebben gekozen, zoals Whirlpool. “Internet is een fantastisch medium waar je veel mee kunt, zolang het maar op een positieve manier past in ons merkenbeleid”, aldus directeur Johan Bosma in het magazine. “Wanneer het puur draait op onderscheid in prijs dan heeft dat niet onze voorkeur. Wij gaan voor bedrijven die de toegevoegde waarde over de buhne krijgen.”

Iets waar internetwinkeliers zich overigens niet al te veel van aantrekken.

(via MKBnet).

Categorie
Tags

8 Reacties

    EJ

    Natuurlijk verschuiven de rollen binnen retail…. Hoeveel heb je immers over voor kennis en service. En speelt ‘gunnen’ nog een rol? Dit weekend was ik in Leiden bij een uitstekende hifi-winkel, voor een uitstekende reciever. Uitstekend geholpen door een, komt ie weer, uitstekende adviseur. Nog even op internet gekeken voor extra info en gestuit op een online aanbieder van hifi (daar had ik niet op gerekend eerlijk gezegd). Verschil: € 211,- (23%).

    Vandaag overigens bij reisbureau Brooks geconstateerd dat ze € 22.50 berekenen voor advies, bovenop de boeking. Wijze zet.


    11 mei 2005 om 18:58
    Jonan

    Grappig, de keukenbranche is nou bij uitstek de plek waar je als consument flink genomen wordt. Een sigaar uit eigen doos derhalve?!


    12 mei 2005 om 04:53
    Jonan

    Ze zullen dit wel als excuus gaan gebruiken om klanten te weigeren een voor hen gemaakte offerte mee naar huis te nemen (wat al vaak gebeurt bij de slechtere keukenzaken).


    12 mei 2005 om 04:56
    Rob van der Meer

    Wat weet een kampeerboer (BasW) nu van de toonaangevendheid van een keuken/bad vakblad. Als je de onderzoeken ziet dan blijkt eerder het tegendeel maar misschien heeft BasW wel een vriendinnetje werken bij Qumedia.


    25 augustus 2005 om 06:50
    BasW

    @Rob van der Meer: heb je die onderzoeken wel goed gelezen? Ik weet alles van dat vakblad namelijk….

    Helaas is een deel van de adverteerders niet op de hoogte van het nut van bereiks- en waarderingscijfers, quote van een (notabene!) marketingmedewerkster van een groot Gelders bedrijf: “onze vertegenwoordigers lezen dat blad toch ook, dan zal het heus wel goed gelezen worden”.

    Ja, dank je de donder, vertegenwoordigers lezen alles waarin over de producten van hun werkgever en die van hun concurrenten geschreven wordt!

    Ga bij de keukenspeciaalzaken maar eens vragen wat ze lezen voordat je een duur betaald onderzoek onderuit haalt.


    25 augustus 2005 om 10:45
    Rob van der Meer

    Ik loop al een jaar of dertig mee in de keuken- en badkamerbranche en ik ken KIM en S&T al ver voor dat Qumedia daar iets mee te maken hadden. Beide bladen hebben een bepaalde positie in de branche net als vele andere vakbladen. Van die onderzoeksresultaten gelooft niemand iets in de K & B branche dat heb ik vele malen vernomen van verantwoordelijke personen. Het heeft eerder het tegengestelde bereikt als wat men er mee beoogde. Volstrekt ongeloofwaardig.


    26 augustus 2005 om 11:52
    Henk-Jan van Essen

    Wat jammer dat er nog steeds retailers zijn die niet om kunnen gaan met het fenomeen ‘ internet’. Jammer dat ze direct beginnen te schreeuwen dat ‘ de prijs’ de reden is waarom de consument (u en ik) via internet bestellen. Ik ben bereid meer te betalen dan een intern et aanbieding, als je mij als consument ook meer biedt. Toon je geen toegevoegde waarde, dan ben je die extra euri’s ook niet waard. Als ondernemer denk ik dat internet aanbiedingen juist een prikkel ijn om jouw toegevoegde waarde aan de consument te kunnen tonen. Het enige wat je misschien wel moet kunnen is de order afsluiten zodra de klant bij je in de winkel is.

    Als je die technieken niet beheerst, kan ik me heel goed voorstellen dat je gaat schreeuwen over de prijzen die je op internet ziet. Eigenlijk geef je daarmee toe dat je het vak van verkoper onvoldoende beheerst…

    Jammer. Het is namelijk zo’n leuk vak.


    6 maart 2007 om 20:47
    fam holtrichter

    Beste,

    wat ik hier lees klopt wel degelijk,

    Toen wij onze keuken wilden kopen waren we aan het orienteren, we kwamen er al gauw achter dat de app die we wilden veel goedkoper te verkrijgen waren via internet tot dat we bij style keuken en bad in amersfoort binnen liepen, de vriendelijke werknemers hebben de keuken voor ons uit getekent en de prijs voor ons weerlegt, wat immers precies binnen het budget viel. we gingen voor de Format keuken, en toen stelde de verkpper ons voor om alle app via kieskeurig erbij te doen voor dezelfde prijs zoals het hoort! dus zoals u wel zult begrijpen zijn wij daar die zaterdag middag geslaagd!! keuken inmiddels geplaats en wel en alleen maar lof! mvg fam holtrichter


    9 februari 2009 om 00:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!