Twitter – De nieuwe Super App van 2023?

Elon Musk - you either love him or hate him. Maar sinds zijn overname van Twitter vorig jaar zijn de meningen erover verdeeld.

11 januari 2023, 11:00 2072 x gelezen

Maar of je hem nou een innovatieve guru of een enorme klootzak vindt – deze man heeft toch wel keer op keer bewezen dat hij een fenomenale ondernemer is. De laatste jaren is er natuurlijk heel wat veranderd in het social media landschap. Zo hebben we Instagram dat elk jaar weer hun eigen gebruikers record verbreekt.

Waar we drie jaar geleden nog nooit van TikTok hadden gehoord, behoort het nu tot een van de meest populaire platformen. En dan hebben we ook nog BeReal, dat alleen al deze maand 10 miljoen actieve gebruikers heeft geregistreerd. 

Vergeleken met de eerdergenoemde spelers is Twitter toch wel een beetje het vergeten kindje in het social media landschap. We kennen het natuurlijk allemaal, maar het is nu niet bepaald een platform waar je het warm van krijgt. Ik kan me niet herinneren wanneer het voor het laatst een nieuwe feature heeft ontwikkeld of iets innovatiefs heeft gedaan. Het werd gewoon een beetje saai en voorspelbaar. En de cijfers liegen er ook niet om – waar er bij TikTok, Instagram en BeReal elk jaar meer gebruikers bijkomen, zien we bij Twitter toch een lichte daling. Hoog tijd dus voor een nieuwe frisse wind bij Twitter – en die hebben ze er in hun nieuwe eigenaar zeker gevonden!

The Elon Musk Era

Hoeveel Tesla’s heb jij vandaag al op de weg gezien? We vergeten het nu wel eens, maar er was een tijd dat elektrische rijden op iets utopisch leek. Maar elektrische auto’s zijn vandaag de dag niet meer weg te denken. En als je aan elektrische auto’s denkt, denk je natuurlijk ook gelijk aan Tesla’s – want deze fabrikant is de laatste jaren toch wel hét uithangbord geweest voor de elektrische auto. Elon is weliswaar niet de oprichter van Tesla Motors, maar het is niet te ontkennen dat het bedrijf, sinds de aanstelling van Musk als CEO, in een opwaartse spiraal terecht kwam.

In het tijdperk vóór Tesla Motors was de automarkt jarenlang verzadigd met dezelfde gevestigde autofabrikanten: Volkswagen, Ford, Toyota – om er maar een paar op te noemen. Het is dus niet zo makkelijk om hier als nieuwe speler tussen te komen. Sterker nog, het is voor gevestigde namen ook bepaald geen pretje, daar weet James Dyson alles van. De Britse miljardair en oprichter van engineering gigant Dyson had een paar jaar geleden ruim 500 miljoen euro geïnvesteerd in zijn eigen elektrische auto-project. Dat we nu geen Dyson’tjes op de A7 zien rijden zegt al wel genoeg over hoe succesvol dit project uiteindelijk is geworden.. Maar onder het bewind van Elon Musk is het Tesla toch gelukt om om een plekje tussen de gevestigde autofabrikanten te veroveren. 

SpaceX

En wat dacht je van SpaceX? Het bedrijf begon twee decennia geleden als een droom van Elon om een broeikas-experiment op Mars uit te voeren, maar vandaag de dag voert SpaceX de meeste Amerikaanse raketlanceringen uit. Dat was natuurlijk allemaal niet zo vanzelfsprekend – de beginjaren van SpaceX waren alles behalve makkelijk. Na drie mislukte pogingen om een raket te bouwen die in een baan om de aarde kon komen, was het dan uiteindelijk 4 keer scheepsrecht toen SpaceX geschiedenis schreef met de Falcon 1 raket. Tegenwoordig wordt het bedrijf gewaardeerd op ruim 30 miljard euro en heeft het meer dan 6000 werknemers. 

The Everything App

Back to Twitter! Nu het dus definitief is dat het platform voor ruim 44 miljard dollar is overgenomen door Elon, beginnen we ons toch af te vragen wat de miljardair van plan is met zijn nieuwe aankoop. Elon zou Elon natuurlijk niet zijn als hij niet grootse plannen had voor dit platform. Vooralsnog is Twitter nog steeds een grote speler in het social media-landschap – maar gezien de track record van de nieuwe eigenaar – kunnen we wel stellen dat Twitter zoals wij het nu kennen, de komende tijd een ware transformatie zal ondergaan. 

Elon heeft het namelijk al een tijdje over het bouwen van X. Vorig jaar augustus vroeg een een Twitter-gebruiker aan Musk of hij ooit had overwogen om zijn eigen social media-platform te creëren, toen antwoordde hij: X.com. Hoewel hij er niet al te veel over los laat, heeft hij al wel laten doorschemeren dat de overname van Twitter vooral fungeert als ‘’een versneller’’ voor het creëren van X. Volgens Elon moet X een ‘’Everything App’’ worden. Een app waar je dus alles mee kan doen. 

Een app waar je alles mee kan doen is niet bepaald een nieuw idee – de Chinese techgigant Tencent heeft namelijk al jaren geleden zo’n app ontwikkeld: WeChat – de grootste (en eigenlijk ook enige) ‘Super App’ van de wereld. 

Bye Bye Social Media, Hallo Super App

WeChat is de eerste en tot nu toe enige Super App in het landschap. Wij kennen het hier in het westen niet echt, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat het leven in China zonder WeChat vrijwel ondenkbaar is. De blockbuster Super App van Tencent is hét uithangbord van de digitale levensstijl in China. 

In 2022 had WeChat 811 miljoen gebruikers in China – dat is ruim 57,9% van de totale bevolking. Dit is natuurlijk een stuk minder dan de 1.440 miljard gebruikers van Instagram, alleen de verwachting is dat WeChat in 2025 de grens van ruim 1.102 miljard gebruikers passeert. Als je je dan bedenkt dat de app voornamelijk in China wordt gebruikt, is de verwachting dus dat bijna de gehele Chinese bevolking in 2025 gebruik maakt van WeChat. 

En het is ook helemaal niet zo gek aangezien dit de enige app is die je nodig hebt. Een berichtje sturen naar je oma? Een hotel boeken? Een taxi bestellen? Mobiel bankieren? Het kan allemaal met WeChat! Wij doen dat in het Westen toch wat minder efficiënt. Als we een nieuwe party outfit willen scoren kijken we even in de Zalando-app. Als er na die party nergens een bus of trein te bekennen is, bestellen we een Uber. En als we iets te lang op die Uber moeten wachten, bestellen we met Deliveroo tussendoor nog even snel een McChicken. En last but not least: we moeten natuurlijk ook nog even aan onze vrienden laten zien dat we die McChicken aan het eten zijn, dus dat moet ook even snel op Insta Stories worden gepost #cheatday. Maar jeetje, die Uber duurt zo ondertussen wel heel erg lang – dus we maken toch papa even wakker met een Whatsappje. 

Als het dus aan Elon Musk ligt hebben we al die apps binnenkort niet meer nodig, en hebben we aan Twitter genoeg. En áls hij erin slaagt om Twitter om te toveren tot zo’n echte Super App, dan is Mark Zuckerberg niet de enige die zich zorgen moet maken – Amazon’s Jeff Bezos, Uber, AirBnB en nog veel meer bedrijven hebben er dan een sterke concurrent bij. Kortom: het ziet er naar uit dat 2023 weer een heel spannend jaar wordt voor het social media- en tech-landschap. To be continued!

Anika ter Horst
Social Advertising Consultant bij Abovo Media

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!