Tweedimensionaal model geeft beter inzicht in consumentengedrag

Tweedimensionaal model geeft beter inzicht in consumentengedrag
, Upstream
@marcoderksen

Om meer te weten te komen over consumentengedrag zijn onderzoekers steeds op zoek naar nieuwe instrumenten om onderzoek te doen. Traditioneel wordt consumentengedrag onderzocht op een eendimensionale schaal. Momenteel wordt er echter ook een nieuwe tweedimensionale benadering toegepast.

Volgens wetenschappers Batra en Ahtola kopen consumenten goederen en diensten en vertonen zij daarbij een bepaald consumentengedrag om twee redenen. De eerste reden is affectieve gratificatie, oftewel consumeren om genotsredenen (hedonistisch). Ten tweede wordt om instrumentele redenen geconsumeerd. Dit betekent dat er geconsumeerd wordt om het eigen nut te verhogen (utilitaristisch).Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat producten of merken, die hoog gewaardeerd worden met betrekking tot de hedonistische dimensie, gevoeliger zijn voor kortingen en verkoopakties. Dit geeft aan dat gegevens over de twee dimensies gebruikt kunnen worden bij het nemen van marketingbeslissingen zoals prijsstellingen en promoties.

Bron:
Journal of Marketing Research nr. 3, p. 310, 11 p.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.