Tweede internetgolf is in aantocht

13 juli 2004, 20:40

De tweede internetgolf komt er aan. Steeds meer bedrijven en consumenten ontdekken de voordelen van internet, nadat de internetzeepbel een aantal jaren geleden hard uiteen was gespat.

Het goedkoop kunnen vergelijken van prijzen en producten wordt door de consument als een voordeel van het internet gezien. Voor bedrijven is internet interessant omdat het goedkoop een deel van de fysieke dienstverlening kan vervangen. Bij de grote banken blijkt dit onder meer uit het feit dat veel kantoren gesloten en veel medewerkers ontslagen zijn omdat inmiddels 35% van de klanten zijn bankzaken via het internet regelt.

Internet lijkt opnieuw een succesverhaal. Bijna 70% van de Nederlandse bevolking heeft inmiddels een internetaansluiting. Het dataverkeer via het internetknooppunt Amsterdam was in januari 2004 het drievoudige van dat in januari 2002. Transacties tussen bedrijven onderling vinden in 4% van de gevallen plaats via het web. Toch blijven de aankopen op internet van de Nederlandse consument beperkt. Boeken, computers en reizen zijn de enige producten die echt populair zijn. De helft van alle internetters heeft nog nooit online iets gekocht.

Bron:

Elsevier nr. 27, p. 54

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!