TV-divisie Talpa niet winstgevend

6 september 2005, 05:23

Al eerder werd hier en hier gesproken over het convergentiemodel van Talpa. Gisteren was Rudolf Polderman, creatief manager bij Talpa, te gast bij de NFTVM. Tijdens deze avond, met als thema ‘Kansen in het Nieuwe Medialandschap’ is hij ingegaan op de bedoelingen van dit model. Tijdens de avond gaf hij, na een aantal vragen, toe dat de TV-divisie van Talpa waarschijnlijk niet winstgevend gaat worden.

De aankoopverliezen die de opbouw van de zender nu met zich meebrengen kunnen niet of zeer moeilijk terug worden verdient met spotjes. De winst van de zender zal uiteindelijk voort moeten komen uit het verspreiden van de content via meerdere kanalen. Dit komt voort uit de gedachte dat TV in de huidige vorm geen toekomst zal hebben. Het convergentiemodel speelt hierin een belangrijke rol, voor het opbouwen van 1-op-1 relaties met de doelgroep.

Deze content voor het ‘multimediaplatform’ Talpa gaat zo min mogelijk aangekocht worden in de nabije toekomst. Per week komen enkele tientallen conceptvoorstellen binnen van producenten en consumenten. Volgens Rudolf maakt geen van deze voorstellen een serieuze kans. Voor het genereren van content in eigen beheer is inmiddels het bedrijf Talpa Content opgericht. Het laten genereren van content door consumenten gaat een van de speerpunten worden. Hiervoor genoemde middelen zijn weblogs, amateur filmbeelden, fora, enz. Op de avond gisteren werd duidelijk dat deze content vooral gebruikt zal gaan worden voor narrowcasting. Bij deze vorm van uitzenden is het belangrijk dat de kosten per minuut televisie zo laag mogelijk zijn, omdat de doelgroep veel kleiner is. Talpa ori?nteert zich nu op deze vorm van goedkope content ontwikkelen samen met de ‘klant’.

Het zal mij benieuwen of de strategie van De Mol/Talpa gaat lukken. Tot nu toe heb ik nog niets spectaculairs of nieuws gezien. De weblogs van de ‘Personalities’ van het programma ‘Thuis’ bijvoorbeeld bevatten gemiddeld 2 posts sinds 1 augustus. Niet echt een succes dus tot nu toe. De manier van content produceren en verspreiden klinkt wel hoopvol!

Robert de Boer
eigenaar bij Lead Today

Robert de Boer is oprichter van Lead Today (voorheen New Kitd), een bureau voor online leadgeneratie. Lead Today heeft één doel: leads genereren op uw website. Veel mensen bezoeken en verlaten een website zonder er iets te doen of achter te laten. Lead Today pakt dit probleem aan. Een mix van techniek, vormgeving, content en redactie verandert anonieme websitebezoekers in gekwalificeerde leads. Met onze modulaire aanpak kunt u leadgeneratie stap voor stap integreren in uw bestaande website of een compleet nieuwe website bouwen. Robert de Boer studeerde Bedrijfskundige Informatica en vulde deze opleiding aan met de Post HBO CRM opleiding (Beeckestijn Business School). Eerder werkte hij voor bureau's als Lectric, E-Village en Branddoctors. In 2006 werd hij onderscheiden met de DeMeter Award 2006, een vakprijs voor 'aanstormend marketingtalent'. Hij is tevens bestuurslid bij DeMeter, met innovatie als portefeuille, en was een van de initiefnemers van Resultblog, hét weblog over direct-marketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jonathan Marks

    So when is Talpa going to buy those web-logs on Ilse?

    So far, even in Korea, the content generated by the public is not making money…you need people to edit it. Once people start doing combinations of skype and IM, smschat goes out of the window.


    6 september 2005 om 07:26
    Stijn Bokhove

    Heeft John de Mol soms naar Al Gore’s Current TV gekeken? Wat ik hierboven lees (user generated content) lijkt verdachte veel op het model van Current TV. Overigens vraag ik me ook van Current af of het ooit succesvol wordt, tenzij ze serieus verder gaan kijken dan alleen maar TV en een kleinkleinbeetje internet.


    6 september 2005 om 13:25
    Luc Franken

    Het leuke is dat John de Mol dit niet zomaar allemaal doet. Hij is wel slimmer dan dat, anders had hij alleen al nooit zoveel euro’s gehad om te doen wat hij nu allemaal doet.

    Een mogelijk scenario: Op dit moment klaagt iedereen omdat Talpa niets nieuws brengt. Klopt! Maar op dit moment zijn de kijkcijfers, ondankt lager dan verwacht, nog steeds erg interessant. Heel Nederland weet sowieso al wie Talpa is en ieder nieuwtje wordt breed in de media uitgemeten. Verder is de groep kijkers van Talpa redelijk breed georienteerd.

    Zeg dat 0,01% van die klagende menigte zegt en toont dat ze het beter kunnen door zelf content te maken. Hier komt het grote verschil met Current TV, dan is er al meteen een brede groep mensen die bijvoorbeeld eens een filmpje insturen. Dit gaat verder als een lopend vuurtje, een dergelijke actie komt gegarandeerd in de media onder de aandacht, gewoon omdat ze nu breed beginnen met content welke zeker redelijke kijkcijfers trekt.

    Kortom, Talpa is op dit moment hard bezig met branding en het creeeren van een brede basis waarop ze straks andere dingen meteen groots aan kunnen pakken. John de Mol zal vast bedacht hebben hoe hij daar geld mee kan verdienen. Dit kunnen zelf manieren zijn die wij tot nu toe nog niet kennen.

    Overigens is het opvallend hoeveel commentaar er nu al op Talpe komt. Ik heb het gevoel dat we zodra hij zijn plannen ontvouwt bijna allemaal zoiets hebben als: “iedereen had er commentaar op maar hij heeft het toch maar mooi voor elkaar.” Vergeet niet dat hij een redelijk buffer heeft om te experimenteren en uiteindelijk met een sterk concept kan komen.


    6 september 2005 om 18:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!