Koerswijziging TUI zorgt voor borrel

26 april 2006, 07:59

TUI Nederland start met een meer persoonlijke aanpak wat betreft affiliate marketing. Zojuist ontving ik een uitnodiging die gericht is aan alle affiliates van TUI (en de daarbij behorende labels) voor een borrel. De uitnodiging is afkomstig van Tradedoubler, een van Nederlands grootste affiliate netwerken.

Tijdens deze borrel presenteert TUI voor het eerst haar nieuwe Arke website aan de buitenwereld. Als affiliate heb je een primeur, en word je naar mijns inziens er op leuke manier bij betrokken.

Ik ben erg benieuwd of een ‘persoonlijke’ relatie als deze zal bijdragen aan aanzienlijk betere resultaten op het gebied van affiliate marketing.

Categorie
Tags

13 Reacties

    janine

    Wat is “persoonlijke relatie”?

    Licht je nader toe, Yuri.

    Het lijkt me niet de bedoeling dat elke nieuwe affiliate campagne in het kader van “leuk” en “borrel” gedeeld moet worden met de bezoekers van marketingfacts. Wanneer de resultaten of de creatives aanspreken zijn we er wel in geinteresseerd.


    26 april 2006 om 08:48
    Yuri

    Alles staat er in. Het gaat om de actie vanuit Arke. Met persoonlijk relatie doel ik de relatie tussen Arke en de affiliates. Zoals je wellicht uit de tekst kunt opmaken, zit Tradedoubler er normaal gesproken altijd tussen. Nu zien ze elkaar eens f2f.


    26 april 2006 om 09:29
    Kasper Katje

    Het gaat niet iedereen alleen om cijfertjes Janine maar ik moet toegeven dat ik eerst ook even dacht ‘wat is dit voor non-nieuws’.

    Maar ik herken hierin toch een nieuwe trend waarbij de bedrijven met een affiliate programma en affiliatenetwerken nauwer en persoonlijker contact met haar affiliates zoeken. Zo wordt iig de indruk gewekt dat met de affiliates serieuzer neemt en belangrijk vindt en het niet zo zeer meer ziet als de zoveelste website met een bannertje van het betreffende bedrijf of netwerk.

    Persoonlijk heb ik al gemerkt dat het positief werkt wanneer er een actieve interactie is tussen affiliate en het bedrijf of netwerk en ik hoop dat ook dat deze ingezette koers zich doorzet en navolging vindt bij andere bedrijven met een affiliateprogramma.


    26 april 2006 om 09:36
    Yuri

    “Maar ik herken hierin toch een nieuwe trend waarbij de bedrijven met een affiliate programma en affiliatenetwerken nauwer en persoonlijker contact met haar affiliates zoeken.” Dat is precies waar ik op doel!


    26 april 2006 om 10:10
    janine

    @yuri: zeg dat dan!

    Opvallend is dat affiliate-mensen (zowel exploitant als deelnemers campagne) de neiging hebben de aandacht te willen trekken door constant te roepen dat ze het wiel opnieuw uitvinden.

    Barking loud, but saying nothing….


    26 april 2006 om 11:58
    Kasper Katje

    Vanwaar die mening Janine, negatieve ervaringen? Ik vind juist dat de affiliatemarkt zich in vergelijking met andere branches veel te (lang) stil heeft gehouden.

    Dat het nu pas door de massa ontdekt wordt en dat mensen met minder kennis over de branche het affiliategebeuren allerlei zaken toedichten ligt dan toch echt bij die mensen en niet bij de affiliatebranche.

    Die oerkreet zal wel bij jezelf vandaan komen…


    26 april 2006 om 12:10
    janine

    @kasper: nee, hoor. Ik heb geen negatieve ervaring, omdat we dit weghouden bij onze klanten. Affiliate is een onderdeel van interactieve marketing dat geasocieerd wordt met fraude (evenals adsense) en dat is exact datgene wat wij onze klanten niet aan willen doen.

    Grappig genoeg ga je nu heel defensief mijn woorden omdraaien en dat is dus precies typisch voor deze tak van sport. Het “wat-je-zegt-ben-je-zelf”-effect….

    Ik rest mijn kazen.


    26 april 2006 om 12:31
    Stijn Kruijssen

    @ janine: mag ik 1x raden? Je werkt bij een mediabureau.

    Blijf je klanten absoluut ver weghouden van affiliate-marketing en adsense, dan komt er namelijk een moment dat je klanten OF een bureau zoeken die het wel snapt OF dingen zelf uit gaan zoeken en rechtstreeks samen gaan werken met affiliatebedrijven en Google.

    On-topic: Ook ik merk de trend en denk dat het zeker positieve gevolgen heeft. Vorig jaar al een keer met eBay, je gaat dan toch kijken hoe je beter kunt scoren met zo’n campagne. Bovendien is het voor een adverteerder een makkelijke weg om in 1x een aantal affiliates te ontmoeten en te zorgen dat ze meer/iets gaan doen.


    26 april 2006 om 12:40
    Kasper Katje

    Nou je doet behoorlijk beschuldigende uitspraken anoniempje dus een defensieve houding lijkt mij geenzins misplaatst, niet dat ik mezelf er in herken hoor.

    Ik draai ook geen woorden om, ik heb de woorden niet eens in de mond genomen maar vond ze meer op jezelf van toepassing want je loopt hier te blaffen maar komt met niks concreets. Dat je hier KUNT reageren il nog niet zeggen dat je MOET reageren. Ik kan er overigens ook niets grappigs in herkennen.

    JIJ associeert het misschien met fraude en als je dat inderdaad jullie klanten ook voorhoudt dan hou je dus een onterecht vooroordeel in stand. Wat bieden jullie de klanten wel dan als ik vragen mag? Waar basseer je je op wanneer jullie je er blijkbaar angstvallig zo ver vanaf houden?

    Kom eens met de blijkbaar door jou zo geliefde cijfertjes en feiten.


    26 april 2006 om 12:43
    Kasper Katje

    Och wat stom van me, het Euroduppie valt nu pas.

    Ik zie Janine al helemaal voor me wanneer haar blik voor het eerst op dit schokkende artikel valt:

    “Oh jee, zij beginnen nu ook al met borrels, wij hebben het borrelen toch uitgevonden?

    En je ziet affiliatepartijen de laatste tijd ook steeds meer op beurzen, straks komen ze ook nog met van die 13 uit een dozijn awardverkiezingen als bij ons.

    En het ergste zou nog zijn wanneer onze klanten ontdekken dat we woekerprijzen rekenen voor CPM campagnes en dat het verstandiger is ook eens CPA/CPL te proberen….

    wat blijft er dan nog over voor ons behalve een sterke borrel?”

    Tja, dan zou ik misschien om het vege lijf nog enigzins te redden ook dergelijke uitingen plaatsen maar sneu blijft het wel.

    Sterkte de komende tijd.

    Maar goed, jij hebt blijkbaar je zegje gedaan en daarmee is het voor jou af dus laat ik het hier ook maar bij. Back 2 the subject idd


    26 april 2006 om 13:49
    Langace

    Hahahahahha.

    Geweldig die discussie altijd over wel of niet affiliate marketing! De hype is begonnen en er zijn mensen die nog steeds bang zijn om mee te gaan.

    We zullen zien wie de winnaars en de verliezers worden in deze strijd.


    26 april 2006 om 14:03
    Kasper Katje

    Jammer, Janine zal het wel te druk hebben met borrelen (kokend bloed?). Dus weer terug naar het onderwerp:

    Op zich ben ik zelf niet zo’n voorstander van borrels en andere meetings maar juich ik dus wel het toenemen van de directe interactie toe.

    eBay was eigenlijk de eerste grote partij die dit toepaste en wat zeer stimulerend werkte. Qua affiliate netwerken vallen bij mij vooral M4N en Daisycon in positieve zin op. Men informeert wat werkt en wat niet, komt met suggesties en special deals. Vooral via M4N is het mogelijk direct en indirect, dus met M4N als bemiddelaar, tot passende oplossingen te komen.

    Sorry dat ik het moet zeggen maar men heeft keer op keer kansen laten lopen om de zaak recht te trekken maar een partij die in mijn ogen haar affiliates helemaal niet serieus neemt is Adpepper.


    27 april 2006 om 10:23
    Diederik

    haha, mooie discussie idd.

    maar ik sluit me helemaal aan bij Langace. Affiliate heeft haar werking in veel branches al lang en breed bewezen en er is niks zo logisch dan dat f-t-f contact leidt tot de beste persoonlijke contacten en die op hun beurt weer tot de meeste (new) business (niet in elke branche overigens). dat zegt vaak meer dan 1 brochure, 1 website of 1 tv-campagne. daargelaten dat alle middelen goed verzorgd zijn: kortom, stevige geintegreerde marketing/communicatie dus. want een zwaluw maakt nog geen zomer, of zoiets:-)


    27 april 2006 om 11:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!