Trendsetters zijn beste verkopers van nieuw product

Trendsetters zijn beste verkopers van nieuw product

Trendsettende consumenten zorgen vaak voor betere promotie van een product dan welke dure tv- of printcampagne ook. Dit fenomeen wordt in marketingkringen `buzz`, `scenemarketing` en `viral marketing` genoemd.

In gewoon Nederlands betekent dat: zien kopen, doet kopen.

Een goed voorbeeld van buzz is de jaarlijkse lancering van Beaujolais Primeur. Hoewel deze wijn volgens kenners niet bijzonder is, wordt door trendsettende groeperingen in Frankrijk iedere keer hartstochtelijk gevierd dat de drank weer te koop is. Dit enthousiasme wordt steevast wereldwijd overgenomen door grote groepen consumenten.

Viral marketing werkt ook volgens het principe dat goed voorbeeld doet volgen. Maar terwijl het bij buzz gaat om een terugkerend evenement - een bij die terugkeert in de korf, achtervolgd door een zwerm -, draait het bij viral marketing om `besmettelijkheid` van het gebruik. Een goed voorbeeld hiervan is Hotmail. Bij elk e-mail die verzonden wordt, staat de boodschap dat het gebruik ervan gratis is. Deze mededeling heeft geleid tot een commerciele epidemie.

Bron:
Management Team


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.