Trends tot 2100, deel 2: 2013-2020

De komende 7 jaar blijven media-ontwikkelingen de belangrijkste trend die het gedrag van mensen beinvloedt

Trends tot 2100, deel 2: 2013-2020

In mijn vorige posting blikte ik terug op de voorspellingen voor media, marketing & merken die ik in 2005 deed voor 2015, welke inmiddels zijn uitgekomen en wat ons nog te wachten staat. In deze posting ga ik nog een beetje verder en gaan we naar 2020: het jaartal waarin traditionele TV en radio programmering definitief tot het verleden horen en waarin jongeren kranten alleen nog kennen van 'opa & oma'. What a world!

2013 - 2020

Dé trend tot 2020 is de media completion-trend. Meer dan welke andere trend dan ook zal deze het leven van mensen op aarde veranderen: hoe we werken, hoe we vriendschappen bouwen en onderhouden, hoe we kennis van de huidige generatie overdragen op onze kinderen, hoe we die kinderen opvoeden, hoe culturen samensmelten, waar we wonen en hoe we reizen. Hieronder een hele reeks met trends in visuele media, marketing, koopgedrag, overheid, sustainability, werk en scholing  die hier direct van zijn afgeleid.

Visuele media

  • We gaan massaal betalen voor zeer hoogwaardige content (niet te vergelijken met wat we nu op TV als 'content' krijgen voorgeschoteld), in verschillende modellen waaronder ook betalen voor (interactieve) video per minuut. Die content komt steeds vaker uit de hele wereld. Alle content die ooit is gemaakt, komt langzaamaan beschikbaar.
  • Nieuwe content wordt gefinancierd door crowdfunding, waardoor de macht naar het volk (in plaats van een geselecte groep investeerders/aandeelhouders) verschuift.
  • Alle content die ooit in opdracht van de overheid is betaald, en dus betaald is door de burger, wordt blijvend gratis ter beschikking gesteld via allerlei mogelijke online kanalen.
  • Geprogrammeerde televisie en radio verdwijnt volledig. Ik bedoel dus niet dat time-shifting zal doorzetten (dat is slechts tijdelijk het geval), ik bedoel dat alle geproduceerde content aan een database wordt toegevoegd in plaats van op 'een kanaal' in een avond wordt geprogrammeerd. Live events blijven live events, maar dat heeft niets meer te maken met een 'televisiekanaal'. Het is er gewoon, zoals een YouTube-filmpje er 'gewoon' is, ergens.
  • We krijgen videotechologie waardoor we ook werkelijk oogcontact gaan krijgen met onze gesprekspartner. Dat zal het gebruik van videobellen enorm gaan stimuleren, zowel privé als zakelijk.
  • Van second screen naar camera screens everywhere: straks ligt ons hele huis vol schermen, en doen ook de spiegel en buitenramen mee. Al die schermen zijn tegelijkertijd ook camera's en bieden de website, het bedrijf, het merk, waar de consument op dat moment mee interacteert letterlijk een 3D-beeld van de huiskamer en de personen in de huiskamer. Daarmee kunnen echt immersive (virtual) experiences ontstaan: alles om ons heen verandert mee, direct mee als jij of je kamergenoten ook maar iets doen.
  • Mensen gaan bewegend met hun hele lichaam en stem communiceren (met virtuele characters, met echte mensen én met allebei tegelijkertijd ) via beeldschermen. Het toetsenbord en muis blijven steeds vaker ongebruikt. Fysieke klachten aan ogen, handen als gevolg van statisch beeldschermgebruik (vaste afstand) en toetsenbordgebruik gaan de geschiedenisboekjes in.
  • Gaming en 'passieve entertainment' (wat nu video heet) zullen integreren. Straks kijk jij een half uur naar een film waarbij je goed moet opletten, want straks krijg je er zelf een rol in.
  • The rise of entertainment coaching: als je wilt blijven zitten en niets wilt kiezen, dan word jij vermaakt en krijg jij de content die op jouw lijf is gesneden, op dat moment, en waar je vrienden morgen over zullen praten. Jij bent straks helemaal bij! Entertainment coaching brands hebben (steeds vaker en meer) toegang tot alle content in de wereld. Het zijn geen handige koppelingen of iets dergelijks, het zijn gewoon (nieuwe) grote bedrijven (= merken) die dit voor je gaan regelen, en voor deze luxe in je leven ga je als consumer gewoon betalen.
  • Alleen mensen zonder geld krijgen straks nog advertising te zien, de rest gaat gewoon betalen voor hun (top) content en verder geen gezeur. In een Disneypark betaal je ook gewoon de volle mep en kan je vervolgens storingsvrij genieten. That's what entertainment is about.
  • Betaling via mobiel: ondanks experimenten nu zal het zal pas tussen 2015 en 2020 een grote vlucht nemen, zodat we pas dan meer dan de helft van de bevolking de portemonnaie ook werkelijk thuis laat.

Nieuws (betrokkenheid in jouw omgeving)

  • We gaan voor het persoonlijk selecteren en presenteren van nieuws betalen: maar dan alleen als het voor jou nieuw is (het woord 'nieuws' heeft die betekenis verloren omdat je vaak heel veel 'nieuws' al via andere kanalen hebt vernomen.
  • Nieuws wordt relevant gemaakt voor jouw wereld: jouw vrienden, jouw omgeving, jouw collega's, het wordt precies op jouw lijf gesneden. Waar het ook ter wereld vandaan komt. Als jij al 10 jaar hier woont en uit een dorpje uit Marokko komt, dan is het lokale nieuws van daar misschien tot op zekere hoogte relevant voor jou. Als het gaat om dezelfde straat waar je mensen kende, dan wordt het nog relevanter. Als jij in een depressieve bui bent, krijg je de vrolijke aspecten van het nieuws. Als je 30 minuten hebt, wordt je bijgepraat in 30 minuten. Heb je slechts 5 minuten, krijg je de highlights in 5 minuten. Met alles wordt rekening gehouden.
  • Als jij een vraag hebt over het nieuws, iets ter discussie wilt stellen, of je wilt iets toevoegen, dan kan je dat direct via spraak doen, en zo jouw bijdrage leveren aan de wereld. Dit wordt zo simpel dat zelfs mijn opa dat had kunnen doen.

Koopgedrag, merken & customer loyalty

  • Offline aankoopgedrag, online aankoopgedrag en social media gaan totaal integreren in nieuwe social shopping-concepten. Iedereen, niet een handvol mensen, laat straks bij elke aankoop/aanschaf beslissing (lokaal of online) meewegen wat hun vrienden er gisteren (of zelfs 2 seconden geleden!) van vonden (en hun gedrag wordt dus veel minder afhankelijk van de reviews van onbekenden). Nog sterker: slechte concepten worden niet eens meer getoond. De beste 'advertising' is straks gewoon goede en eerlijke producten maken en de social shopping-tools doen de rest. De wereld wordt echt leuker!
  • Bedrijven gaan werken aan personal pricing. Niet iedereen krijgt meer dezelfde prijs, maar loyale klanten, of klanten die veel promotie doen - waarde toevoegen aan het merk toevoegen - krijgen een betere prijs. Ook de andere P's uit de marketingmix (opgesteld in tijd van de opkomst van massaproductie, werelddistributie en massacommunciatie) worden persoonlijk en daarmee is het het einde het Kotler-tijdperk definitief.
  • Merken gaan mensen die zich actief voor hun in zetten ook financieel belonen. Merken bouwen hun brand tribes.
  • Tegelijkertijd gaan merken verder met personaliseren van hun messages. Dat wordt echter steeds een beetje minder. Langzaamaan worden merken experts in luisteren in plaats van experts in zenden.
  • Merken laten zich steeds vaker representeren door brand agents, kunstmatige karakters (ook wel intelligent avatars, chatbots, virtual assistants, virtual humans, en kunstmatige medewerker) die namens het merk of de achterliggende organisatie het woord voeren. En wel in gesproken vorm, zoals we dat nu al zien bij. Deze brand agents kunnen niet alleen merk emoties overdragen, ze begrijpen via de eerder genoemde videotechnologie, ook de emoties van de consument.
  • Merken gaan persuasive technology gebruiken gebaseerd op sociale psychologie. Social media van dit moment zijn nog zoooo primitief vergeleken met wat er komen gaat. Hierover in een volgende posting meer.
  • Logo-animatie: merken zullen hun logo gaan animeren met persoonlijkheidseigenschappen. Nu is logo-animatie nog vaak een gimmick, een esthetisch mooi dingetje, maar het brengt niets over. Geen stevigheid, of actie, of rebels, er zit nog zelden echt persoonlijkheid in. Logo-animatie will soon be here, vooral als TV-reclame definitief z'n kracht begint te verliezen.

Sustainability

  • Sustainability-discussies krijgen een zwengel doordat mensen elkaar gaan wijzen op hun aankopen, opnieuw door social shopping: "Wist je dat jouw overhemd gemaakt is door Pakistaanse kindertjes van 8?"
  • De sustainability-discussie van grote bedrijven komt terecht waar ze hoort: bij de eigenaren van het bedrijf. Dat zijn nu vaak anonieme aandeelhouders, die zelfs het beursgenoteerde bedrijf niet eens mag (dank zij de wetgeving!) benaderen. Straks is elk bedrijf verplicht om haar aandeelhouders realtime op de website te vermelden met naam en toenaam, moeten aandeelhouders voor minimaal een half jaar hun aandelen aanhouden (om speculatie te vookomen), en moeten ze zijn gekoppeld aan social media. Als een bedrijf in de fout gaat, kan je meteen al jouw vrienden die aandelen in dit bedrijf bezitten (en dus eigenaar zijn) hierop aanspreken. Ik noem dit ook wel kapitalisme 2.0 (3.0 als je liever een moderner volgnummer hebt, what's is a number?).
  • Er komen wereldwijd equity based crowd funding-iniatieven waarbij je werkelijk in elk land aandelen in een bedrijf kan kopen. Dat kan nu nog niet door beperking in regelgeving.
  • Banken worden steeds simpelere organisaties met als primaire functie geld over te zetten van rekening A naar B, zoals een telecomoperator een bericht overstuurt van A naar B. Het aantal banken in Europa gaat fors dalen en komen onder Europees toezicht.
  • Het aantal bedrijven dat volledig transparant wordt en dus ook alle salarissen van hun medewerkers publiceert stijgt. Transparantie is het toverwoord van de 21-ste eeuw. Het is de manier om vertrouwen te winnen. Transparantie en macht is als water een vuur. En de machtige posities van overheden en bedrijven ligt onder vuur (onder water, dus eigenlijk.. :-) ).

Overheid

  • Overheden gaan één op één communiceren met burgers. Het wordt mede ingegeven door de enorme kostenbesparingen die nodig zullen zijn, maar ook door de roep om efficiency. Als er straks bijvoorbeeld een nieuwe verkeersregel komt, dan krijgen alle burgers met een rijbewijs een e-bericht, bijv. e-mail, en moet je aangeven dat je de regels hebt gelezen en begrepen.
  • Overheid gaat d.m.v. liquid democracy (of democracy 2.0) nieuwe manieren van (snelle) besluitvorming introduceren. Stemmen op partijen en referenda zijn zooo 20e eeuw (ingegeven door het papier als technologie maar achterhaald in de 21e eeuw). In 2020 is dit echter nog niet weg, maar er worden eerste initiatieven ontplooid. Gebruik van de antwoorden die we geven op de 30 vragen in de stemwijzer is een eerste stap.

Werk, opleiding

  • Er komt steeds minder werk. We gaan nu zien dat computers niet alleen in (marketing)communicatie hun dienst bewijzen en in sectoren met hoge transactievolumes (zoals banken), maar in alle sectoren van de economie een zeer grote efficiencyslag gaan aanbrengen. Kleine bedrijven worden daardoor enorm powerful en kunnen toe met weinig personeel. Banen in adminstratie, call centers en first-line support verdwijnen als eerste.
  • We moeten accepteren dat groei van de economie niet langer groei van het aantal banen inhoudt. Spreiding van werk is de oplossing. Dat gebeurt niet gedwongen, zoals ATV in de jaren 80, maar door flexibele ZZP'er.
  • Het aantal ZZP'ers blijft vrolijk doorstijgen en krijgt steeds betere technologie om op afstand te kunnen werken.
  • Kantoorruimte komt massaal leeg te staan, het aantal flexwerk-concepten neemt juist toe.
  • De uittocht van jongeren naar andere landen neemt toe, jongeren die op 'afstand' in Nederland werken om de hoge kosten (bijv. van ziektekostenverzekeringen) te ontlopen.
  • Het aantal mensen in Nederland dat alleen Engels wil en kan spreken, stijgt. Er komen eerste discussies over het accepteren als officiële taal in Nederland.
  • Stagiaires worden voorbereid op een zelfstandig bestaan (als ZZP'er) in plaats van te werken in bedrijven. Studenten beginnen al met werken tijdens hun studie. Studieduur wordt hierdoor langer, maar afgestudeerden zijn veeel beter voorbereid op de 'arbeidsmarkt'.
  • We gaan steeds verder van ons 'werk' wonen. Voor die ene keer per week dat we naar afspraken moeten, is 100 kilometer prima af te leggen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.....

Change

Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met veranderingen. Leuk, uitdagend! Dan denk ik: "Dan zoek ik toch gewoon een andere manier om me in de maatschappij nuttig te maken? .. Ik kan van alles. Hup, ik ga er voor!"

Maar tegelijkertijd heb ik gemerkt dat voor veel mensen, de meeste mensen eigenlijk, alle veranderingen véél te hard gaan. Het is daarom mijn missie deze mensen te coachen met de veranderingen die op stapel staan. Hoe kan je erop anticiperen? Hoe kan je er lol aan beleven? Want dat is tenslotte de les: het gaat niet om het doel om dit alles te bereiken, maar dat we mogen genieten van alle dingen die op ons pad komen. Voor wie het wil zien: het wordt echt een leuke tijd! Voor de andere enthousiastelingen zoals ik: ben benieuwd naar jullie aanvullingen!

Eerder in deze serie

Coming up

  • Trends tot 2100: deel 3: Mensen weten niet wat ze willen - vraag het nooit de man op straat
  • Trends tot 2100, deel 4: De remmende factor
  • Trends tot 2100, deel 5: 2020-2100

Credits afbeelding: j / f / photos (CC)


Delen

0
14


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • De transitie duurt voort naar eeuwig. Leuke opmerking 'voor wie het wil zien: Het wordt echt een leuke tijd!'
    Dank je wel voor de insights.
    Ik share!
    ZICHTBARE groet!
    Tineke Huizenga

    geplaatst op
  • Thanks Tineke! Ik zie je groet... :-)

    geplaatst op
  • Wauw, vooral het gedeelte van ´Koopgedrag, merken & customer loyalty´ verrast mij. Ben namelijk bezig ´iets´ om daar op in te spelen.

    geplaatst op
  • Je lijst interessante zaken op, maar volgens mij vergeet je toch wel dat grote reclamebureaus niet meer in staat zullen zijn deze 'verwachte' functies te vervullen.

    Niche-marketing bureaus zullen ontstaan of simpelweg kleinere bureaus zullen hun opmars maken.

    Grote bureaus zijn te log, te traag, kenmerken die je niet kan hebben, terwijl alles online gebeurt.

    Of ben ik verkeerd misschien?

    geplaatst op
  • hoi Erwin (weer een Erwin die reageert, wat een hoop Erwins! :-) ). Thanks voor je comment!

    grote bureaus moeten idd een slag gaan slaan. Niet door hun macht te vergroten, maar zichzelf van de beurs te halen (zodat ze niet meer voor aandeelhouders werken) en zichzelf te transformeren in netwerkorganisaties over de vleugel van een gemeenschappelijk brand. Dat maakt ze weer flexibel en longlasting.

    Dat zie ik idd niet zo snel gebeuren. Ik zie ze eerder failliet gaan waarbij de slimste werknemers al eerder zijn vertrokken, voor zichzelf zijn begonnen en zich aan hebben gesloten in netwerken...

    geplaatst op
  • @Erwin Beuckelaer: doe 'ns stoppen met dat comment-spammen over kleinere reclamebureaus in elke blogpost die je tegenkomt. Heb niet zo'n zin in het uitdelen van een IP-blok...

    geplaatst op
  • @Bram: hij was nu wel relevant toch? maar ik kan me voorstellen als dit comment bij elke posting staat dat het iets to much is :-s

    geplaatst op
  • @Erwin van Lun: Nou, ik vind de relevantie nogal dun. In de context helemaal: 10 comments bij 10 verschillende postings, allemaal met andere (fictieve) namen maar vanaf hetzelfde IP-adres. Alle 10 wel enigszins inhakend op de posting, dus ietwat relevant, maar met exact dezelfde boodschap.

    Ik laat deze even staan vanwege de discussie, maar de andere 9 heb ik weggehaald.

    geplaatst op
  • Mooi toekomst beeld, heel interessant voor mijn business! Zijn er al tools die personal pricing makkelijk maken voor bedrijven om in te zetten? Bedankt voor de inspiratie :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.