Tot zo, na de reclame!
Praten over opvallende reclames is niet zonder risico, zo heeft de Avro gisteren ondervonden. Het Commissariaat voor de Media heeft de omroep een boete opgelegd voor sluikreclame. Het hoe en waarom wordt op de site van het Commissariaat uit de doeken gedaan:
De AVRO heeft een boete van ? 2.700,- opgelegd gekregen voor het uitzenden van niet-toegestane reclame-uitingen in het radioprogramma Antenne 2. In maart en april van dit jaar werden in het radioprogramma (delen van) commercials uitgezonden, waarbij naar het oordeel van het Commissariaat merk- of bedrijfsnamen op een overdreven en overdadige wijze zijn vermeld en specifieke aanprijzingen zijn gedaan, onder meer in de vorm van slogans. De commercials werden uitgezonden in het kader van 40 jaar Sterreclame op radio en televisie en in verband met een prijs voor de beste radiocommercial.
Vreemd. Hoe zit dat dan met de tv-programma’s waarin de Gouden en Loden Loeki’s worden uitgedeeld?
Bij de loden loeki-aflevering die ik van de week zag – een programma met die afgrijselijke Maria Henneman – werden alle merkverwijzingen zorgvuldig weggeknipt. Of dat vanwege de boete is of omdat ze de vervelende, nare fabrikanten niet nog meer exposure willen geven, weet ik niet.
Marco, dat vroeg ik me ook al af. Heb daarom net een mailtje naar het commissariaat gestuurd en ze uitgenodigd om bij mij of hier te reageren.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!