Top-25 merken op internet

Top-25 merken op internet

Top-10 merken op internet (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

Traditioneel komt MarketingTribune ieder jaar met de top-100 adverteerders (gebaseerd op mediabestedingen zoals geregistreerd door Nielsen Media Research; voorheen BBC De Media en Reclame Bank). Over de periode december 2004 tot en met november 2005 is Unilever met 222 miljoen euro (over alle media) veruit de grootste adverteerder in Nederland. Unilever wordt daarbij gevolgd door KPN, RVD, Ahold en L’Oreal.

Als we kijken naar de top-25 adverteerders op internet dan is DSB de grootste met 5 miljoen euro (alleen op internet). DSB wordt gevolgd door KPN, GSMWeb, Microsoft en Dell. Let wel het gaat daarbij om bruto mediabestedingen. Veel adverteerders adverteren op eigen websites of weten flinke kortingen te bedingen bij exploitanten zodat het netto bedrag wel eens veel lager zou kunnen liggen.

Voor een aantal adverteerders in deze lijst vermeldt MarketingTribune ook de totale bestedingen zodat we een indicatie krijgen over het aandeel internet in de mediamix. Voor de top-25 adverteerders op internet kunnen we stellen dat inmiddels tussen de 5 en 15% van het mediabudget naar online gaat.

Als we naar de top-25 adverteerders kijken dan valt vooral het grote verschil op tussen Unilever en de overige adverteerders op. Internet heeft voor deze adverteerders slechts een beperkt aandeel in de mediamix waarbij voor sommige adverteerders zelfs helemaal niets is geregistreerd. Zo verbaasd het me dat Procter & Gamble in Nederland helemaal niets zou doen aan online adverteren. Is dit werkelijk zo of zou dit een manco zijn in de registratie van Nielsen Media Research?

Het is in ieder geval duidelijk dat vooral adverteerders in finance en telecom hun budgetten aan het verschuiven zijn van traditionele media naar internet. Ook de porno-industrie is met Midhold inmiddels in de top-25 van merken op internet beland. Midhold zou het afgelopen jaar maar liefst 865.000 euro (bruto) hebben besteed aan online advertising.

Top-25 merken op internet (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

Tabel 1

Top-25 merken op internet (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

 

Top-25 merken (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

Tabel 2

Top-25 merken (dec 2004 t/m nov 2005) bedragen x 1.000 euro

Bron:
MarketingTribune, 1 (2006), p.14-17.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • GSMWeb... are you kidding me?

    geplaatst op
  • Grote afwezige in deze lijst is Heineken. Een merk dat enorm actief is op het gebied van interactiviteit. Het sterkt mij echter in mijn gedachte, dat het op Internet juist niet altijd gaat over wie de meeste zendtijd inkoopt via mediabestedingen. Heineken is immers het voorbeeld hoe je met "eigen" interactieve middelen, interactieve marketing kunt bedrijven. Vergelijk het met de manier waarop AH via het blad Allerhande haar eigen dominante medium heeft gecreeerd.

    geplaatst op
  • Scherp opgemerkt, had daar nog niet eens bij stilgestaan. Als we het hebben over online dan is Heineken daarin zeker een van de meest opvallende merken. Heineken besteed blijkbaar liever haar geld aan concept en creatie ipv aan media. En geef ze eens ongelijk...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.