Top-10 e-commercebedrijven noteert omzetdaling

Eerder gepubliceerde cijfers van onder andere het CBS leken er al op te wijzen dat er een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt

12 oktober 2023, 12:59 1872 x gelezen

De gezamenlijke omzet van de grootste webshops in Nederland is in 2022 met 2% gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe Twinkle100, die vandaag werd gepresenteerd. Het is in de afgelopen 16 jaar niet eerder voorgekomen dat de gezamenlijke online omzet van de top-10 daalde. Extra opvallend is dat de cijfers voor een deel betrekking hebben op de eerste maanden van 2022, waarin de beperkende coronamaatregelen nog in het voordeel werkten van veel e-commercebedrijven.

De redactie van vakblad Twinkle rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland, in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. Het betreft in Nederland behaalde omzet. In de nieuwste editie van de ranglijst is de online omzet gemeten over 2022.

Bestel nu de Twinkle100: Het overzicht van e-commerce in Nederland

De 300 grootste online verkopers in Nederland zagen hun gezamenlijke omzet ten opzichte van 2021 slinken met gemiddeld 2%, tot 26,06 miljard euro. In de vorige editie steeg de gemiddelde omzet nog met 27,5% ten opzichte van het jaar daarvoor.

De Twinkle Top-100 van ’23 en ’22. (Let wel: het betreft hier dus de cijfers over de kalenderjaren 2022 en 2021).

‘Het is voor het eerst dat we een daling zien in de gezamenlijke omzet’, meldt Twinkle-hoofdredacteur Daniël Verheij. ‘E-commerce is in de afgelopen jaren gigantisch gegroeid, met name tijdens en vlak na de coronapandemie kon het niet op en ging de online omzet door het dak. Eerder gepubliceerde cijfers van onder andere het CBS leken er al op te wijzen dat er een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt, en dat zien we nu ook terug in dit onderzoek.’

Verzend- en retouropties

Het (al dan niet) gratis verzenden en retourneren is momenteel een hot topic onder webshops. Sinds Wehkamp begin dit jaar als eerste van de grote webwinkels retourkosten introduceerde, was de verwachting dat meer partijen zouden volgen. Daarom meldt de Twinkle100 dit jaar bij de grootste webshops (de top-100) hoe de verzending en retouren zijn geregeld. Bij 9% van de top-100 webshops is de verzending altijd gratis, bij 60% is dat gratis vanaf een bepaald aankoopbedrag. 27% van de webwinkels rekent altijd verzendkosten. Retourneren van bestellingen kost ook vaker geld; 29% van de webwinkels rekent altijd retourkosten. 13% biedt de mogelijkheid om gratis te retourneren in een fysieke winkel. 55% van de webshops vergoedt standaard de retourkosten.

Opvallend is dat hierin verschillen zijn te zien per sector. Zo is het bij webshops in de persoonlijke verzorging (o.a. drogisterijen, health & beauty) vrij gebruikelijk om de verzending gratis aan te bieden en ook retourneren is in 81% van de gevallen gratis. Bij webshops in fashion & sport zijn verzendkosten ook een issue; daar rekent 81% geen verzendkosten (vanaf een bepaald aankoopbedrag) en is het bij 73% van de webshops mogelijk om gratis te retourneren.

Een aantal bedrijven deelt geen omzetcijfers, of maakt geen cijfers bekend over de online omzet of de Nederlandse markt. In die gevallen staat in de Twinkle100 de omzet genoteerd als schatting; een educated guess op basis van de beschikbare datapunten, waaronder uitspraken in de media of in presentaties, traffic-cijfers en data van andere partijen in de markt.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!