Toodou lanceert advertsing tool voor online video’s

17 maart 2006, 12:42

Toodou lanceert advertsing tool voor online video'sToodou.com heeft een een nieuwe innovatie: een advertsing tool voor video-commercials die clickable zijn. Hoe werkt het? Allereerst, wanneer een filmpje op Toodou wordt geplaatst, wordt er automatisch een korte commercial voor of achter geplaatst. Deze commercial is een grote hotspot, als je erop klikt ga je automatisch naar de website van de adverteerder (of een website die de adverteerder aangeeft). Daarnaast krijgen alle filmpjes automatisch een logo van Toodou.com rechtsonderin, dat je, wanneer je erop klikt, naar Toodou.com stuurt. Hiermee voorkomt men dat YouTube met de eer gaat strijken zoals bij de Back Dorm Boys aldus Marc van der Chijs van Toodou.com, die ik vandaag sprak over de nieuwe advertising tool ToodouAds.

Marc van der Chijs:

Maar we zijn nog een stap verder gegaan. Als een filmpje doorgestuurd wordt (en dat gebeurt in China met Toodou filmpjes, net al buiten China met YouTube, heel veel) wordt deze tool automatisch meegestuurd. Dat betekent dat je wanneer je de video in je email ontvangt, je nog steeds op de commercial of op het Toodou logo kan klikken. En niet alleen dat, wij kunnen het ook nog steeds meten! Met een klik kun je de code van een filmpje op een blog of bulletin board kopieren, en als mensen erop klikken kan Toodou dat meten. Toodou.com is wereldwijd de eerste die dit ontwikkeld heeft, en wij verwachten dat dit een omslag in advertising in videoclips teweeg kan gaan brengen. De combinatie van al deze factoren is uniek. Een team van 10 developers heeft er 2 maanden aan gewerkt, en het product is nu klaar om gelanceerd te worden.

En wie is launching customer? Youxi.cn, de eerste site van Spill Group in China. Youxi.cn kan bepalen welke filmpjes wel en niet gekoppeld worden aan de ToodouAd, en alle data over het klikgedrag wordt aan youxi.cn doorgegeven. We zitten nu in de testfase, waarin de clip van youxi.cn aan filmpjes van 50 podcasters gekoppeld wordt. Als dit goed loopt kan Spill Group bepalen welke filmpjes de Ad moeten krijgen en welke niet. Nadat deze week bekend gemaakt is dat Youxi.cn hier als eerste in zou stappen, hebben direct ook Ebay, Bayer en Kia Motors een contract met Toodou.com ondertekend.

Podcasters kunnen zelf bepalen of ze wel of geen ad rond hun filmpje willen. Wij verwachten echter dat de animo hiervoor vrij groot is, omdat Toodou besloten heeft in eerste instantie alle revenue hiervan aan de podcasters te geven. Hiermee hopen wij nieuwe podcasters te trekken en nog meer goede content te krijgen, en onze voorsprong op andere Chinese podcasting en video sites nog verder uit te bouwen. Er zijn momenteel zo’n 100 concurrenten van Toodou.com in China, maar we zijn minimaal 5 keer zo groot als onze grootste concurrent. De site groeit nog steeds keihard, met een verdubbeling van het aantal users elke 3-4 weken.

Als voorbeeld een link naar een filmpje van Toodou met een flash animatie aan het einde voor Youxi.cn. Let op: na drie keer naar een filmpje gekeken te hebben moet je inloggen op de site. Als de site traag is komt dat door de Chinese internet firewall (alle servers staan in China). Het filmpje is een lied uit de Culturele Revolutie dat door een paar jonge Chinezen als geintje nagezongen en gespeeld wordt. Het is een vrij populaire clip op Toodou.com. De laatste 5 seconden zijn de Youxi.cn animatie waar je op kan klikken.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Arash

    Zeer intressante ontwikkeling!!


    17 maart 2006 om 12:27
    Peter Bonjernoor

    Nou, nee. Niet echt. Gewoon een filmpje in Flash afspelen en klaar. Doen ze bij bijvoorbeeld http://www.videostrip.nl ook al een tijdje – als ze daar het ding gewoon volledig tonen kun je ook alles wat je wilt clickable maken en de clicks tracken.


    17 maart 2006 om 15:31
    Arash

    @Peter

    Het instressante ervan is dat het automatisch gebeurt.


    17 maart 2006 om 16:38
    Peter Bonjernoor

    Nou, nee. Niet echt. 😉

    Bij Videostrip kun je ook zelf een filmpje uploaden, die automatisch naar een expandable Flash-banner omgezet wordt. Da’s een net iets andere vorm van precies hetzelfde verhaal.


    17 maart 2006 om 17:14
    Arash

    @Peter

    Dat wist ik niet. Ik kende Videostrip niet.

    Ik vraag me af of YouTube dit ook gaat toepassen. Ik las 2 dagen terug dat ze nog steeds verlies draaien.


    17 maart 2006 om 18:41
    Peter

    Tja leuk maar ook nog eens met een Real player waarin deze techniek al lang bestaat.


    17 maart 2006 om 19:04
    marcvanderchijs

    @Peter: de techniek die bij videostrip gebruikt wordt (clickable flash files) is de enige overeenkomst die ik zie. ToodouAds gaat veel verder: Toodou koppelt deze advertising clips automatisch aan filmpjes, op basis van de inhoud van het filmpje (tags) of op basis van wat voor soort ads de podcaster wil hebben. En als filmpjes doorgestuurd worden per email of op weblogs geplaatst worden, kan Toodou dit blijven tracken voor de adverteerder.


    18 maart 2006 om 04:14
    Peter Bonjernoor

    @Marc, ik zei niet dat de dienst identiek was, maar wel de techniek. Het is dus niet echt een bijzondere dienst, en de ontwikkelaar van VideoStrip kennende moet hij in een paar dagen tijd iets vergelijkbaars kunnen neerzetten. Da’s alles.


    18 maart 2006 om 06:15
    mangold

    Het is een leuke manier om parasitaire marketing (dat alleen kan leven op een ‘host’ zoals een bestaand televisieprogramma, radioshow, tijdschrift, website, weblog, podcast of videoclip) in de wereld van online video te integreren. Maar persoonlijk zie ik liever adverteerders die afstappen van het parasitaire communicatiemodel en zélf leuke en interessante content verspreiden, waar de marketingboodschap al is ingebouwd.


    18 maart 2006 om 09:49
    media

    Peter, wellicht moeten we binnenkort eens praten en kijken naar de mogelijkheden voor marketingfacts.tv!


    18 maart 2006 om 11:58
    Peter Bonjernoor

    :o)

    Zou misschien ook leuk zijn om met iets anders te combineren, anders is het zo kaal. Ideeen?


    18 maart 2006 om 12:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!