Toekomstvoorspellingen voor nieuwe Film- en Televisiemakers

Toekomstvoorspellingen voor nieuwe Film- en Televisiemakers
,

• Programmamakers verliezen terrein aan amateurs, ze moeten zich realiseren dat ze niet de enigen zijn die iets leuks kunnen maken.
• De commercie bepaalt de inhoud van alle programma’s.
• Communities zijn de zender of de omroep van de toekomst.
• Reclame is straks overal en zal steeds subtieler moeten zijn en meer ruimte aan de makers moeten laten.
• Professionals gaan amateurs helpen betere filmpjes te maken.
• Als de schaarste aan tv-kanalen over is gaan we filters/ intermediairs gebruiken die informatie op een gewenste manier aan ons presenteren.
• Er blijft behoefte bestaan aan objectieve en onafhankelijke content.
• Mensen stellen hun eigen programmagids samen uit een mix van gratis en betaalde content die niet meer binnen een bepaalde context wordt gepresenteerd.

Dat waren een aantal van de voorspellingen op de avond die de Vereniging van Nieuwe film- en Televisiemakers gisterenavond organiseerde.

Een panel bestaande uit Rogier Cornelissen van CCCP, Wouter van Amerongen van de NCRV, Mitch Roedoe van Qi en Dennis Gandasoebrata van de GandaGroup probeerde de nieuwe makers inzicht te geven in de mogelijkheden van nieuwe media. Twee doventolken zorgden voor de visuele invulling van de avond.

De definitiekwestie van ‘nieuwe media’  zorgde voor enige hilariteit, NCRV kiest voor nieuw, Qi voor interactief en bij CCCP noemen ze het weer gewoon media.

Vooral in de reclame en in de sector amusement weten de makers de weg naar ‘nieuwe media’ en een geintegreerde aanpak te vinden. Bij CCCP en Qi bepalen de door de opdrachtgever aangegeven wensen in bereik en boodschap de mediakeuze. Een crossmediale aanpak, van verschillende media die elkaar aanvullen en versterken en op hun sterkten worden ingezet, staat daarbij centraal.

De makers van drama en documentaires denken nog erg in ‘ doek’ en ‘kastje’. Een enkel Nederlands voorbeeld als De club van 100 daargelaten. Opvallend dat een club van ’ nieuwe makers’  waar je dan toch allerlei jonge & vernieuwende honden verwacht helemaal in de oude stramienen dacht. Een deel van de nieuwe makers is bang dat met de verschuivingen in televiesieland de commercie steeds meer zal bepalen wat er te zien is, op welk medium dan ook. De heren op het podium, voor een groot deel dagelijks aan het werk voor de commercie deelden deze angst niet.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Ik kan dit volledig beamen! Wij zijn een community met bijna 90.000 leden voor gebruikesr van mobiele technologie (PDA, Smartphone, Navigatie, PMP, etc.). Ook wij zijn nu bezig met streaming content met hulp van een professioneel productiebedrijf. Bovenstaande "voorspellingen" zijn dus eigenlijk al in volle gang ;)

    geplaatst op
  • Klinkt allemaal redelijk logisch als je naar youtube en andere popi video sites kijkt, en embedden daarvan in blogs. Maar:

    Programmamakers verliezen terrein aan amateurs <> commercie bepaalt de inhoud van alle programma’s
    Behalve van de amateurs, of worden de amateurs ook allemaal commercieel?

    commercie bepaalt de inhoud van alle programma’s <> Reclame ... zal meer ruimte aan de makers moeten laten.
    Hmm meer of minder ruimte? Commercie bepaalt de inhoud, maar dat zien we niet als reclame?

    Ik denk niet dat communities de omroep van de toekomst worden, maar wel het tv-station. Youtube kun je een community noemen en vergelijken met een tv station waar vanalles te zien is. En er zullen vast al sites zijn die rss feeds met video aanbieden naar onderwerp, dat is dan ook een station. Misschien worden blog netwerken (like 9rule sen Dutch Directions) de omroepen die gelijkgestemde presentatoren bijeenbrengen.

    Ant(oinette), zou je iets meer over communities kunnen vertellen, hoe werd daar praktisch over gepraat, hoe zag men dat gebeuren, waren er voorbeelden?

    PS: je moet even http:// voor je openbc link zetten, de link op je naam wordt niet goed omgezet ;)

    geplaatst op
  • http://www.kitewatch.com/

    Is dit een mooi voorbeeld van hoe het gaat worden?
    Specifieke niche, community achtige elementen, video's van profs, amateurs en
    bedrijven (lees: reclamefilmpjes) door elkaar.
    Ook de amateurs maken soms top filmpjes.


    Filter/intermediair is gewoon de bezoeker, uiteindelijk bepaalt bezoeker wat ze kijkt en geeft de waardering. Bij hoge waardering kijken er mee.

    Toekomstmuziek. Volgens mij worden alle toekomstvoorspellingen hier al waarheid.
    Wie kent meer van dit soort "zenders"?

    geplaatst op
  • Vooral de stelling "De commercie bepaalt de inhoud van alle programma’s" doet me lachwekkend 'old school' aan en zegt meer over de angst van de huidige tv makers dan over de toekomst van het medium.

    Commercie en inhoud zijn op zoek naar elkaar. In de toekomst (en nu ook al) zullen ze elkaar, zo durf ik te stellen, vinden in co-creating platforms.

    Reden hiervoor is dat de adverteerder zijn aandacht verlegd van GRP's (gericht op meetbaar massa bereik, zonder kennsi over de verwerking van de uiting) naar ERP's (Emotional rating point, gericht op het creeeren van een band met de consument).

    geplaatst op
  • Je kunt "De commercie bepaalt de inhoud van alle programma’s" en "Reclame is straks overal en zal steeds subtieler moeten zijn en meer ruimte aan de makers moeten laten." vertalen in "Iedereen en alles, ook de consument zélf, wordt commerciëel" en "De decennia lang angstvallig in stand gehouden muur tussen 'redactie' en 'commercie' gaat eindelijk omver".

    geplaatst op
  • @justien: inderdaad. Veel mensen uit 'het vak' zien het als een bedreiging, terwijl het juist zoveel kansen biedt. Branded content is van groot belang voor ieder medium. De kunst is om zowel op creatief- als commercieel gebied de belangen weten te verenigen.

    @carl:geheel mee eens ;-)

    geplaatst op
  • @Ruben('s usability): nog wat sound bites over communities

    De NCRV denkt met haar huidige online activiteiten niet zozeer communities te bouwen als wel merken, zoals bijvoorbeeld met http://www.manbijthond.nl. Met die merken kan in een eventuele toekomst zonder omroepen de NCRV toch nog ' kijkers' en gebruikers vinden. Leden van de community kunnen een eigen ' showroom' inrichten online & daar haalt de redactie ook weer kandidaten voor het tv programma vandaan. De community levert ook eigen 1 minuut filmpjes aan die eventueel de cross-over naar tv kunnen maken.

    Op http://www.ongekendtalent.nl, ook NCRV, hebben zich inmiddels 6.000 bands aangemeld. De muziekredactie van 3FM luistert ze af en de krenten uit de pap komen op de radio. Ook hier dus weer een cross-over van user-generated content van online naar andere media. Bij de NCRV helpt men de gebruikers ook om betere filmpjes e.d te maken.

    Ook CCCP gaf aan bezig te zijn met een (nog geheim, nog geheim) format waar wekelijks de beste user-generated content in een ander medium wordt uitgegeven.

    Zijn de users van dit soort sites een community? Ja, dat denk ik wel, ze delen content met elkaar, ze geven commentaar op elkaars werk, bespreken de programma's et cetera... In een (al oud onderzoek) van de Rijskuniversiteit Groningen zijn ooit alle voorwaarden voor communityvorming op een rij gezet. Als je het leuk vindt kan ik het wel gaan opzoeken.
    Voorspelt het gedrag van de leden van deze communities hoe wij allen straks ' tv-kijken' verruilen voor een ' community' of contentplatform waar we ons thuis voelen? Ik ben zelf nogal lui, dus ik hoop dat er ook een luie, consumerende zap-optie blijft bestaan & het praten over wat ik heb gezien doe ik wel met mijn vrienden ;-)

    Een van de panelleden voorzag een persoonlijke tvgids op basis van je profiel, volgens anderen stel je je persoonlijke tvgids juist samen met hulp van je community. Volgens de NCRV zal er door de toename aan informatie en kanalen alleen maar meer behoefte ontstaan aan een intermediair/ filter die je helpt. Dat zou een soort expertfunctie + community kunnen zijn.

    Iemand in de zaal wees nog op het gevaar van community vorming door groepen met een niet wenselijk geacht signatuur, dit werd door het panel niet herkend als specifiek probleem voor online communities.

    & dank voor de http tip :)

    geplaatst op
  • Nice thanks, de NRCV is zo conservatief nog niet kennelijk ;)

    Over profiel gebaseerde tvgids: meet TiVo. Ik weet niet of TiVo al gegevens van gebruikers mixt (users that also watched this show also liked...), maar dat is dus ook al een paar jaar werkelijkheid.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.