TikTok Advertenties, Instagram’s Gezamenlijk Posten, YouTube Shorts

In deze update lees je alles over nieuwe functionaliteiten binnen YouTube, Instagram, Snapchat en de identiteitsverificatie bij X (Twitter).

4 september 2023, 07:00 1678 x gelezen

TikTok deelt een nieuwe gids voor de basisprincipes van advertentiecampagnes

Overweeg jij om TikTok mee te nemen in de online marketingstrategie van jouw bedrijf? Lees dan zeker even verder. De socialmediagigant uit China heeft namelijk een nieuwe handleiding gedeeld die helpt bij het opzetten van succesvolle in-app advertentiecampagnes. De gids behandelt onder andere het identificeren van de belangrijkste USP’s, hoe je deze kunt vertalen naar de juiste campagnedoelstellingen en hoe je converterende uitingen kunt maken die specifiek geschikt zijn voor TikTok.

Je kunt hier de volledige beginnershandleiding voor TikTok-advertenties bekijken

Instagram test nieuwe optie voor gezamenlijk posten

Instagram experimenteert met een nieuwe optie waarmee gebruikers hun eigen afbeeldingen en video’s aan bestaande posts kunnen toevoegen om zo betrokkenheid binnen de app te vergroten.

Zoals te zien is in de onderstaande schermafbeelding, stelt de nieuwe optie Instagramgebruikers in staat om eigen toevoegingen bij bestaande feed-posts in te dienen. Eventuele toevoegingen, in de vorm van foto’s en video’s, worden vervolgens weergegeven nadat ze zijn goedgekeurd door de maker van de post.

Door gebruikers in staat te stellen bij te dragen aan bestaande posts, creëert de app een scala aan nieuwe mogelijkheden op het gebied van gedeelde ervaringen en groepsalbums die voor een betrokkenheidsboost onder gebruikers moeten zorgen. Daarnaast biedt gezamenlijk posten kansen voor bedrijven om interactie aan te wakkeren en user generated content aan te sporen. Voor zover bekend is de optie momenteel nog niet toegankelijk in Nederland.

YouTube test nieuwe optie om shorts door te linken naar langere video’s

Sinds de lancering van YouTube Shorts eind 2020 merken veel creators een afname in betrokkenheid bij langere video’s. Er is geen twijfel over mogelijk dat de aandachtsspanne van de mens is afgenomen. Korte, snelle content is daardoor vaak effectiever.

Als reactie op deze ontwikkeling is YouTube recentelijk gestart met een nieuwe optie waarmee creators in staat worden gesteld om YouTube Shorts te koppelen aan de langere video’s. YouTube hoopt hiermee een deel van het Shorts-publiek succesvol door te leiden naar de langere video-varianten en daarmee het bereik en aantal weergaven te vergroten.

De nieuwe functie zal beschikbaar zijn in YouTube Studio. Binnen een YouTube Short kun je de URL van de gewenste video in de beschrijving plaatsen. Er wordt vervolgens een afspeelknop toegevoegd aan de Short, zodat kijkers eenvoudig door kunnen klikken naar de langere video.

X breidt ID-verificatiefunctie uit in haar strijd tegen bot-activiteit

X (voorheen Twitter) vervolgt haar strijd tegen botverkeer door de ID-verificatie voor gebruikers verder uit te rollen binnen het platform. Waar aan het begin van deze maand alleen de Twitteraccounts met blauwe vinkjes de mogelijkheid kregen om hun identiteit te verifiëren, wordt het nu bij alle accounts zichtbaar of ze wel of niet ID-verificatie hebben doorlopen.

X is daarnaast ook van plan om een nieuw scherm toe te voegen waarin de vereisten voor het verifiëren van de identificatie uiteen worden gezet. Gebruikers dienen hiervoor een recente selfie en een officieel identificatiebewijs aan te leveren, waarbij X naar verluidt overweegt om de ID-bevestiging uit te besteden aan een externe partij.

Door de extra ID-verificatiecomponenten toe te voegen, probeert X, de omgedoopte versie van Twitter, een belangrijke volgende stap te zetten in de strijd tegen het groeiende botverkeer op het platform. De eigenaar van X, Elon Musk, gaf eerder dit jaar al aan dat het verifiëren van alle ‘echte’ X-gebruikers een belangrijke stap is om het vertrouwen onder gebruikers en adverteerders terug te winnen.

Snapchat lanceert nieuwe ‘After Dark’-functie

Snapchat heeft officieel de nieuwe functie, genaamd ‘After Dark’, gelanceerd na een voorproefje tijdens de Snap Partner Summit in april. Met deze nieuwe functie kunnen Snapchatters inhoud delen met hun vrienden na 20.00 uur ’s avonds. Toegang tot deze gedeelde inhoud is echter alleen mogelijk voor degenen die ook iets op hun verhaal hebben geplaatst.

‘After Dark’ verschijnt als een apart Snap-verhaal, zoals te zien is in de onderstaande afbeelding. Dit verhaal bevat een verzameling Snaps van je vrienden die ’s nachts worden gepost.

Volgens de beschrijving kunnen gebruikers ’s ochtends de gedeelde Snaps van hun vrienden bekijken, op voorwaarde dat ze zelf ook een ‘After Dark’-Snap hebben gedeeld. Deze wisselwerking zou een interactieve lijst met hoogtepunten van de vorige avond moeten creëren, wat vooral de betrokkenheid onder jongere gebruikers kan vergroten.

Voor de Snapchatters die ’s avonds actief zijn, kan ‘After Dark’ dienen als een persoonlijk fotobord dat hun ervaringen in clubs en bars laat zien. Dit zou aantrekkelijk kunnen zijn voor gebruikers die een minder statische en meer spontane manier van delen zoeken. De nieuwe Snapchat-functie sluit op dat vlak aan bij de ‘BeReal’-aanpak van actief delen, die authentieke, in-het-moment content aanmoedigt en zo kan bijdragen aan het opbouwen van sterke relaties door gedeelde ervaringen.

Hoewel het nog onzeker is of ‘After Dark’ een prominente rol zal spelen in de app, voegt het een extra betrokkenheidsoptie toe die Snapchat kan versterken als een belangrijke sociale verbinder voor jonge gebruikers.

De uitrol van ‘After Dark’ vindt deze week plaats en zal beschikbaar zijn voor alle gebruikers.

Stijn Leuven
Digital Advertising Specialist bij SDIM Online Marketing

Stijn Leuven is digital advertising specialist bij SDIM en een rasechte Haarlemmer. Voordat hij bij SDIM binnenstapte, heeft Stijn een master Communication & Organization en een HBO-studie Human Resource Management afgerond.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!