Tijdsbesteding op mobiel: 80% app, 20% web

5 april 2013, 07:29

Nieuw onderzoek naar gebruik van iOS- en Android-apparaten

In 2007 luidde de komst van de iPhone het tijdperk in van serieus mobiel internet. Flurry is sinds 2008 een leverancier van een statistiekenpakket dat vooral in apps veel toegevoegde waarde heeft. Ik gebruik het zelf ook veel in mijn apps. Begin april is er een nieuw (Amerikaans) onderzoek verschenen met gebruikscijfers vanuit Flurry Analytics ter gelegenheid van hun 5-jarig bestaan. Aangezien het 360-onderzoek van TNS Nipo al weer een tijdje oud is, bespreek ik in dit artikel de uitkomsten van het Flurry-onderzoek. Zij meten momenteel ruim 300.000 apps op meer dan 1 miljard mobiele telefoons per maand.

Besteding en bestedingstijd

Een van de eerste vragen uit het onderzoek gaat over het gebruik en besteding van het apparaat. Het blijkt dat de Amerikanen momenteel (april 2013) hun apparaat 2 uur en 38 minuten per dag gebruiken. Daarvan besteden ze 80% (2 uur en 7 minuten) aan apps en 20% (31 minuten) aan de browser. Van alle tijd gaat 32% naar games, 18% naar Facebook en 12% naar Safari (browser-app). Kijk voor de totale scores de onderstaande grafiek:

Wat de onderzoekers noemenswaardig vonden, was het feit dat Facebook ook erg veel gebruikt wordt om internetcontent te bekijken. Vaak bekijken de Amerikanen die content in een webview zonder een aparte browser te openen. Ze stellen dat Facebook de meest gebruikte browser is voor Amerikaanse consumenten als het gaat om meest bestede tijd.

Apps, apps en apps

The Wall Street Journal schatte onlangs nog dat er momenteel 25 miljard omzet door apps gegenereerd wordt. Uit het onderzoek van Flurry blijkt dat niet alleen het aantal apparaten is gestegen, ook het aantal apps dat per dag geopend wordt, is gestegen naar 7,9 per dag eind 2012.

Oude vs nieuwe apps

In 2010 bleek dat 17% van de apps op het apparaat nieuw was ten opzichte van het jaar ervoor. Eind 2012 is dat percentage opgelopen tot 37%. Amerikaanse consumenten proberen dus nog steeds nieuwe apps uit.

Internet is nog niet dood

Apps vormen een serieuze bedreiging voor het internet als het gaat om tijdsbesteding. De tijd die besteed wordt aan een app kan immers niet aan het internet besteed worden. Je ziet dat uitgevers dit beseffen en de internetsite gaan aanpassen aan de verwachte realiteit dat er volgend jaar meer tablets verkocht worden dan PC’s (desktop/notebook). In 2017 zal het aantal tablets bijna verdrievoudigen ten opzichte van 2012 en het aantal smartphones zal verdubbeld zijn.

Kortom er staat nog veel te gebeuren. En dan heb ik het nog niet eens over de extra schermen die nog moeten gaan komen.

Foto: James Maher

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

1 Reactie

    DannyOosterveer

    Een mooi onderzoek, maar het geeft geen antwoord op de vraag of je nu een app moet ontwikkelen of een mobiele website. Als je Facebook en games er af haal zijn de verhoudingen al heel anders. Het liefst zou je willen weten als gebruikers nieuws checken of ze dan apps of mobiele web gebruiken. Daar komt nog bij, wat jij al beschreef, dat bv de Facebook app ook veel gebruikt wordt om content te bekijken (in app-browsing).


    7 april 2013 om 11:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!