Thuiswinkelmarkt groeit met ruim 11%

Thuiswinkelmarkt groeit met ruim 11%

De Nederlandse thuiswinkelmarkt is in de eerste helft van 2003 fors gegroeid. In deze periode kochten consumenten voor 1,17 miljard euro op afstand - bijvoorbeeld via de telefoon, internet of catalogi. Dat is een stijging van 11,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers die tot stand zijn gekomen op basis van gegevens van de leden van Thuiswinkel.org. Daarnaast is gebruikgemaakt van recente cijfers van het CBS en Blauw Research.Vooral de aankopen via internet droegen bij aan de opvallende groei. De online-aankopen stegen in de eerste zes maanden van 2003 met 36% tot 575 miljoen euro. De omzetstijging in de thuiswinkelbranche vormt een sterk contrast met de omzetdaling van 2% in de reguliere detailhandel. Hierdoor is het aandeel van de thuiswinkels in de non-foodsector reeds opgelopen tot 5,1%. In de eerste helft van 2002 bedroeg dit aandeel nog 4,5%. In de totale Nederlandse detailhandel steeg het aandeel van de thuiswinkels van 2,6% naar 2,9%.

Bron:
Adformatie nr. 45, p. 6, 1/6 p.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Omzetcijfers over 2002 laten zien dat Nederland inmiddels het vierde land in Europa is qua thuiswinkelomzet, na Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. In 2002 werd een omzet gerealiseerd van 2,2 miljard euro, een stijging van negentien procent ten opzichte van 2001. Aankopen door consumenten via internet droegen in belangrijke mate bij tot de groei: in de eerste helft van 2003 kochten consumenten voor 575 miljoen euro aan producten en diensten, een stijging van 36 procent ten opzichte van een jaar geleden.

    De omzetstijging in de thuiswinkel branche in de eerste helft van 2003 is met ruim elf procent opvallend te noemen in vergelijking met de daling van -1,9 procent in de reguliere detailhandel. Het aandeel van de totale thuiswinkelbranche in de eerste helft van 2003 ten opzichte van de non-food retail is inmiddels opgelopen tot 5,1 procent (4,5 procent in 2002). Het aandeel van de totale Nederlandse online detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 2,9 procent (2,6 procent in 2002).

    Omzetontwikkeling thuiswinkelbranche in miljarden euro’s:

    1998: 1,09
    1999: 1,23
    2000: 1,52
    2001: 1,84
    2002: 2,20
    2003-1: 1,17

    Bron:
    http://www.adformatie.nl/adfodirect/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.