De Thought Leadership Podcast – Over de kern van je passie

8 maart 2022, 06:00

Steven van Belleghem: ‘Ik geloof in de continuïteit van ideeën brengen. Laten zien dat je nadenkt over evoluties binnen je thema.’

Thought leadership: er is bijna geen organisatie meer die het niet najaagt. Maar ja, wat máákt een thought leader? En hoe word je zelf een thought leader? Stéphan Lam en ik zoeken het uit in De Thought Leadership Podcast. Onze allereerste gast Steven Van Belleghem vertelt ons over de kern van zijn passie en het spelen van the long-term game.

Het moet in de jaren ’80 geweest zijn. Een piepjonge Steven Van Belleghem komt thuis uit school. In een klein keukentje achter de fotozaak van zijn ouders neemt hij met hen de dag door. Terwijl Steven vertelt over school, vertellen zijn ouders over hun klanten. Over de vragen die ze kregen. Over wat ze zouden kunnen doen om hun klanten nog beter te helpen. En over hoe ze hun winkel nog leuker zouden kunnen maken. Wat voor Steven de gewoonste zaak van de wereld is, blijkt later de kern van zijn passie te zijn.

Beluister het hele interview met Steven Van Belleghem:

Thought leadership als beroep

Een thought leader is een autoriteit binnen een vakgebied. Of op een relevant thema. Voor Steven is dat zonder twijfel ‘customer experience’. Het is zijn passie om bedrijven te helpen om klantgerichter te worden en van klanten ambassadeurs te maken. Iets wat hij al jaren uitdraagt. Voor steeds vollere zalen en op steeds meer plekken ter wereld. Tijdens de lockdowns virtueel en straks weer in real life.

Een thought leader word je niet van de ene op de andere dag. Het is hard werken. Bovendien kun je thought leadership niet claimen. Je moet het verdienen. Dit doe je door consistent en op een gepassioneerde manier een heldere, eigen visie uit te dragen. Zo breng je anderen in beweging en realiseer je verandering.

Na 10 jaar te hebben gewerkt als consultant, ontdekte Steven dat hij een betere inspirator is. Een spreker en schrijver. “Mijn kracht zit echt in goeie presentaties geven, waar mensen enthousiast van worden. En dan merk ik dat die mensen zin hebben om zelf in beweging te komen.” Je zou kunnen zeggen dat Steven van thought leadership zijn beroep heeft gemaakt. Hij geeft mensen richting en zij komen in beweging.

Zonder passie geen verhaal

Achter die goeie presentaties en veel gelezen boeken zit echter iets heel belangrijks en waar hij pas twee jaar geleden achter kwam. Het is maart 2020. Zijn agenda staat bomvol mooie spreekbeurten. Er is geen Europees land waar hij niet op een podium zal staan en ook buiten Europa zullen mensen naar hem gaan luisteren. “Waar ik altijd voor had gewerkt, was gerealiseerd.”

En toen: Covid. De wereld ging op slot en Stevens bomvolle agenda is binnen een week helemaal leeg. Een sterke paniek maakt zich van hem meester. Hij voelt zich depressief en slaapt niet meer. Omdat hij niet kan slapen, begint hij wandelingen te maken. Midden in de nacht. Door het donkere Knesselare.

Tijdens zo’n nachtelijk wandeling krijgt hij een belangrijk inzicht. Marketingauteur Seth Godin spreekt in een podcast over “the core of your passion”, oftewel de kern van jouw passie. “Ik dacht dat de kern van mijn passie het geven van keynotes op internationale podia was,” zegt Steven, “Maar dat is niet zo. Het is gewoon een van de kanalen die ik heb om mijn verhaal of mijn passie te delen.”

Steven had twee dingen door elkaar gehaald. Spreken op internationale podia was niet zijn missie, niet zijn bestaansrecht en niet zijn geloof. Het was zijn visie, zijn doel, hetgeen waar hij naartoe werkte. En het was niet zijn missie die wegviel, maar zijn visie die hij moest bijstellen. Zijn passie bleef onveranderd: lange-termijn investeren in klanten en dat op een frisse manier doen. En die passie kun je ook prima online delen.

Long-term game

“Meet jij je thought leadership-inspanningen en -resultaten ook?” vragen we Steven. “Ik meet dat eigenlijk totaal niet,” krijgen we als antwoord, “Ik stop mijn tijd echt in nieuwe content creëren.” Dat klinkt misschien wat gek. Zeker in een tijd waarin we alles willen meten en sturen op basis van data.

Toch is er wel wat voor te zeggen. Steven vertelt dat hij gelooft in ‘the long-term game’. Hij maakt veel content, maar verwacht eigenlijk nooit resultaat op de korte termijn. Het doet hem dan ook niet zoveel als zijn content af en toe minder goed scoort. “Ik geloof in de continuïteit van ideeën brengen. Laten zien dat je nadenkt over evoluties binnen je thema. Als je zorgt voor voldoende prikkels, zien mensen dat.”

“Je hebt makkelijk praten Steven,” zeg ik, “Jij bent 24/7 content aan het maken. Wat als iemand maar een uurtje per week heeft?” Het is duidelijk dat Steven dat geen excuus vindt, “In een uur tijd kun je verschrikkelijk veel doen. Mits je goed voorbereid bent. Op voorhand moet je al weten wat je gaat doen. Als dat zo is, kun je in 1 uur 6 video’s van 5 minuten maken of 4 artikelen van 200 – 300 woorden schrijven.”

Je moet dan wel weten wat jouw thema is, snappen waar de kern van je passie vandaan komt en begrijpen dat er zoiets bestaat als een contentcreatieproces. “Als je in de auto een idee krijgt tijdens een podcast, is dat niet het moment om zelf content te maken. Dat doe ik elke ochtend aan het begin van de dag. Tussen 8 en 9 uur in de ochtend. Het moment dat ik geen afspraken in mijn agenda heb staan.”

Luisteren op Spotify en Apple Podcasts

Jochem Koole
Strategisch marcom-adviseur bij JochemKoole.nl | People Centered Growth

Als strategisch marcom-adviseur help ik leiders en organisaties om ideeën te vertalen naar een visie, verhalen en impact.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!