'Thought leaders brengen anderen in beweging'

17 maart 2022, 06:00

“Mijn vak bestaat straks niet meer…” Geschokt kijkt Kees van Laarhoven zijn collega Lucien Engelen aan. Beide mannen werken op dat moment in het Radboud Medisch Centrum. Kees als hoogleraar chirurgie. Lucien als directeur van het REshape Center. Lucien heeft Kees meegenomen naar San Diego, waar ze het Exponential Medicine congres bezoeken. Na een paar dagen realiseert de hoogleraar welke innovaties de komende 5 jaar op hem af zullen komen. En welke organisaties deze innovaties binnen 10 jaar main stream zullen maken.

Het is het dagelijkse werk van een thought leader, zegt Engelen. Stéphan Lam en ik zijn met hem in gesprek voor de tweede aflevering van De Thought Leadership Podcast.

“Futuristen kijken naar de toekomst. Wat gebeurt er over 20 jaar? Thought leaders kijken naar dezelfde toekomst, maar vragen zich ook af: wat gebeurt er over 10 of 5 jaar? En welke actie moet ik nu ondernemen?”

Die actiegerichtheid is kenmerkend voor de werkwijze van Engelen. Als strateeg digitale innovatie helpt hij anderen op deze manier om een ‘zachte landing in de toekomst’ van zorg en gezondheid te maken. Beluister het volledige interview met Lucien Engelen:

Keihard werken

Om zo’n zachte landing mogelijk te maken, moet je overigens wel keihard werken. Zeker als je een grote en diverse groep mensen in beweging wilt brengen, zoals Lucien. “Het gaat bij mij om de volle breedte van de zorg. Dat begint bij de patiënt. Daarna krijg je de familie – de mantelzorgers. Dan de verpleging. De artsen. Het bestuur van een ziekenhuis. De raden van toezicht. En de ondersteuners, zoals de ICT-afdeling. Eigenlijk dus: de hele maatschappij.”

“Hoe krijg je hen in beweging,” vragen we Lucien. “Het is frappez toujours.” Dat moest ik even opzoeken. Het betekent zoveel als je punt blijven herhalen. Lucien vertelt dat hij soms voor groepen mensen staat die hem aankijken alsof ze water zien branden. Technologische ontwikkelingen gaan echter razendsnel. Iets wat nu onmogelijk lijkt, kan over 10 jaar ‘main stream’ zijn.

Om te zorgen voor een zachte landing in de toekomst, zullen mensen hun toekomstbeeld moeten bijstellen. “Dat beeld verander je ongeveer met 1 graad per maand,” zegt Lucien. Een snelle rekensom leert dat je in dat geval 15 jaar nodig hebt om iemand 180 graden van gedachten te laten veranderen. Gelukkig zijn er ook wat manieren om die beeldverandering te versnellen.

Ga die bubbel uit!

“Gun jezelf de tijd om buiten je bubbel te kijken.” Het is een advies dat Lucien altijd geeft. Of hij nu op een internationaal congres voor een grote groep mensen staat of 1 op 1 met een jonge arts of wetenschapper praat. “Ga nou eens 1 keer paar jaar naar een congres wat niets met jouw vakgebied te maken heeft. En dan bedoel ik niet de gynaecoloog die naar een cardiologisch congres gaat. Nee! Ga naar een congres over financiering. Of over tuinieren. Of over de bouwmarkt. I don’t care.”

Door buiten je bubbel te kijken, gebeuren er een paar dingen. Allereerst ontdek je dat er veel meer is dan alleen je eigen vakgebied. Dat klinkt als een open deur, maar wij zien het ook vaak bij specialisten. Ze gaan zo op in hun vak, dat ze vergeten om verbinding met de wereld om hen heen te maken. Vakinhoudelijk zijn ze supersterk. Een visie op de toekomst ontwikkelen vinden ze echter ontzettend moeilijk. Zeker eentje die helder is geformuleerd en anders is dan die van anderen.

“Je leert een boel op zo’n congres,” gaat Lucien verder, “Bijvoorbeeld dat je een gemeenschappelijke uitdaging hebt met iemand waarvan je het niet had verwacht. Of op welke manier anderen problemen hebben opgelost. Problemen waar jij misschien ook mee te maken hebt.” Lucien gelooft erg in de kracht van kennis delen en je openstellen voor anderen. Dat doet hij online ook.

Slechts een tussenstap

Lucien is een van de weinige Nederlandse LinkedIn-influencers. Meer dan 800 duizend mensen van over de hele wereld volgen hem inmiddels op het zakelijke sociale netwerk. Om de 2 à 3 weken trakteert hij hen op een nieuw artikel. “Daar komen hele interessante reacties op,” zegt Lucien. “Door de discussies zie je waar tractie zit. Dat is weer inspiratie voor een volgend artikel.” “En als iemand nu bang is voor negatieve reacties,” willen wij weten. “Dat hoort erbij,” antwoordt Lucien, “Het houd je ook scherp en zorgt ervoor dat je geen loopje neemt met de waarheid. Op trollen hoef je niet te reageren. Maar als mensen iets niet begrijpen, moet ik het beter uitleggen.”

Wat dat betreft is Lucien ook bescheiden. Net als Steven Van Belleghem die we eerder spraken. “Thought leadership is iets wat anderen je aandoen,” zegt Lucien, “Blijkbaar heb je dingen gedaan die impact hebben gemaakt.” Impact maken doe je volgens Lucien door eerst te kijken waar het heen kan gaan. In zijn geval gaat het dan over zorg en gezondheid. Vervolgens ga je welke trends dit toekomstbeeld versnellen en benoem je de acties die mensen zouden kunnen nemen.

Lucien ziet zichzelf als een gids. Hij wijst zijn doelgroep een bepaalde kant op en zorgt dat ze in beweging komen. Hij ziet zichzelf dan ook “maar als een tussenstap”. Willen we zorg van een hoog niveau blijven houden, dan moeten we dingen anders gaan doen. Nu COVID ervoor heeft gezorgd dat iedereen in de zorg snapt dat technologie kan helpen, is het tijd voor een volgende stap. Een tussenstap naar een betere toekomst.

Luisteren op Spotify en Apple Podcasts

Jochem Koole
Strategisch marketingadviseur bij JochemKoole.nl

Als strategisch marketingadviseur help ik je om je organisatiestrategie te vertalen naar een concrete marketingstrategie. Om een heldere, eigen visie op strategische onderwerpen te ontwikkelen. En deze op een aansprekende manier uit te dragen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!