‘The Long Tail regeert op Facebook’

‘The Long Tail regeert op Facebook’

Tim O’Reilly heeft samen met zijn team een onderzoek gedaan naar applicaties op sociale netwerksite Facebook (The Facebook Application Platform, koopje: 149 dollar).

Er bestaan bijna 5000 Facebook applicaties. De topapplicaties zijn al tientallen miljoenen keer geïnstalleerd en kennen miljoenen actieve gebruikers. Maar, zo blijkt uit het rapport, O’Reilly noemt dit ‘the bad news’, 87 procent van het gebruik gaat naar 84 procent van de applicaties. Een klassieke Long Tail, zo lijkt het:

Slechts 45 applicaties hebben meer dan 100.000 actieve gebruikers. ‘A longtail marketplace with a vengeance,’ zegt O’Reilly. Helaas stoelt dus ook het economische model van de ontwikkelaars van de applicaties uiteindelijk op het terechtkomen in de kop van de Long Tail.

Nick O’Neill van Allfacebook.com citeert: ‘The concentration of active usage in top applications is more extreme than Pareto’s 20/80 rule, with one percent of the applications generating 74 percent of usage and 2 percent of the applications generating 87 percent of usage. The top 20 percent of the applications generate 98 percent of active usage.’

Bouw je dus zelf een applicatie, dan is de kans niet heel groot dat hij door het grote publiek omarmd zal worden. O’Reilly: ‘This doesn’t mean that Facebook won’t become an important platform for developers, just that a throwaway Facebook app is not the ticket to quick riches. Embracing the Facebook opportunity requires more than just optimism.’

O’Reilly’s lezers tikken hem nog even op de vingers over het gebruik van de term Long Tail. Het originele concept van Chris Anderson ging ervan uit, dat de aggregatie van niches in de ‘tail’ samen een groter bereik kennen dan de mainstream sites (of applicaties in dit geval) in de kop. ‘A number of readers have chastised me for reversing the sense of the “long tail” in this piece. They’re right. It should correctly be called “the short head rules.” The significant news here is that the tail doesn’t show lots of volume, not that it does, which was Chris Anderson’s original point about the long tail.’

Chris Anderson zelf heeft in dit artikel (Are Facebook Apps a Long Tail market?) aandacht besteed aan O’Reilly’s onderzoek. Na een paar berekeningen komt hij tot twee mogelijke conclusies. De eerste is, dat er op Facebook sprake is van kuddegedrag en sneeuwbalpopulariteit. Vaak een duidelijk teken van een onvolwassen markt. De tweede mogelijke conclusie is volgens Anderson, dat de meeste apps gewoon bar slecht in elkaar zitten. ‘That, in turn, may say something about the whole idea of Facebook as a platform. But I’ll leave that discussion for another day.’


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Wat zeker meespeelt bij Facebook is dat een aantal apps ervoor kiest bij gebruik min of meer verplicht al je vrienden uit te nodigen. Dit is dus een verplichte sneeuwbal. Superwall en Topfriends zijn hier voorbeelden van. Dit is dus helemaal geen pull maar je reinste push. Aangezien de kleinere apps deze verplichte doorzending vaak niet gebruiken, is hun bereik dus ook veel kleiner.

    geplaatst op
  • Aanbevelingen zoals Widsets.com op het web en mobiel doet zou ook het ontdekken van persoonlijk relevante applicaties op Facebook helpen. "Kudde gedrag en sneeuwbalpopulariteit" hebben precies het tegenovergestelde effect zoals de O'Reilly's curve laat zien. Met 5000 applicaties in de aanbieding kun je interessante producten alleen ontdekken door aanbevelingen (door een vriend of door een intelligente recommendation engine).

    geplaatst op
  • Dat is enigzins wel ingebouwd in Facebook. Je kan bij de applicatie zien wie van je vrienden de applicatie al heeft. Verder worden de resultaten van zoekopdrachten naar applicaties ook gesorteerd op basis van populariteit (op Facebook als geheel, en op basis van je eigen netwerk).

    geplaatst op
  • check this out it really works http://paydotcom.net/?affiliate=599752

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.