The Best of NIMA gaat prijsstunten (maar echt)

Kostprijs voor deelname ligt niet vast maar wordt eerst via veiling onderzocht.

10 juni 2022, 08:00 3628 x gelezen

Op donderdag 7 juli viert het team van de NIMA Academy (de korte update-opleidingen over zo ongeveer álles wat marketing is) z’n jaarlijkse feestje in de vorm van ‘The Best of NIMA’: Alle aangeboden  trainingen krijgen een score. Eén keer per jaar maakt NIMA bekend wie de beste vijf sprekers van het afgelopen jaar zijn geweest en die vijf sprekers geven vervolgens ieder een training van een uur over hun eigen onderwerp gedurende The Best of NIMA.

Op zich een perfecte manier om in één dag stevig bijgepraat te worden over thema’s waar je wél mee te maken krijgt, maar geen heel boek over wil doorakkeren. De vijf thema’s die op op 7 juli voorbij komen zijn: pricing, CX transformation design, positieve psychologie, Cialdini meets DISC en het beoordelen van de big idea. Deelnemen kan live op locatie in Amsterdam of thuis via de stream. Dagje effectief cursus volgen, of beter: vijf cursusjes in één dag. Afgelopen december hingen er 350 deelnemers in de stream. Meer specs over het programma en de sprekers op de landingspage bij NIMA.

De pricing, dus het bedrag dat je ervoor over hebt om erbij aanwezig te zijn, maakt deze editie een bijzonderheidje. Aanmelden voor de exclusieve sessie gaat in eerste instantie anders dan normaal en wat de deelnemers ervoor aftikken is nog ongewis. Jazeker, da’s vaag. Wel een tof marketingexperiment (en de manier om een onderzoeksmethode uit te proberen trouwens).

De veiling

Via het veilingplatform Veylinx kunnen deelnemers een bod uitbrengen op een plaats bij het event. Het filmpje hieronder geeft een korte uitleg van het biedingsproces. Bieden kan via een unieke link die op 7 juni per mail naar iedereen is verstuurd die zich heeft ingeschreven voor de NIMA Event Update. Mocht je die – als lezer van Marketingfacts – niet hebben ontvangen en toch mee willen doen, kun je er één opvragen via members@nima.nl.

Bieden kan tussen 7 en 21 juni 2022 en tijdens The Best of NIMA wordt weer een inzicht gegeven in de veilingresultaten. En die veiling is nog best een fascinerend ding trouwens: De methode van Veylinx is gebaseerd op onderzoek van de Canadese econoom William Vickrey, die daar een nobelprijs mee in de wacht sleepte. Hij bedacht een veilingsysteem waarbij de uitkomst voor verkoper en koper optimaal is, doordat het laat zien wat consumenten daadwerkelijk bereid zijn te betalen.

In de zogeheten Vickrey-veiling brengen alle kopers een bod uit zonder dat ze andere biedingen zien. De verkoper bepaalt de verkoopprijs. Alle bieders boven deze prijs winnen de veiling, maar betalen de verkoopprijs – ze betalen dus altijd minder dan hun eigen bod. Dat stimuleert kopers om hun werkelijke waarde te bieden en vertelt de aanbieder – in dit geval NIMA – wat de wáárde van een product of dienst is. Levert in de regel een betrouwbare inschatting om bijvoorbeeld de marktprijs van een product te bepalen.

Overigens kun je ná de veiling ook gewoon inschrijven voor de ‘optimale prijs’ die uit de veiling rolt en dan wordt vastgesteld.

Veylinx haalde vorig jaar nog een substantieel bedrag op om de wereld van marktonderzoek op te schudden met een zo’n veilingmethode. Lees ook dit boeiende interview met de oprichter via Business Insider.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!