Televisie Jaarrapport 2005

Televisie Jaarrapport 2005

Via Mediaonderzoek.nl lees ik zojuist dat vandaag SPOT het Televisie Jaarrapport 2005 (pdf) heeft gepubliceerd (volgende week te downloaden

).

E?n van de conclusies uit het rapport is dat de DVR, de digitale videorecorder, veel minder wordt gebruikt dan verwacht. Het afspelen van opgenomen programma?s via de harde schijf blijft volgens SPOT beperkt. Live televisie kijken blijft veruit het meest populair. Uit recent onderzoek in de USA (pdf) blijkt slechts 7% van de kijktijd via de DVR te lopen. Dit ligt op een veel lager niveau dan de cijfers die destijds bij de introductie van TIVO zijn gepubliceerd.

Het cijfer van 7% uitgesteld kijken ligt in lijn met de eerste, nog niet gepubliceerde cijfers uit Europa. Berichten uit Engeland wijzen op een gebruik van rond de 10%. De Nederlandse SKO (Stichting voor het Kijkonderzoek) beschikt ook over cijfers in die orde van grootte, maar kan dit vanwege een te klein aantal waarnemingen nog niet publiceren.

Het huidige gebruik van video en DVD tezamen ligt in Nederland op ca. 5% van de kijktijd. De PVR verhoogt dus wel het play back kijken, maar slechts in bescheiden mate.

Paul van Niekerk, directeur SPOT: “Live televisie kijken blijft de komende jaren veruit dominant. Ik verwacht niet v??r 2010 een massabereik van de DVR of van digitale televisie. Een adverteerder hoeft dus niet hijgerig achter de ontwikkelingen aan te rennen. Dat wil niet zeggen dat hij achterover kan leunen. Hij krijgt nu ruimte zich te ori?nteren op nieuwe vormen van televisie waarin betrokkenheid en interactiviteit een grotere rol gaan spelen. Zodat hij in 2010 klaar is voor de nieuwe televisie communicatie.”

Consument investeert in kwaliteit
Televisie is bij de consument bijzonder populair. In 2004 zijn bijna 1,25 miljoen televisietoestellen verkocht. De consument investeert niet in m??r toestellen, maar in de kwaliteit van het hoofdtoestel: grotere en platte schermen, home cinema sound systemen en digitale ontvangst. Voor volgend jaar wordt een serieuze start met de verkoop van HDTV verwacht, vooral in aanloop naar het WK Voetbal in Duitsland en gepusht door Philips. HDTV heeft een superieure beeldkwaliteit in vergelijking met de huidige beeldschermen.

De kijktijd stijgt in 2005 verder naar een niveau van rond de 194 minuten per dag (drie uur en een kwartier).

Televisiereclame
Het reclame-aanbod van de 20% grootste merken neemt toe. Het aantal grp?s per week is tussen 2003 naar 2004 met bijna 20 gestegen van 128 naar 146. Gemiddeld wordt door deze groep adverteerders nu meer dan 4.000 grp?s per merk per jaar ingezet, verspreid over gemiddeld 5 flights van 6 weken. Het aantal middelgrote adverteerders neemt toe.

Er wordt nu dagelijks ca. 17 minuten naar reclame gekeken, dit is een kleine 9% van de kijktijd.

Gemiddeld werd in 2004 een commercial 114 keer uitgezonden. Dit lijkt in 2005 iets te gaan dalen. De lengte van een (single) spot ligt de laatste jaren gemiddeld op 26 seconden.

Aan de jarenlange toename van het aantal campagnes dat gebruik maakt van een twinspot is in 2005 een einde gekomen. Bijna ??n op de vier campagnes gebruikt nu een twinspotstrategie. De gezamenlijke lengte van de twinspots ligt op gemiddeld 39 seconden.

Bron:
http://www.mediaonderzoek.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Deelonderzoek van SPOT over effect PVR's rammelt aan alle kanten.

    geplaatst op
  • Het hele SPOT Televisierapport 2005 is nu hier (pdf) te downloaden.

    De belangrijkste conclusies uit het rapport:

    Televisie hardware
    Niet eerder werden zoveel televisietoestellen verkocht als in 2004. Grofweg zijn hier twee redenen voor aan te geven: het EK-voetbal en de dalende prijzen van voorheen meer exclusieve toestellen. Jaarlijks worden ongeveer 1¼ miljoen toestellen verkocht.

    Toestellen met platte schermen, een plasma- of LCD-scherm, maken een steeds groter deel van de verkoop uit. Vooralsnog zijn ze in ongeveer 5% van de huishoudens te vinden. Daarnaast dient zich het 'high definition' toestel aan, dat een sterk verbeterde beeldkwaliteit brengt. Philips zal deze groots aanbieden bij het WK Voetbal in 2005.

    DVD en DVR
    De explosieve groei van de DVD-speler duurt voort. Momenteel beschikt 50% van de huishoudens over een DVD-speler en in ongeveer 10% van de huishoudens staat een DVD-recorder. De Digitale Video Recorder (DVR) met harde schijf, is voor een steeds lagere prijs verkrijgbaar en gaat de hoofdmoot vormen van de verkochte opnameapparatuur.

    Gebruik DVR
    Bij de introductie van de TIVO, vijf jaar terug, werd gesproken over meer dan 60% opgenomen kijken. De eerste onafhankelijke cijfers laten zien dat dit onjuist blijkt: in Houston wordt 7% van de kijktijd play back ingevuld. De eerste informele cijfers uit Engeland en Nederland (ca. 10% van de kijktijd) liggen ook veel lager dan in verwacht. Van een aardverschuiving is geen sprake.

    Ontvangsttechnieken
    Eind 2004 kan 18% van de huishoudens digitale televisie ontvangen. Het grootste deel hiervan via de schotel (10%), andere ontvangsttechnieken gaan draadloos via de ether (Digitenne) of gaan via de kabel.

    Digitaal aanbod
    In Nederland is het analoge aanbod via de kabel breed. Dat weerhoudt de consument van een snelle overstap naar extra betaald digitaal aanbod. Desondanks hebben tal van Nederlandse partijen zich op digitale content gestort. Zo zijn RTL, MTV en enkele publieke omroepen reeds gestart met digitale kanalen en hebben SBS en Talpa aangekondigd er op korte termijn mee te starten. Ook KPN en Endemol hebben plannen voor het aanbieden van digitale content. In dit rijtje hoort natuurlijk ook Versatel thuis met het digitale aanbod van het Nederlandse voetbal, maar de aantallen aansluitingen komen niet snel op gang.

    Nieuw is het aanbod van betaalde content via mobiele telefonie. Daarnaast komen allerlei nieuwe draagbare platte televisie devices beschikbaar met een formaten tussen mobiele telefoons en kleine televisies.

    Internet
    De penetratie van internet is wederom gestegen. In 2004 beschikt 65% van de huishoudens over internet. Verreweg het grootste deel hiervan beschikt over een snelle internetverbinding. Ondanks de hoge internetpenetratie is er nog steeds een groep van bijna vier miljoen mensen die nog nooit heeft gesurft op het internet.

    Triple play (televisie, telefoon en internet) is een toverwoord bij de marketing van kabelaars en telco's geworden. Volgens KPMG is 1 op de 10 internetters geabonneerd via triple play. Het afnemen van triple play leidt niet automatisch tot integratie van deze media.

    Kijktijd
    De kijktijd is nu ruimschoots de drie uur per dag gepasseerd. In 2004 keek de Nederlander gemiddeld 192 minuten per dag naar de televisie. Dit zal in 2005 naar schatting groeien naar 194 minuten per etmaal.

    Televisiereclame
    Het aantal televisieadverteerders stabiliseert; het aantal merken is toegenomen. Adverteerders adverteren dus voor meer merken.

    Gemiddeld werd in 2004 een commercial 114 keer uitgezonden. Dit lijkt in 2005 iets te gaan dalen. De lengte van een (single) spot ligt de laatste jaren gemiddeld op 26 seconden.

    Aan de jarenlange groei van het aantal campagnes met een twinspot is in 2005 een einde gekomen. Bijna één op de vier campagnes gebruikt nu een twinspotstrategie. De gezamenlijke lengte van de twinspots ligt op gemiddeld 39 seconden.

    Er wordt dagelijks ca. 17 minuten naar reclame gekeken, dit is een kleine 9% van de kijktijd.

    Strategie
    Het reclame-aanbod van de 20% grootste merken neemt toe. Het aantal grp's per actieve week is met bijna 20 gestegen van 128 in 2003 naar 146 in 2004. Gemiddeld wordt door deze groep nu meer dan 4.000 grp's per merk per jaar ingezet, verspreid over 5 flights van 6 weken.

    Bron:
    http://www.spot.nl/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.