• Usability & design
    wordt gesponsord door

Techniek als aanjager bij boeiend DDW goes Digital

Techniek als aanjager bij boeiend DDW goes Digital

Digital design is niet langer het ondergeschoven kindje van de Dutch Design Week. Onder de titel "DDW goes Digital" organiseerde het Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN) afgelopen vrijdag voor de de eerste keer een middagvullend programma over dit onderwerp. Ik was benieuwd waar de digital creatives mee bezig zijn, en ging naar Eindhoven.

Trends over twee jaar

In zijn aftrap gaf PIBN-directeur Jonas Nouwen aan dat de vraag “Wat worden over twee jaar de trends?” die middag centraal zou staan. We werden getrakteerd op een zeer divers programma dat bestond uit maar liefst veertien korte presentaties. Presentator Ben van der Burg hield de sprekers strak aan de tijd, maar zorgde ook voor prettig-ontregelende intermezzo’s.

Een korte sfeerimpressie: 

Alles wordt internet

Na een terreinverkenning door Albert Shum en Corinna Black van Microsoft, kwam Iskander Smit (Info.nl) met de stelling dat alles wat je nu ontwerpt, hackable moet zijn. Gebruikers verwachten steeds meer dat ze producten aan hun persoonlijke wensen kunnen aanpassen.

Lorna Goulden (Creative Innovation Works) overtuigde met een helder overzicht van de ontwikkelingen rondom the Internet of Things, het verschijnsel dat steeds meer apparaten verbonden zijn met internet. Die connectivity leidt natuurlijk weer tot nieuwe ontwerpeisen. Lorna gaf een aardig voorbeeld uit eigen ervaring: het is onhandig als je energiemetertje niet kan laten weten dat de internetverbinding is weggevallen en je daar pas een jaar later achterkomt.

Ook het meten van je eigen lichaam, gewoonten en prestaties - je Quantified Self - neemt een grote vlucht. Danijel Bonacic en Tobias van Veen (Tam Tam) lieten zien hoe recente ontwerpen als de Nike+ FuelBand steeds minder in de weg zitten, en als het ware minder “pijn” doen. Daardoor wordt de drempel om ze te gebruiken ook steeds lager.

Typografie, paspoorten en telefoons met gevoel

Hoe hou je dingen leesbaar op al die verschillende beeldschermen die er tegenwoordig worden gebruikt? Je stoft ontwerpgidsen uit de jaren 50 af en gaat weer grids gebruiken. Die zijn namelijk weer helemaal actueel geworden in de wereld van responsive design, vertelde Henk Haaima van Mirabeau.

Ontwerpen voor de publieke ruimte stelt weer heel andere eisen. Anne Offermans (Fabrique) liet zien hoe automatische paspoortcontrole ook voor de reizigers een plezierige ervaring kan worden.

Vlak voor de pauze kreeg “TED speaker” Fabian Hemmert iedereen nog even op het puntje van de stoel met zijn prototypes van “voelende” telefoons. Dit TED-filmpje geeft een aardige indruk van Fabian's verhaal:

Geluid en beeld

Pieter-Jan Pieters (OWOW) weet met relatief eenvoudige middelen lichaamsbewegingen om te zetten in geluid. Hij liet live horen en zien hoe je hiermee intuïtief prachtige soundscapes kunt maken.

Erik Kessels (KesselsKramer) heeft meer met beeld. Hij kreeg de zaal volkomen plat met voorbeelden van het fantastische, maar vaak ook bizarre beeldmateriaal dat er tegenwoordig online te vinden is. Een pleidooi om eens buiten de gebaande paden te kijken.

Zweden

Volgens Victor Knaap en Wesley ter Haar (MediaMonks) legt Nederland het op het gebied van digital design af tegen landen als Zweden, Brazilië en Rusland. Om dat te veranderen moet opleidingen zich in hun ogen meer focussen op écht digitaal werk en moet er beter worden samengewerkt.

Data

Hoe visualiseer je complexe financiële data tot in de milliseconde? Daniel Gross and Joris Maltha (Catalogtree) lieten dit zien aan de hand van hun project Money & Speed: Inside the Black Box, in samenwerking met VPRO’s Tegenlicht.

Van een stad een persoonlijk museum maken? Dat kan door data uit heel verschillende bronnen te combineren in een app, vertelde Jacco Ouwerkerk van IN10. Hun toepassing YoMu is een soort audiotour 3.0. De toepassing gebruikt locatiegegevens, datum en tijd, weersinformatie, gebruikersdata uit Facebook en Foursquare en persoonlijke instellingen om een unieke ervaring aan te kunnen bieden.

“Persuasion eats advertising for breakfast”

Tot slot werden we bijgepraat over de kunst van het beïnvloeden. Wetenschapper en ondernemer Maurits Kaptein legde uit dat niet iedereen gevoelig is voor dezelfde strategie (denk aan autoriteit, imitatie, zeldzaamheid). Je moet beïnvloeding dus persoonlijk maken en daar ligt een taak voor ontwerpers.

Slotspreker Tom De Bruyne (SUE) vindt reclame een slecht instrument om gedrag te veranderen. Design thinking werkt veel beter en maakt heel gave dingen mogelijk. Een mooi voorbeeld hiervan vond ik medi-plaza.nl, bedoeld om mensen te waarschuwen voor het online kopen van nep-medicijnen.

Techniek als aanjager

DDW goes Digital liet goed zien hoe digital design zich over een breed front ontwikkelt, aangejaagd door steeds weer nieuwe technische mogelijkheden. Hierdoor kwamen gebruikers en hun wensen wat minder prominent in beeld, maar dat is misschien iets voor de editie van volgend jaar. Die gaat er definitief komen, vertelde Jonas Nouwen van het PIBN tot slot. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

Video's van alle presentaties zijn te bekijken op het YouTube-kanaal van DDW goes Digital.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.