Targeting steeds populairder

11 december 2002, 06:42

Online marketeers maken in hun online campagnes steeds meer gebruik van targetingtechnieken en rich media. Dit volgens DoubleClick.

Het Amerikaanse online advertisingbureau onderzocht in het derde kwartaal van dit jaar 144 miljard online uitingen van Doubleclick-clienten. De meerderheid van de uitingen bleek doel(groep)gericht, het aantal rich media-uitingen groeide met 34 procent in vergelijking tot het eerste kwartaal van dit jaar.

73 procent van alle campagnes bevatte ??n of andere vorm van targeting. Marketeers kochten vooral steekwoorden in bij zoekmachines en deden aan contenttargeting op specifieke sites (82 procent). Geografische targeting werd minder gebruikt; 12 procent. Targeten op dagdelen gebeurde in 3 procent van alle gevallen. Slechts een vierde van alle uitingen werd verkocht op run-of-network. Eveneens een vierde van alle online uitingen maakte gebruik van rich media.

DoubleClick onderzocht tevens de doorklikpercentages en kwam in de rich media-gevallen uit op 2,7 procent in het derde kwartaal van 2003, een kleine stijging ten opzichte van het eerste kwartaal (2,5 procent). Uitingen zonder rich media zakten naar 0,27 procent als percentage van alle doorkliks, van 0,4 procent in het eerste kwartaal.

Het populairste formaat blijft de 468 x 60 banner, dit formaat werd bij bijna 50 procent van alle uitingen gebruikt. Tweede plek werd ingenomen door de 120 x 600 skyscraper (6.3 procent), gevolgd door een groter formaat banner, de zogenaamde large rectangle (1,3 procent).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief