Talpa neigt naar Republiek

4 november 2005, 09:41

Talpa lijkt het grotere geheel dat men voorstaat nu te willen doen uitdijen met bedrijven die hun roots hebben in de internetmarkt. In augustus dit jaar gingen geruchten rond dat Talpa interesse zou hebben in communitywebber Ilse Media.

Geen onlogische gedachte mede omdat met een dergelijke onderneming de gewenste cross-over naar belangrijke communities gemaakt kan worden. Startpagina, maar ook web-log en nu.nl zijn immers ‘zu haben’ domeinen op het www. Moederbedrijf Sanoma is meerdere keren gesignaleerd op de burelen van Talpa. Print is ??n van de mediavormen die John de Mol ook graag zou willen toevoegen aan het crossmediale bereik van Talpa dus de combinatie Talpa, Ilse en Sanoma leek in elke vorm en verhouding een logische.

Sedert het nationale omroepcongres van 28 september in Bussum circuleert echter het gerucht dat MediaRepublic op de ?short list? van Chief Investment Officer Frank Botman en John de Mol zou staan. De media bericht na een melding hiervan in de Adformatie van deze week inmiddels uitvoerig over deze mogelijke overname maar wat is nou de werkelijke toegevoegde waarde voor Talpa? Het meest succesvolle wat dit bedrijf heeft voortgebracht zijn de spellen voor Sony Playstation waarmede ook de financiering van projecten als Jong Zuid, 2GOTV en recent Eccky mogelijk werd gemaakt. Verhuisbericht, Moneymakers en TMF Games Award zijn branded entertainment concepten welke MediaRepublic richting TV heeft ontwikkeld maar zullen een niet al te grote indruk gemaakt hebben.

Enfin, als publiciteit een werkelijke indicatie zou zijn voor succes dan scoort MedaRepublic hoger dan Ilse. Gaat het echter om puur de inhoudelijke waarde (kerngroepbereik) dan lijkt de gedegen democratie van Ilse te prefereren boven de lawaaierige republiek van de ?verdwaalde jongens?.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    rutger van Zuidam

    Misschien omdat Media Republic wél een innovator is en Ilse media alles behalve?? Ilse koopt andere projecten op… als je toch geld genoeg hebt is dat niet bepaald moeilijk… Media Republic weet daadwerkelijk nieuwe en innovatieve projecten zelf te ontwikkelen en te lanceren. In dit artikel vergelijk je appels met peren naar mijn mening.


    4 november 2005 om 10:43
    nick

    volgens mijn gaat het hier om de toegevoegde waarde van de genoemde bedrijven. niet de intrinsieke waarde. ik vind de vergelijkig zeker opgaan. MR heeft vooral fantoomwaarde, ilse communicatiewaarde.


    4 november 2005 om 13:35
    rutger

    volgens mij gaat dat te kort door de bocht… ten eerste zijn het twee verschillende bedrijven die niet met elkaar te vergelijken zijn… en ten tweede kan het doel van de aankoop ook nog eens verschillen. In feite zou Talpa beiden over kunnen nemen en dat er vervolgens geen overlap is… daarom vind ik het een slechte vergelijking.


    4 november 2005 om 13:50
    venturo

    @ de enige vergelijking die ik trek is het feit dat talpa blijkbaar belangstelling heeft voor beide en dat ze beide een internet achtergrond hebben. Zoals ook nick schrijft het gaat mij om de relatieve (crossmedia) waarde van beide bedrijven voor Talpa. Daar ging het om in deze. Het grote heden van Ilse versus de toekomstige veronderstelde mogelijkheden van MR…


    4 november 2005 om 14:47
    Bas

    Beide zullen ook een aanvulling zijn op het huidige Talpa (dat ik overigens nog steeds nauwelijks gezien heb… die 10 is toch een zender te ver voor mij geloof ik).

    MR heeft goede concepten, sterke ideeën, en met Talpa een medium waarmee ze het nog sterker met TV kunnen binden en mega hits (want dat kunnen ze hoor) gaan scoren.

    Ilse heeft een enorm bereik en misschien wat minder spannende zaken te bieden. Maar dat bereik op het internet kan Talpa weer inzetten voor MR en voor de TV.

    Synergie voordelen tussen deze drie liggen er genoeg. De meeste denk ik wel bij MR.


    5 november 2005 om 11:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!