Succesvolle Gedragsverandering met ‘Tiny Habits’

Jij weet dat gedragsverandering een essentieel onderdeel is van het continu verbeteren van de klantervaring.

18 juli 2023, 07:00 1819 x gelezen

Maar hoe krijg je alle collega’s enthousiast? En hoe kun je gedrag effectief veranderen? Ik bespreek samen met Miranda Nijenhuis in deze podcat de belangrijkste elementen voor het succesvol veranderen van gedrag: motivatie, mogelijkheid en triggers.

Maak kennis met Tiny Habits

Tiny Habits is een boek gebaseerd op het wetenschappelijk onderzoek naar gedragsverandering van BJ Fogg. Het boek maakt heel concreet hoe je de inzichten van dit wetenschappelijk onderzoek kunt toepassen in de praktijk. In deze podcast deel ik zowel mijn persoonlijke ervaring als de ervaring die ik hiermee heb opgedaan bij verschillende bedrijven.

De theorie achter Tiny Habits

BJ Fogg identificeert drie belangrijke elementen om gedrag succesvol te veranderen: motivatie, mogelijkheid (ability) en triggers. Motivatie speelt een rol, maar de focus ligt op het ontwerpen van de mogelijkheid om het gewenste gedrag uit te voeren en het creëren van effectieve triggers om het nieuwe gedrag te activeren.

Het belang van het vieren 🎉

Naast deze drie elementen is het ook belangrijk om je successen, hoe klein ook, te vieren. Dat zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en het nieuwe gedrag ook daadwerkelijk kan beklijven doordat je het steeds weer herhaalt. Benieuwd naar voorbeelden uit de praktijk én hoe Zanna haar successen viert?

Beluister de podcast

Zanna van der Aa
Organisatie adviseur bij Accelerate In Experience

Mijn 'reason of being' is ervoor te zorgen dat organisaties goed omgaan met mensen: klanten én medewerkers. In de afgelopen 20 jaar heb ik zowel vanuit onderzoek (PhD in CX) als praktijkervaring continu methodieken ontwikkeld die deze softe droom vertalen in de hard meetbare taal van organisaties. Deze methodiek is inmiddels internationaal bewezen, in meer dan 12 landen. In mijn boek Klantsignaalmanagement beschrijf ik mijn visie en methodiek vanwaaruit ik nog steeds werk en op mijn website Accelerate In Experience vind je recente nieuwe inzichten om dagelijks het verschil te maken voor klanten en medewerkers.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!