Succesvol in mobile advertising: 5 tips
Als organisatie kun je al langer niet meer om mobiele toepassingen heen. Ook als marketeer is mobile een medium om niet te vergeten. Uit recent onderzoek van Peil.nl blijkt namelijk dat meer dan de helft van de Nederlanders ruim tien keer per uur naar de telefoon grijpt. Het is opvallend dat Nederlandse organisaties vaak achterlopen als het gaat om het opstellen van een mobiele strategie. Ook op het gebied van mobile advertising valt dus nog veel winst te behalen. Onderstaande tips en voorbeelden, met name gericht op bannering, bieden organisaties een aantal handvatten om succesvol te zijn in mobile advertising.
Deze gastbijdrage is geschreven door Keith Ta van Widespace.
1. Houd het simpel
Er zijn veel mogelijkheden op mobile-gebied. Zo kunnen advertenties getarget worden (via bijvoorbeeld GPS, tijd, demografie en temperatuur) en kan er interactie met de gebruiker plaatsvinden (via video, swipe, click-to-call, click-to-email). Het is hierbij wel belangrijk om de doelstelling van de campagne te bepalen. Is dit bijvoorbeeld brand awareness, traffic naar de landings page of traffic naar fysieke winkels via GPS? Probeer niet meer dan één doelstelling per campagne te gebruiken.
Een goed voorbeeld hiervan is in onderstaande afbeelding te zien, waarin de doelstelling van het genereren van traffic naar de landingspage herkenbaar is. De lezer van het artikel wordt nieuwsgierig gemaakt en voor meer informatie kan men op de banner klikken die naar de landingspagina leidt.
2. Visuals en interactie
Bij mobile advertising heb je te maken met een kleiner scherm, in ieder geval wanneer het gaat om smartphone advertising. Gebruik in de banners daarom weinig tekst en veel beelden. Dit geldt overigens niet alleen voor banners, maar ook voor mobiele pagina’s en apps. Het moet voor de gebruiker in één oogopslag duidelijk zijn wat je over wilt brengen. Mobile heeft daarnaast van alle media de grootste mate van interactie, maak hier dan ook gebruik van. Pas dus bijvoorbeeld acties als swipen, schudden met het mobile device en/of ‘kras’-banners toe.
Onderstaande afbeelding is hier een goed voorbeeld van. Het is een grote en duidelijke banner met veel beeld en weinig tekst. Daarnaast wordt de gebruiker gevraagd om te swipen, middels deze handeling krijgt de gebruiker meer informatie over de getoonde aanbieding.
3. Mobile native
Ontwikkel banners voor mobile en zet geen online banners 1-op-1 door op mobiel. Zo mist de banner zijn doel. Om nog effectiever gebruik te maken van mobile banners kunnen ze ook getarget worden of kan er interactie plaatsvinden in de banner. Zet daarnaast bij mobile advertising ook grote formaten in, in plaats van kleine banners. Grote formaten vallen meer op en leveren betere resultaten op. Tevens kan een boodschap in een groter formaat duidelijker worden overgebracht.
In onderstaand voorbeeld is direct duidelijk dat het gaat om een reis naar Noorwegen, dit is visueel gemaakt met een grote banner met een duidelijke afbeelding, logo en tekst. Een ideaal formaat voor een mobile advertentie, op de landings page is vervolgens ook duidelijk te zien waar het om gaat; meer informatie over de getoonde reis.
Klik op de afbeelding voor een grote weergave
4. Landing page is niet per se nodig
Er wordt nog vaak gedacht dat er voor een campagne op een mobile device ook een mobiele landing page of app nodig is, maar dit is niet per se zo. Wanneer het om brand awareness gaat, is een banner vaak al voldoende. Heeft de campagne een andere doelstelling, dan moet er uiteraard overwogen worden dit wel te ontwikkelen. Als je een gebruiker ergens naartoe wilt sturen vanaf de banner, doe dit dan naar een mobile responsive site en niet naar een app. Een mobile responsive site is voor iedereen toegankelijk, een app moet eerst worden gedownload en hierdoor kun je de bezoekers al kwijtraken.
Hoe je dit met een landingspagina kunt doen, kun je in onderstaand voorbeeld zien. Het is een duidelijk en groot formaat en gebruikers worden voor meer informatie doorverwezen naar een landing page. Zo komen gebruikers direct bij de informatie waar ze naar op zoek zijn en hoeft er geen app gedownload te worden.
5. Snelheid en tijdsverdrijf
Media wordt op mobile devices sneller geconsumeerd dan op andere toepassingen. Het is dan ook belangrijk om hier op in te spelen. Geef duidelijk aan wat de bezoeker moet doen in de banner (swipen, bellen of kan er iets in de agenda worden opgeslagen?). Daarnaast wordt mobiel surfen het meest gebruikt om tijd te verdrijven. Speel hierop in en ben creatief om de aandacht van de gebruiker vast te houden.
In onderstaand voorbeeld is te zien dat gebruikers naar verschillende pagina’s kunnen surfen. Via swipen komen ze op de landingspagina van de actie terecht en vervolgens kunnen ze ook gelijk het aanbod zien en de reis boeken.
Klik op de afbeelding voor een grote weergave
Credits afbeelding: Jon Siegel (CC)
Waar zijn de tips voor MOBILE? Als dit een handreiking is naar succes mobiel adverteren dan hebben we nog een lange weg te gaan.