Studie: SEO heeft hogere ROI dan PPC

Studie: SEO heeft hogere ROI dan PPC
,

Volgens een studie van iProspect is SEO (search engine optimization) kostenefficienter dan PPC-advertising (pay-per-click). iProspect heeft marktonderzoekers Jupiter n=138 marketeers laten ondervragen, en achterhaalde dat 35% van deze marketeers een hogere ROI haalde uit SEO dan uit PPC; 11% ondervond het tegendeel. Het beknopte rapportje is hier (.pdf) te downloaden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Denk dat deze resultaten an sich niet erg opzienbarend zijn.
    Waar ik me daarentegen wel over blijf verbazen - en dit onderzoek bevestigt dit - is het feit dat zo weinig marketeers de ROI van zoekmachine marketing nauwgezet meten. Enkele weken geleden schreef ik hierover al een klein stukje naar aanleiding van enkele gesprekken met o.a. Google, Overture en enkele potentiele cliënten.

    Zo schatte de Google vertegenwoordiging dat nog geen 10% van de mensen die in Google Adwords adverteert ook daadwerkelijk conversies meet. In een gesprek met een financieel dienstverlener dat ik kort daarop had, kwamen we in 10 minuten tot de conclusie dat de organsatie al 4 maanden 10x zoveel uitgaf aan het genereren van leads via zoekmachine marketing dan bedrijfseconomisch verantwoord was.

    Een belangrijke oorzaak schuilt in onwetendheid denk ik, maar het is ook (deels) de verantwoordelijkheid van het bedrijf waaraan zoekmachine optimalisatie of adverteren in zoekmachines wordt uitbesteed om hierovor zorg te dragen. Van de meeste directe, eveneens gespecialiseerde concurrenten weten we dat ze ook goede metrieken bieden, maar met name de traditionele marketing-/mediabureaus lijken hier totaal geen aandacht aan te schenken.

    Mag ik marketeers oproepen te reageren?

    geplaatst op
  • Hoeveel grote(re) bedrijven heb je als klant Wolter? En wat voor verschillen zie je tussen de kleine en grote bedrijven?

    Neem als criterium voor het verschil tussen kleine en grote bedrijven dat bij grotere bedrijven Marketing, Communicatie en IT gescheiden zijn en in sommige gevallen IT zelfs heeft uitbesteed aan derden. Hoe makkelijk denk je dat het is om daar bijvoorbeeld Google-scriptjes te plaatsen? Wat is uberhaupt de ROI van het plaatsen van een Google-scriptje als je dit in de totale marketing-communicatie begroting bekijkt?

    Verder denk ik dat teveel meten ook wel eens leidt tot teveel rapportages, discussies en bijsturing waardoor het de ROI alleen maar negatief beinvloed. Soms moet je resultaten over een langere periode of wellicht op geaggregeerd niveau bekijken.

    Ik wil hier niet mee zeggen dat je het niet moet doen (sterker nog, ik ben een voorstander om het wel te doen), maar je moet je je wel realiseren dat er verschillende redenen kunnen zijn om het niet te doen.

    geplaatst op
  • @Marco
    We managen budgetten varierend van enkele honderden tot enkele tienduizenden euro´s per maand, zeker ten aanzien van adverteren in de zoekmachines. En natuurlijk zie je verschillen in de informatiebehoefte, maar gaat het er uiteindelijk niet om dat elke marketingeuro goed besteed wordt? En kun je dat niet alleen zeker weten als je meet?

    Waar ik op doel is dat men in mijn optiek te vaak kijkt naar variabelen die ondergeschikt zijn aan het uiteindelijke bedrijfseconomische plaatje. Een slecht gemanaged budget van €1000 per maand doet een kleine onderneming relatief gezien uiteindelijk net zo veel pijn als een budget van €50.000 voor een grote onderneming is het niet?

    Bij kleinere bedrijven is het invoeren van metrieken van makkelijker dan bij groeter ondernemingen om de redenen die je zelf al aanvoert, maar bij grotere organisaties met meer budget is het belang dan ook groter en mag er in mijn optiek best een aantal uur in het samenstellen van metrieken worden gestopt. Zolang het middel maar geen doel wordt.

    geplaatst op
  • Heren,

    10% is een nummer. Niet meer en niet minder dan dat indien je het niet in relatie kan brengen met budgetten. Als deze 10% de top10% spenders zijn van Google dan is dit perfect.

    Ik heb sterk de indruk dat er heel veel kleine adverteerders zijn. De fameuze 80/20 regel zal ook hier wel aan de orde zijn zeker.

    Sowieso bieden wij geen optimalisaties meer aan zonder meting (NetTracker). En ja, je moet oppassen voor over-meting, maar enkele gecustomiseerde rapporten (3 à 7) zijn wel de sleutel tot sneller in accurater beheer.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.