Studie: SEO heeft hogere ROI dan PPC

14 september 2005, 17:22

Volgens een studie van iProspect is SEO (search engine optimization) kostenefficienter dan PPC-advertising (pay-per-click). iProspect heeft marktonderzoekers Jupiter n=138 marketeers laten ondervragen, en achterhaalde dat 35% van deze marketeers een hogere ROI haalde uit SEO dan uit PPC; 11% ondervond het tegendeel. Het beknopte rapportje is hier (.pdf) te downloaden.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Hoeveel grote(re) bedrijven heb je als klant Wolter? En wat voor verschillen zie je tussen de kleine en grote bedrijven?

    Neem als criterium voor het verschil tussen kleine en grote bedrijven dat bij grotere bedrijven Marketing, Communicatie en IT gescheiden zijn en in sommige gevallen IT zelfs heeft uitbesteed aan derden. Hoe makkelijk denk je dat het is om daar bijvoorbeeld Google-scriptjes te plaatsen? Wat is uberhaupt de ROI van het plaatsen van een Google-scriptje als je dit in de totale marketing-communicatie begroting bekijkt?

    Verder denk ik dat teveel meten ook wel eens leidt tot teveel rapportages, discussies en bijsturing waardoor het de ROI alleen maar negatief beinvloed. Soms moet je resultaten over een langere periode of wellicht op geaggregeerd niveau bekijken.

    Ik wil hier niet mee zeggen dat je het niet moet doen (sterker nog, ik ben een voorstander om het wel te doen), maar je moet je je wel realiseren dat er verschillende redenen kunnen zijn om het niet te doen.


    15 september 2005 om 04:39
    trafficb

    @Marco

    We managen budgetten varierend van enkele honderden tot enkele tienduizenden euro´s per maand, zeker ten aanzien van adverteren in de zoekmachines. En natuurlijk zie je verschillen in de informatiebehoefte, maar gaat het er uiteindelijk niet om dat elke marketingeuro goed besteed wordt? En kun je dat niet alleen zeker weten als je meet?

    Waar ik op doel is dat men in mijn optiek te vaak kijkt naar variabelen die ondergeschikt zijn aan het uiteindelijke bedrijfseconomische plaatje. Een slecht gemanaged budget van €1000 per maand doet een kleine onderneming relatief gezien uiteindelijk net zo veel pijn als een budget van €50.000 voor een grote onderneming is het niet?

    Bij kleinere bedrijven is het invoeren van metrieken van makkelijker dan bij groeter ondernemingen om de redenen die je zelf al aanvoert, maar bij grotere organisaties met meer budget is het belang dan ook groter en mag er in mijn optiek best een aantal uur in het samenstellen van metrieken worden gestopt. Zolang het middel maar geen doel wordt.


    15 september 2005 om 05:15
    Tom Bogaert

    Heren,

    10% is een nummer. Niet meer en niet minder dan dat indien je het niet in relatie kan brengen met budgetten. Als deze 10% de top10% spenders zijn van Google dan is dit perfect.

    Ik heb sterk de indruk dat er heel veel kleine adverteerders zijn. De fameuze 80/20 regel zal ook hier wel aan de orde zijn zeker.

    Sowieso bieden wij geen optimalisaties meer aan zonder meting (NetTracker). En ja, je moet oppassen voor over-meting, maar enkele gecustomiseerde rapporten (3 à 7) zijn wel de sleutel tot sneller in accurater beheer.


    15 september 2005 om 05:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!