De strategie van Reclamebureau van het Jaar TBWA\Neboko

De strategie van Reclamebureau van het Jaar TBWA\Neboko

TBWA\Neboko, het reclamebureau van onder andere Albert Heijn, Adidas en McDonald's, werd recentelijk bekroond tot Bureau van het Jaar. Susanne van Nierop in gesprek met Chief Creative Officer van TBWA\Neboko: Darre van Dijk.

Darre van Dijk is sinds 2016 CCO van TBWA\Neboko. Bovendien maakt hij deel uit van TBWA's global creative board en is hij ook creatief verantwoordelijk voor Europa. Voorheen was Van Dijk tien jaar lang de creatieve leider van Ogilvy & Mather Amsterdam. Hij won in zijn carrière bijna tweehonderd awards.

Bureau van het Jaar

De bekroning was een zeer waardevolle prijs voor het bureau en voor Van Dijk persoonlijk. "TBWA\Neboko was altijd al een commercieel, goed geoliede machine met een gezonde ondernemersmentaliteit. Dat ondernemerschap zit in de groep en wordt overgebracht naar jonge mensen, die daardoor ook bezig zijn met ondernemen. De verandering van de afgelopen jaren bij ons bureau zit hem in het geven van ruimte aan talent. Die verandering is voelbaar in het werk, en in de mentaliteit en cultuur van het bureau. Ik denk dat dit opgepikt is door de jury van de SAN Accenten, en reden was om ons te belonen met de titel Bureau van het Jaar", aldus Van Dijk.

"Een campagne is een platform dat doorgaat in de winkels en in content"

"We hebben iets aangejaagd waardoor we veel meer een ‘makers’bureau zijn geworden met nieuwe, jongere creatieven, die niks liever doen dan veel maken. Ik ben zelf ook een maker en wil altijd bezig zijn. Daardoor ben ik geen typisch creatief leider. Ik vind dit de allermooiste tijd om in te leven en werken, omdat je gedwongen wordt om nóg creatiever te zijn."

Campagne als platform

"We doen waar we goed in zijn. Een campagne is groter dan de reclame die je ziet op televisie. Het is eigenlijk een platform, dat doorgaat in de winkels en in content. Wij creatieven laten ons niet leiden door een pitch. Een leuk idee wordt pas goed als het voor iemand relevant is. Ik wil dat creatieven hierover nadenken. Voor wie maak je het en hoe komt het bij die persoon terecht? Kijk daarbij naar je eigen consumptie van media. Campagne voeren is targeted advertising via alle middelen. Alle kleine niche categorieën en disciplines bouwen uiteindelijk samen naar een campagne."


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.