Spotify: “In tegenstelling tot wat mensen denken: veel is handwerk”

14 januari 2019, 14:00

Na leidinggevende functies bij 3FM en Mojo werkt Wilbert Mutsaers sinds april 2017 als Hoofd Benelux bij Spotify. Daar is hij verantwoordelijk voor de inhoud. “Het loopt van strategische dingen tot zelf playlists maken. Ik ben ook aanspreekpunt voor veel dingen: artiesten, labels. Niet alles staat op Spotify en dat is ook iets waar ik mee bezig ben.” Mutsaers vertelt over de handmatige aanpak van Spotify, experimenteren en de kritiek op het bedrijf.

Een belangrijk element van Spotify zijn de playlists. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, worden die lijsten voor een groot deel handmatig samengesteld. “We maken als Spotify zelf heel veel playlists. Dat zijn geen algoritmes, wat een hardnekkig misverstand is, dat doen de mensen. Er zijn de zogenaamde mood-lijsten, zoals Easy on Sunday. Daarnaast zijn er ook playlists van artiesten: This is Spinvis, bijvoorbeeld. Dat zijn allemaal handmatig gemaakte overzichten.”

Playlists

Die handmatige aanpak dient een doel: de lijsten moeten zowel vertrouwd als vernieuwend zijn, waardoor ze interessant en prikkelend blijven voor luisteraars. Daarbij spelen data een zeer belangrijke rol. “Als ik zelf een playlist maak, dan kan ik binnen een dag de gekste dingen zien en conclusies trekken.” Afhankelijk van de doelstelling van een lijst kunnen aanpassingen volgen.

“Data spelen een belangrijke rol bij het maken van playlists”

“Het is wel degelijk een doelstelling van Spotify om te kijken hoe we nieuwe artiesten of nieuwe muziek kunnen stimuleren en over het voetlicht krijgen. Je hebt veel meer mogelijkheden dan bij de radio waar je een liedje een paar weken kunt draaien, maar als het dan niet echt aanslaat, dan houdt het toch al snel op. Misschien kan een artiest dan nog een keer bij DWDD optreden, maar wat blijft er dan nog over? Wij kunnen makkelijker denken: misschien eerst in kleinere playlists zetten. Beschermen. Dus niet in de New Music Friday op plek twee zetten, want dan drukt iedereen het weg. De ervaring leert dat het verstandiger is om in andere playlists te beginnen: toch een beetje sandwichen.” Aangezien de helft van alle Spotify-gebruikers, 100 miljoen mensen, met regelmaat naar een playlist luistert, is de invloed van de samenstellers onmiskenbaar.

“Het is wel de opdracht om zoveel mogelijk lokaal repertoire in de eigen markt te promoten. Anders is het gewoon een wereldwijde muziekbibliotheek die lekker staat te snorren. Dat is niet wat we willen.” Variatie is daarbij key.

Je kunt het succes van artiesten weergeven in een piramide: bovenaan staan Adele en Ed Sheeran en onderaan de onbekende, kleine muzikanten. Spotify werkt doelbewust aan iets wat zij ‘breaking the pyramid’ noemen: het voorkomen dat de piramide steeds smaller wordt. “We willen dat dingen die in het midden zitten, meer kans krijgen om naar boven te komen. Je hebt bijvoorbeeld Todays TopHits. Dat is wereldwijd de meest gevolgde en beluisterde playlist, met 22 miljoen volgers. Die wordt ook redactioneel bekeken. Wel op basis van data, maar we willen voorkomen dat Ed Sheeran het hele jaar door op nummer één staat, want dan wordt het toch saai. We willen relevant blijven en dat is goed doordacht. De missie is om de luisteraars iets te bieden waar zij blij van worden.”

Think it, built it, tweak it

Spotify biedt medewerkers veel ruimte voor experimenteren. De eigen technische mensen kunnen daarvoor worden ingezet. Binnen het bedrijf geldt het adagium ’think it, built it, tweak it’. “Doordat de aantallen gebruikers zo groot zijn en we zoveel tools hebben, kun je ook iets uitproberen bij 3 procent van de gebruikers. Dat lijkt weinig, maar met 200 miljoen gebruikers zijn dat dus 6 miljoen mensen. Dan kijken we of er iets uit komt en soms vergelijken we het ook met één specifiek land. Er is heel veel ruimte om dingen uit te proberen en je krijgt direct feedback.”

“Er is veel ruimte om dingen uit te proberen”

Eén van de nieuwe elementen van Spotify is de podcast. Makers kunnen die eenvoudig in Spotify zetten. “Binnen een kwartier staat je podcast online. Je ziet dat mensen lang luisteren: ze stoppen snel óf luisteren het uit. Daar zit weinig tussen. En het wordt steeds eenvoudiger en laagdrempeliger om een podcast te maken. Dus het is wel leuk om te kijken of we daar meer aan kunnen doen en daar zijn we ook mee bezig.”

Er wordt ook nagedacht over muziekgenres die het op een bepaald moment misschien wat minder goed doen. Alternatieve gitaarmuziek bijvoorbeeld. “Als we nou eens wat meer werk zouden maken van een bepaald genre, misschien dat alternatieve muziek dan niet altijd eindigt bij Foo Fighters en Radiohead. Het is bij Spotify een onderwerp en dat komt omdat er bij Spotify veel mensen werken die uit de muziek komen en ook een persoonlijke missie hebben.”

Kritiek

De kritiek dat Spotify muziek kapot zou maken door een uniform geluid en format te pushen, wijst Mutsaers dan ook naar het rijk der fabelen. Evenals de kritiek dat het bedrijf artiesten te weinig zou betalen. Inmiddels gaat zo’n 80 procent van de inkomsten terug naar de makers. “Al die kritiek is voor ons niet meer een dagelijks gesprek. Er gaat geen dag voorbij of er wordt over Spotify geschreven. Dus we zijn in ieder geval relevant. Niet alles dat wordt opgeschreven is onzin. We hebben geen verborgen agenda van een evil empire. We proberen voor artiesten en luisteraars een zo leuk mogelijk platform te zijn. Iedereen heeft er baat bij dat het groeit, dat er faire afspraken worden gemaakt, dat er diverse geluiden hoorbaar zijn en dat we kijken hoe je het nog verder kunt ontwikkelen. Hoe, dat is niet altijd duidelijk, maar daarom proberen we continu.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!