Spinners-rage ook online

4 april 2003, 13:10

De Smiths Foodgroup experimenteert voor het eerst ook serieus met internet in het cre?ren van een rage. De schoolpleinen zijn sinds een paar weken in de ban van Beyblade Spinners. Deze kleine plastic tolletjes zijn de opvolger van de populaire Pokemon Flippo’s bij de zakken chips van Smiths.

De Spinners zijn een soort Flippo’s met een stokje erdoor en voorzien van afbeeldingen uit de kinderserie Beyblade, die te zien is op Yorkiddin. Het is de bedoeling dat kinderen de tolletjes tegen elkaar aan laten botsen. De Spinner die het langst blijft draaien heeft gewonnen. Er zijn speciale plastic kommen – ‘arena’s’ – verkrijgbaar waarin het spel gespeeld kan worden.

Om de rage aan te wakkeren worden er op tv wedstrijden gehouden onder leiding van Tim Immers. In dat programma wordt ook verwezen naar de bijbehorende website van Yorkiddin.nl. Op die site kunnen kinderen bijhouden welke van de dertig verschillende Spinners ze hebben. Ook kan er een high-score game gespeeld worden, die een virtuele kopie is van het spel dat op de schoolpleinen populair is.

Patrick Rijnaard is als senior brand manager promotion bij Smiths Foodgroup Benelux verantwoorlijk voor deze nieuwe promotieactie, die gericht is op kinderen van zes tot twaalf jaar. Rijnaard: “We zoeken naar speeltjes die kinderen kunnen verzamelen en waar ze samen mee kunnen spelen. Met de Spinners kan beter samengespeeld worden dan met Flippo’s.” Aan de andere kant was de Pokemon-serie weer veel populairder dan Beyblade nu is, aldus Rijnaard. “Voor nieuwe promotieacties screenen we dus altijd op de licentie (het programma) en het bijbehorende speeltje.”

Die licenties zijn onder andere te vinden op beurzen in Tokio en New York. Smiths regelt de aankoop daarvan op Europees niveau. De Beyblade Spinners actie loopt al enige maanden met succes in Spanje, Portugal en Israel.

De promotieactie wordt integraal opgezet, vertelt Rijnaard. “We maken gebruik van tv-commercials, advertenties in bladen zoals Donald Duck, non-spot programma’s en internet.” Hij tekent daarbij aan dat internet vooralsnog een ondergeschikt belang heeft; de hoofdrol is weggelegd voor de tv-commercials. “Rond de Flippo’s zijn we begonnen met een website omdat er ontzettend veel vragen kwamen. Die site was dus bedoeld om de eerste informatiebehoefte op te vangen.”

De Spinners-site helpt bij het enthousiasmeren van de kinderen, vertelt Rijnaard. “We zien internet als iets dat op lange termijn zijn waarde kan opleveren. We hebben nu geen kwantitatieve doelstellingen. We tracken wel gegevens over aantallen bezoekers, pageviews, duur van het verblijf, deelnemers aan het spel etcetera. We willen vooral ervaring opdoen met het medium. Ik heb nog geen goed inzicht in wat kinderen van zes tot twaalf jaar doen met internet, en hoe dat bijvoorbeeld verdeeld is over jongens en meisjes.”

Inmiddels komen er duizend e-mails per dag binnen, vooral als respons op de prijsvraag. Verder wordt er veel gebeld, zegt Rijnaard. Op grond daarvan verwacht hij dat deze promotieactie succesvol wordt. “De actie is gepland voor tien weken, maar ik denk dat er nog zeker tien weken achteraan komen.”

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!